Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs !!  (Læst 8878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rie Møbjerg

• Gæst
Gæs !!
« Dato: 04 December , 2009, 16:32 »
Er der nogen af jer, som har erfaring med at holde to hold gæs sammen. Altså samme græsindhegning og samme hestefold om natten, de skal også ruge sammen. Er det muligt - vi har et hold hvide gæs og ønsker os et hols svanegæs. Rie ???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Gæs !!
« Svar #1 Dato: 04 December , 2009, 22:26 »
Har ikke selv prøvet den sammensætning men ville umiddelbart tro at de to racer ville holde sig adskilt.

I naturen forekommer jo også flere racer af både gæs, svaner og ænder inden for samme områder uden at de blander sig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 04 December , 2009, 22:46 »
Er det nogle gode trofaste par du har? I så fald tror jeg ikke de er utro. Men de vil blande sig som en stor flok, det er jo allesammen samme art. Ligesom forskellige hunderacer
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 04 December , 2009, 22:49 »
Johanne.
Jeg tror ikke du kan sammenligne dem med hunde.

Kig på gæs og svaner i naturen. De holder sig adskilt racemæssigt selvom de lever i samme biotoper. Ænder også for den sags skyld.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 04 December , 2009, 22:54 »
Svanegæs og alm. gæs nedstammer fra 2 vidt forskellige grene, ligesom Moskus anden og tamænder gør. Så i princippet skulle de holde sig hver for sig.

Meeen om det passer ved jeg ikke, for generelt er hanner jo ganske kendte for sidespring.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 04 December , 2009, 23:00 »
Så så. Godt ord igen.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 December , 2009, 14:34 »
Okay jeg troede også svanegæssene nedstammede fra grågæssene :) så har jeg lært det i dag.
Men mit bud er stadigt at med nogle gode trofaste par så holder de sammen. Værd at prøve?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 05 December , 2009, 21:42 »
Svane Gæs nedstammer fra den vilde Svane Gås - Anser Cygnoides og ikke fra Grå Gæssene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 December , 2009, 21:48 »
Okay!  :D der kan man se, de ligner jo heller ikke almindelige gæs, men jeg tænkte det nok var ligesom med hunde der ku se forskellige ud ;D

Lene krydser de indbyrdes? Og bliver afkommet i så fald hybrider?

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 December , 2009, 22:24 »
Jeg er rimelig sikker på, at både ænder og gæs vil forsøge sig hos hinanden, en krydsning kender vi fra Mularden som er ret udbredt som slagte-and.

I foråret kom jeg hjem med nogle Toulouser gæs, først blev den ene gås sat ud i gården, der gik mindre en 2 minutter før min gamle Moskus-andrik sad på nakken af hende  :o det varede dog ikke så længe, for da gasen ankom et par minutter senere var festen forbi, og andrikken måtte luske hjem til sine egne småpiger.

Meeen om det passer ved jeg ikke, for generelt er hanner jo ganske kendte for sidespring.

Jeg syntes godt det kan tangere til lidt hen af mobning det der :o (Hvis Admin. skulle have overset det)  :D

;D Måske er der nogle piger der burde være glade for, at både sidespring og spiritus er opfundet  ::) ;D ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
q
« Svar #10 Dato: 06 December , 2009, 07:32 »
@Johanne:
Sakset fra wikipedia:
Citér
Krydsning
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

En krydsning eller hybrid er en blanding af to arter.

Normalt definerer man arter sådan, at de ikke kan få unger/frø sammen. Men der kan være tilfælde, hvor arter, som er nært beslægtede, trods alt kan få sterile unger.

Det er almindeligt kendt, at muldyret er en steril krydsning imellem hest og æsel. Det kan dog helt undtagelsesvis ske, at et muldyr får et føl, men føllet vil så altid blive enten en hest eller et æsel.

Også hos planter er krydsninger helt eller delvis sterile, men der kan godt findes undtagelser, hvor frugtbarheden er helt normal. Det skyldes enten, at arterne er noget menneskene har opfundet, eller at mange planter kun kan mødes med hjælp fra mennesker. Et eksempel på sådan et møde har man i den meget ofte sete krydsning mellem arterne Sitka-Gran (Picea sitchensis) og Søjle-Gran (Picea omorika).

Hos plantearter kan man nogen steder finde glidende overgange, naturhybrider, imellem to arter. Da planter ikke kan flytte sig så nemt som dyr, og naturhybriden ikke kan klare sig de steder, hvor forældrearterne lever, kan man have to selvstændige arter med en naturhybrid.
http://da.wikipedia.org/wiki/Hybrid
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 December , 2009, 11:53 »
Så det vil altså sige at en blanding mellem en (eks.) Orpington og Kochin ikke er en krydsning?
Hvad er det så?

Og hvad med en blanding mellem eks. en Labrador og en Shæfer. Det er heller ikke en krydsning?

Det er måske mere rigtigt at kalde dem blandinger og ikke krydsninger?

Og hvad med hybriderne i ægge industrien. Det er altså heller ikke hybrider, ifølge wikipedia...

Danny
Himlen bør altid være blå!