Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Syg Hane  (Læst 13291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthef

• Passiv bruger
Syg Hane
« Dato: 08 December , 2009, 09:02 »
Vi har en hane, som vi fik for ca. 1½ måned siden. Han har hele tiden været frisk og har galet hver morgen og er faldet godt til, men nu er han pludselig begyndt at skrante og er hele tiden meget træt, hans hale hænger og han galer ikke mere.
Vi har taget ham væk fra hønsene nu, for de er begyndt at hakke ham. Er der nogen der har gode ideer til hvordan vi kan få ham på højkant igen? Kan der være noget foder han mangler eller?

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Syg Hane
« Svar #1 Dato: 08 December , 2009, 09:08 »
Hvor gammel er han, og hvilken race er han?

2 vigtige spørgsmål for at få et, måske kvalificeret svar.

Offline Dorthef

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 December , 2009, 09:22 »
Det er en hvid Sussex hane og han skulle være omkring 1 år gammel.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #3 Dato: 08 December , 2009, 09:29 »
Det er en hvid Sussex hane og han skulle være omkring 1 år gammel.

Hmm, det kan jo selvfølgelig være mange sygdomme der er årsagen.
Er der nogle af de høner han går med der hænger ligesom ham?

Prøv lige at se på skidebrædtet om der er "blodklatter" eller noget der måske ligner orm!

Offline Dorthef

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 December , 2009, 09:41 »
Alle hønsene ser ud til at trives fint. Jeg vil lige kigge efter om der kan være orm eller andet.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 08 December , 2009, 23:13 »
Hvad fodrer du med?
Får de vitamintilskud?
Er han snavset bagi, med spor af tynd mave?

Der kan være mange årsager, men nogle af de ting der er med til at holde hønsene raske er:

Hønseguf (opskrift i venstre side under 'Artikler om foder') alternativt lidt hvidløgspasta/mos tilsat drikkevandet.
Vitamintilskud, feks Vispumin
Er det orm kan en gang saltsyre tilsat drikkevandet hjælpe (20 ml til 10 liter vand) og kuren kan gentages et par gange om måneden.
Og endelig, gerne noget tilskud i form af grønt og andre overskudsting fra køkkenet, kogte kartofler, risrester, brødrester - ja kun fantasien sætter grænser.
Mvh
Erik Andersen

Offline Dorthef

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 December , 2009, 10:44 »
Jamen de får et hønsefuldfoder, hvor der skulle være det hele med i. Synes ikke han virker snavset bagi. Jeg har i går givet ham en gang hønseguf.
Han spiser og drikker fint, men hænger noget med halen og galer stadig ikke, desværre.

Vil prøve med vand og saltsyre, hvis der skulle være orm.

De får massere af grønt og overskudsting. Alle hønsene har det fint, deter kun hanen der hænger og virker meget træt.
Tænker om han kan have fået træk og det kan være derfor. Håber bare han kommer sig igen.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 09 December , 2009, 11:09 »
Velkommen til :)
Har du tjekket ham for utøj, måske det kan være pga det?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 09 December , 2009, 13:28 »
Og undersøg hans krop, om der skulle gemme sig et grimt sår eller en byld, under fjerene. Har du set at han rent faktisk spiser?

Håber snart det går over!

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 December , 2009, 13:38 »
Det her lyder åndssvagt, men baserer sig på egne grimme erfaringer: Får han nok at drikke?

Vi fik en gang en ny, smuk hane, med flot kan og stooore hageflapser. Pludselig holdt han op med at gale og hang af på den. Det vidste sig at kam og hageflapper forhindrede ham i at drikke ordentligt af det vandtrug, som hønsene fint kunne bruge.

Vi havde, meget pinligt og meget sandt, ikke skænket det en tanke.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 09 December , 2009, 20:52 »
Godt indspil Tine!

Problemet synes jo ikke at relatere til hverken foder eller vitaminer.
Træk er selvfølgelig stadig en mulighed men mon ikke nogle af hønsene så også havde skrantet lidt.

Dorthe. Håber du snart får ham på ret køl igen.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 12 December , 2009, 20:21 »
Hej!
Jeg har selv et par høns der et par gange om året ser "trælse" ud :-\. Det hænger gerne sammen med "fældetiden". De bliver usædvanligt "krumryggede", og ser rigtig sløje ud /3. Det kunne måske være det, der er galt <A. Altså fældning. Tror det måske er individuelt hvor "dårlig" høns bliver af fæld, da jeg ikke tror det er race-bestemt. Hos mig er det to forskellige racer der er sløje. Det kunne måske være et bud på hvad problemet kunne være <K. Men fældetiden er vist overstået for denne gang <J, men måske din hane er lidt sent ude efter "vinter-tøjet" <G?
Nej,.... Jeg har ikke de vise sten /d, men ville frygteligt gerne hjælpe. Håber han kommer på toppen igen <I

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 12 December , 2009, 21:25 »
Dorthe.

Jeg er sikker på at vi er mange der sidder og venter på en opdatering af hvordan det går med patienten.

Mvh
Erik Andersen

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 December , 2009, 02:47 »
Citér
Dorthe.

Jeg er sikker på at vi er mange der sidder og venter på en opdatering af hvordan det går med patienten.

Helt rigtigt  ;)
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Dorthef

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 December , 2009, 11:34 »
Hej igen

Ja, undsklyld jeg har simpel hen ikke været på nettet længe, men her en opdatering.

Hanen galer stadig ikke, han er kommet ind i hønsegården igen og spiser og drikker og kan også sætte hønsene på plads ind imellem. Han har været meget brun foran på hans hvide fjer og han mangler lidt fjer foran, men det er der de plukkede ham, da han blev syg. Han virker nogenlunde, men som sagt galer han ikke endnu.

Da vi fjernede hanen fra hønsegården, begyndte nogen af hønsene at være efter en af de andre høns og har bare plukket hende meget, tænker om jeg kan have et problem med utøj?? eller hvorfor gør de det? Har fjernet hønen nu, så hun kan få fjerene ud igen, men synes altså det er underligt de er sådan efter hinanden, håber det hjælper at hanen er tilbage igen.

Kan man sprøjte noget på hønsene imod utøj, hvis der skulle være problemer med det eller hvad er mest effektivt??

Tror ikke de har orm, har kigget deres afføring igennem og synes ikke det ser unormalt ud.

Ja, det er svært når man er nybegynder  ;)

og beklager jeg har været længe om at svare.