Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farveforskelle på æg  (Læst 932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Farveforskelle på æg
« Dato: 19 December , 2009, 15:50 »
Jeg prøver lige at vise hvor forskelligtfarvede mine barnevelderæg er. Jeg har lagt det mørkeste og det indtil videre lyseste ved siden af hinande, og læg lige mærke til mit lyserøde prinsesseæg ca. i midten.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
Sv: Farveforskelle på æg
« Svar #1 Dato: 19 December , 2009, 15:55 »
kære Henriette,
mange tak for billederne - vidste jo godt at mine var for lyse, trøster mig at nogle af dine også er...  ::)
jeg synes nu at de er flotte uanset hvad!! har dine holdt farven? eller er de blevet mørkere "med alderen"  ...

min høne har lidt blod på ægget... haft det de sidste par dage... tror æggene er lidt for store til "fødslen" ... noget du har erfaring i??...

glædelig jul
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 December , 2009, 16:01 »
Det helt lyse foroven fik jeg i dag, men mine høner har højest været i æglægning i 1-1½ måned, så jeg er selv helt ny på den front. Det lyserøde kom for et par dage siden og de mørkeste er også kommet her de sidste par dage. Jeg har mest tjekket vægten, men kom til at se i æggebakken hvor forskellige de egentlig er, og så måtte der jo fotograferes ;) Kan i øvrigt oplyse at jeg har en brevvægt stående på køkkenbordet (nørdet, jeg ved det!) og at vægten har svinget fra 48-62 gram og at det heldigvis ser ud til at gennemsnitsvægten går opad.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 19 December , 2009, 16:29 »
Med mine dværg wyandotter oplever jeg også store variationer i farven, dvs. hver høne sin farve.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 December , 2009, 16:46 »
Undskyld at jeg i min ægge-begejstring glemte at svare på spørgsmålet om "blodstriber". Mine æg havde også "røde fartstriber" de første par uger, men selv om æggene er blevet større, så ser det ud til at hønsenes mås vænner sig til det der med æglægning med tiden. ;D
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #5 Dato: 19 December , 2009, 17:52 »
uuuh... håbede jo at det nok ville gå over med tiden  ::) ... fik nu alligevel lidt ond af den stakkels høne... :-[

jeg er iøvrigt ret vild med faconen på æggene... nogle er jo næste(!) små golfbolde... altså sådan runde i begge ender... ikke sådan "spidse" som andre racers ;)....jeg synes i hvert fald at de er mere runde :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 December , 2009, 18:09 »
Ja, jeg synes også at de er meget ovale, og det betyder jo æggeformede, så det er bare de andre racer der har misforstået det og laver en spids og en rund ende.  ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.