Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange m2 er jeres hønsehus? Og jeg mangler inspiration til et nyt hønsehus!  (Læst 31970 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Christina.

Frem med værktøjet og arbejdstøj/handsker på og held og lykke med projektet.

Blot en kort kommentar om rottesikring. At hæve huset over jorden sikrer det ikke mod rotter, medmindre de bærende stolper er af glas eller et andet absolut ikke porøst materiale, da rotterne er fantastiske til at kravle. Der skal ikke megen ujævnhed til i overfladen for at de kan få fat.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Blot en kort kommentar om rottesikring. At hæve huset over jorden sikrer det ikke mod rotter, medmindre de bærende stolper er af glas eller et andet absolut ikke porøst materiale, da rotterne er fantastiske til at kravle. Der skal ikke megen ujævnhed til i overfladen for at de kan få fat.

Det er heller ikke dét, der ønskes forhindret ved at hæve huset. Hvis man vil sikre sig mod rotter, skal man sørge for, at de ikke har føde, fred eller husly. At hæve huset over jorden fjerner det husly, der kunne være under et lavt fundament (e.g. fliser).

Vi havde et meget gammelt, pilråddent hønsehus (fra 60erne), med masser af grønt og ragelse omkring. Fundamentet var ikke særlig dybt, og hos os var der føde, fred og husly til enhver rotte, der havde hørt rygtet om casa del Pollo! Vi ryddede op, væltede hønsehuset, anlagde græsplæne, og hævede det nye hønsehus 50 cm fra jorden (på pæle, men dog ikke af glas!) Siden har vi ikke set rotter i området, selvom de med stor sikkerhed er her - de har nok fundet et mere gæstfrit sted at være!  ::)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
@Finn: Håber du finder billeder! Og super info om bunden! :)

I forhold til rotter, så er det sådan at landmanden med køerne inde ved siden af, ifølge rottefængeren, er ved at drukne i rotter i laden!  /d Han sagde også at nu hvor maden var hævet fra jorden (hænger i en snor i hønsegården, under tag), kunne vi ikke gøre meget mere end at hæve hønsehuset også. Så det vil jeg gøre, og så samtidig sørge for at få en god arbejdshøjde på, til når der skal gøres rent :) Og fordi jeg fodrer udenfor, er der ikke rigtig noget for rotterne at komme efter i huset :)

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Hej Christina.
Konen har jo også givet mig besked på et hus til hendes silker  :o
Det bliver også hævet over jorden , men pas nu på om 50 cm er nok ? Vi skulle have malet noget til løbegården , det lagde jeg på noget hjemmelavet stativ / buk halløj i ca 50 cm højde : det blev hun godt nok træt af !!!!! Vi ville jo nok også betakke os for et køkkenbord i 50 cm højde  ;)
Det koster måske et par hundrede mere at få stolperne lidt længere , men de er givet godt ud i forhold til at ærgre sig flere år bagefter over dårlig arbejdshøjde - og din ryg skal jo holde mange år endnu  :)
Hvis du får et hjørne af huset du ikke er alt for tilfreds med , kan du jo ty til caprifolie , clematis eller anden fin klaterplante.

Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
To små "pip" om højden af huset:

1. Enig i at det ikke må være for lavt; men på den anden side er der jo stor forskel på at skulle male/arbejde i knæhøjde, og så på at muge ud engang imellem - og sikkert med et redskab med en form for pind, så man ikke skal bukke sig helt ned alligevel
2. Hvis det bliver for højt, kan kyllinger have meget vanskeligt ved at komme op - en kort rampe bliver stejl, og en lang rampe kan være meget svær at gennemskue for en kylling (!)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Christina

• Passiv bruger
Super gode pointer om højden, begge to! :) Jeg har fået et dagplejebarn, som simpelthen vejer lige så meget som en elefant! *g Ej, nok ikke helt, men moren og jeg er ihvertfald enige om at han spiser rigtig godt! ;D Men jeg kan bare mærke det i ryggen, lige så snart jeg har båret ham ud til barnevognen, f.eks., og der skal efterhånden ingenting til, før jeg kan mærke det.

Jeg tror jeg hæver det en anelse mere, når jeg kommer dertil, og så har jeg alligevel skruk og kyllinger for sig selv, mens kyllingerne er helt små :)

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Det her var hvad jeg kunne finde...Egentlig skrev jeg om et større hus, som var en plade (120*240) i bunden, men det her viser jo også princippet. Et skannet papirbillede.

Og knægten på det øverste billede er altså lige blevet 20 år...
Men ham der ligger inde i huset og roder på det nederste, han har ikke ændret sig en tøddel.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christina

• Passiv bruger
Hahaha, hvor godt, Finn!!! *g Og det ser jo ud som om det har været nemt at gå til! :) Det må spekuleres yderligere i, tak! :)

sussie

• Gæst
http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=226655&p=4

Kik på denne der er mere end rigeligt af god inspiration

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
@ Maiken . Jeg har lige lovet at man ikke kan dø af at lave selv i en anden tråd, man kan højest komme til skade

Jeg er jo som sagt helle ikke død endnu  ;D Jeg har som sagt selv været i gang, jeg fik hjælp til konstruktionen, ellers er det mig der er bygge mester  :)

Der blev jo spurgt til Inspiration, og der er jo inngen som siger, at det lige skulle værer 40m2 stort :-)

Offline Meyer

• Passiv bruger
    • Top-Salg.dk
Fint nok med højder mod rotteplage m.m., men spørgsmålet går jo på hvor mange m2.
Jeg har selv søgt med lys og lygte uden at finde svar.

Jeg har konsulteret en pens. dyrlæge fra statens veterinær og han har arbejdet med tilsyn af hønsehold i mange år. Han sagde 4 høns pr m2 i hønsehuset og 2 høns pr m2 i hønsegården.

Jeg har ingen anelse om det er hverken formeget eller forlidt

Hans
Hans Meyer

Offline Christina

• Passiv bruger
Hej Meyer

Jeg kan sige så meget, at jeg sidenhen har fundet ud af at det ikke spiller så stor en rolle, hvor stort huset er, hvis man har en overdækket hønsegård. For så søger de ikke ind i huset, når det regner, de bliver bare i gården. Jeg har 9 høns i et hus på ca. 2 kvm, og de mangler intet :) Om vinteren spreder jeg halm oven på sneen, for ellers tør de ikke gå ud, og SÅ ville det være for trangt :D

Hvis hønsene kan komme ud med det samme de vågner, så bruger de faktisk ikke huset til andet at sove og lægge æg i :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum, Hans  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline KEW

• Bruger
hvordan gik det egentligt med dit hus byggeri christina har vi fået en opfølgning på det?

mit er lige omkring en 1kvm bygget af en "svensker kasse" nemt at gå til skal bare skære lidt huller og male huset så flyttede der 4 madammer ind sammen med gunner og som christina siger så er de ikke meget i huset.
der er nu lavet tag med husløg på det er pisse tungt men sødt til det lille bindingsværk.

ang. det med sneen har tænkt lidt over om det er sneblindhed "white out" de har, for mine kan ikke bedømme højden "en palle" så de flakser for vildt når de endeligt vil ud.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Susanne

• Gæst
Er lige lidt nysgerrig. Hvad er en svenskerkasse?  :D

Lyder superhyggeligt med husløg på taget - må vi ikke se et billede?