Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem var det ?  (Læst 2731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Hvem var det ?
« Dato: 10 December , 2009, 17:50 »
En af mine silkehøner er skruk og lå på 6 æg.
De skulle begynde at klække ca. mandag.
Idag da jeg kom ud i hønsehuset, lå der skaller fra et æg i hønsegården, og i reden lå 4 hele æg, samt et æg der var åbnet med en død kylling i...øv.
Hvem kan ha været på spil ? Der var roligt i gården og mutter skruk lå som om intet var hændt.
Hvis det havde været en mår, havde den så ikke ædt den døde kylling, og de andre æg ?
Kan det ha været de andre høns... ?
Eller hvad tror i erfarne der er sket ?
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hvem var det ?
« Svar #1 Dato: 10 December , 2009, 20:33 »
Det er ret sikkert et insider-job. Forstået på den måde at det højst sandsynligt er en af de andre høner eller skrukhønen selv. Måske har der været lidt "kamp" om reden og herunder er der muligvis røget nogen æg ud. Hvis der først går hul på så kan de andre høner sagtens finde på at begynde at pille i det og evt. spise det.
Jeg har også før set skrukhøner FLYVE ud fra reden hvorpå der er røget et par æg med, samme vej.
Hvis det var et rovdyr så ville æg og evt. høns også været taget.

Muligheden om rotter eller en skade er der selfølgelig også men jeg tror mere på det første.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mercedes

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 December , 2009, 20:49 »
Efter fundet af æggene, afskærmede jeg reden og et stykke af hønsehuset med hønsenet.
De andre høns kunne så ikke komme ind til skrukhønen, men da jeg kom ud her til aften, var endnu et æg blevet tømt for indhold, og der var lidt blod på halmen lige ved hønsenettet.
Har altså på fornemmelsen at det er en mår der er på spil...
Imorgen vil jeg lukke de andre høns ud,og så holde hønsehuset lukket indtil de skal ind igen.
Hvis der så er sket noget, kan det kun være skrukhønen selv...
Hvor er det bare øv. når det er første gang man skal ha små...piv..
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 December , 2009, 20:51 »
En mår jager sjældent ved højlys dag. Dertil kommer at den ikke burde gå efter æggene når hønen lægger på dem. Nej, den ville nok snuppe hønen istedet så den tanke tror jeg godt at du kan henkaste igen.

Danny

Offline Mercedes

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 December , 2009, 21:03 »
Synes bare det er så underligt hvis det skulle være hende selv...så må det være en rotte..
Blodsporene tyder på at kyllingen er slæbt gennem et af hullerne i hegnet.
Meget mystisk..men tak fordi du tog dig tid til at svare.
Nu håber jeg bare at de sidste 4 kyllinger overlever.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 December , 2009, 21:08 »
Det er selfølgelig også kun gætterier fra min side. Jeg ved det jo ikke med sikkerhed.
Som sagt så tror jeg bare at en mår ville tage hønen istedet for æggene. Men en rotte kan både tage æg og små kyllinger. Jeg tror bare ikke at hverken det ene, eller det andet dyr, kan tage æggene når skrukken lægger på dem. Medmindre at rovdyret selfølgelig også tager skrukhønen.

Danny

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #6 Dato: 11 December , 2009, 18:09 »
Jeg har haft en skruk, der spiste kyllingerne, hun blev et hoved kortere efter 2. gang
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk