Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne skruk på fjerde uge  (Læst 11740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #15 Dato: 05 December , 2009, 16:26 »
Hvor er det bare skøn læsning :D

Fortsat held og lykke med <L  <M
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #16 Dato: 05 December , 2009, 16:32 »

...sikke en dejlig historie, og hvor er det godt, at vi har Forum!!  /o

Det varmer så meget om hjertet at tænke på, at fru skruk nu ligger med "sine" kyller.

Tine: jeg er så sikker på, at høns bruger hver eneste hjernecelle, de har... i hvert fald hvis
det drejer sig om noget, de kan få noget behageligt ud af - og så husker de godt.... hvis det mere drejer sig om kedelige, trivielle eller ubehagelige ting, så synes jeg, at det ofte kniber gevaldigt med
"intelligensen"  <A
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #17 Dato: 05 December , 2009, 16:34 »
Lige ang spandemetoden så det ikk kun i dagtimerne ...det er hele døgn ...kun afbrudt af bittesmå kig til hønen  max en til 2 gange i døgnet...ellers kan man lige så godt lade være.
Med venlig hilsen Søs

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #18 Dato: 05 December , 2009, 16:40 »
Ah røde silkemødre *p

Tillykke med familieforøgelsen
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #19 Dato: 05 December , 2009, 16:43 »
Citér
Lige ang spandemetoden så det ikk kun i dagtimerne ...det er hele døgn ...kun afbrudt af bittesmå kig til hønen  max en til 2 gange i døgnet...ellers kan man lige så godt lade være.

Uha uha, den metode bryder jeg mig ikke om. Hvem har dog fundet på sådan noget :-[ :-[

Nej, jeg kan meget bedre li' "Anne Vibeke og Lisbeth metoden" eller et par rugeæg. ::)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #20 Dato: 05 December , 2009, 20:13 »
...sikke en dejlig historie, og hvor er det godt, at vi har Forum!!  /o

Det varmer så meget om hjertet at tænke på, at fru skruk nu ligger med "sine" kyller.

Tine: jeg er så sikker på, at høns bruger hver eneste hjernecelle, de har... i hvert fald hvis
det drejer sig om noget, de kan få noget behageligt ud af - og så husker de godt.... hvis det mere drejer sig om kedelige, trivielle eller ubehagelige ting, så synes jeg, at det ofte kniber gevaldigt med
"intelligensen"  <A
Ha ha ha!!! <H <H <H sådan har jeg det også selv!! <:

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #21 Dato: 06 December , 2009, 05:33 »
Jeg var kun glad for at kunne hjælpe dig Anne Vibeke og skulle det være en anden gang gør jeg det gerne igen  ;)
Bare synd du skulle træde ind på så dum en dag, ellers havde jeg gerne brugt mere tid på dit besøg.

Det glæder mig, at skrukmor nu endelig har fået nogle små kyller under sig, jeg var også ret sikker på at det ville lykkes  ;)

Mht. at du har det skidt over at hun har ligget så længe, så skal man jo selv gøre sig sine erfaringer. Vi andre har også dummet os og gør det stadig, men man siger jo også at man skal lære så længe man lever og man kan ikke læse sig til alting. Men det er klart, at når man elsker dyr, som vi gør, så gør det ondt på en når de ikke har det godt fordi man tager fejl.

Op med hagen og frem med brystet Anne Vibeke, du har gjort hvad du kan for din lille skrukmor  /o og jeg er kun glad for at jeg er så tosset at lade høns og maskiner ruge kyllinger ud selvom det er vinter så jeg kunne hjælpe dig  :)

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #22 Dato: 06 December , 2009, 10:44 »
Tak for de søde ord  :)

Vil lige fortælle at det går rigtig godt. - Da jeg kom ind i drivhuset i morges var mor og børn ved at spise. De små blev bange for mig og gemte sig under mors skørter. Hun gave mig klar besked på at jeg ikke skulle komme for tæt. Så beskytter instinktet fejler ikke noget. - Nu tror jeg på det går godt  *o
« Senest Redigeret: 06 December , 2009, 10:51 Fra Anne Vibeke »
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #23 Dato: 06 December , 2009, 11:20 »
Nu er det jo ikke lige sådan, at man kan have kyllinger hver gang der er en høne der skrukker, der bliver hurtigt overfyldt.
Hvis man tager Anne Vibeke som eksempel, så har hun 6 silkehøner, som hver skrukker mindst 3 gange om året, det bliver noget der hedder 18 hold kyllinger....

Så ind imellem må man lade naturen gå sin gang, og lade dem ligge, jeg har også haft nøns der har lagt i over 4 uger, men de kommer over det.
Selvfølgelig skal man sørge for at de kommer af reden og får spist lidt, når man kommer med godter, så de ikke taber alt for meget i vægt.

Men sød historie, ingen tvivl om det, og skrukken er sikkert glad nu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #24 Dato: 06 December , 2009, 13:06 »
Hej Børge

Jeg kan godt se din pointe, her kunne hurtigt blive overfyldt. - Men mener du, at hun med sikkerhed ville komme over det og at hun ikke ville dø af det? - Og hvor lang tid tager det inden de stopper af sig selv? 

Selvom jeg flere gange dagligt løftede hende af reden og satte hende ved madskålen, så tabte hun sig voldsomt. Helt uhyggeligt at mærke brystbenet stikke frem. - Jeg blev meget bange for at hun ville dø.

Men lige nu luner det gevaldigt at se hende med de små kyllinger, det bliver ikke sidste gang hun får lov til det  :D

Lige et billede der viser hvor dejligt runde de små pus er  *p

Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #25 Dato: 06 December , 2009, 21:25 »
Hvor er det herligt at være vidne til den hjælpsomhed der er her på Forum.

Lisbeth. Flot af dig at låne lidt kyllinger ud til en i nød.

Ved ikke om hun ville have fortsat sin 'skruk' til hun var faldet død om, men så langt kom det heldigvis ikke.

Hun gave mig klar besked på at jeg ikke skulle komme for tæt. Så beskytter instinktet fejler ikke noget.

Det er selvfølgelig naturligt at hun fortæller dig at du skal holde afstand. Meeen, det klares ved at du, når du kommer ind i drivhuset, sætter dig på hug og taler stille og roligt til mutter skruk. Fortsæt op til et par minutter, derefter kan du forsøge at ae hende over nakken/ryggen og evt tage kyllingerne op. Det virker fint hos mig, og efter nogle dage syntes skrukken at det vist var 'normalt' at jeg lige skulle tage kyllingerne op og hilse på dem (nu desværre kun en). Så nu 'deler' hun velvilligt med mig når jeg kommer ind i hønsehuset og sætter mig på hug og taler til dem. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #26 Dato: 07 December , 2009, 00:54 »
@Anne Vibeke

Det er da dejligt at se en hønemor med et par kyllinger, det havde jeg nok også selv gjort, sålænge jeg har pladsen, eller jeg ikke har noget særligt på planen...

Ja, hun kommer over det, har haft en der skrukkede i 5 uger, før hun fandt ud af, at det ikke nyttede at ligge på tom rede. Silkerne har selvfølgelig skrukket med melllemrum, men skal de ikke ruge smider jeg dem af reden dagligt, når jeg er ude ved dem, og de plejer da lige at klare det nødvendige, før de smutter på reden igen

Jeg har ikke hørt om en høne, der er død af at skrukke, men vil selvfølgelig ikke afvise, at en høne der ikke er i god foderstand kunne gøre det.

Da jeg rugede andeæg ud, først under en høne der havde været skruk en uge, hun rugede på dem i 3 uger, hvorefter hun forlod dem, og de blev lagt under en anden skruk de sidste to uger.
Altså, 4 ugers skruk til første høne. Da hun samtidigt gik i fjertab så hun mildest talt forfærdelig ud, men hun klarede det da fint.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

  • Gæst
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #27 Dato: 07 December , 2009, 08:02 »
Jeg bliver egentlig  også lidt nysgerrig.

Det bliver ofte nævnt, at en høne kan "skrukke sig ihjel". Det kunne være interessant at høre, om nogen faktisk har oplevet det. 

Altså - sådan rigtigt - har fundet en død udmarvet høne liggende på reden fordi den har ligget langt over tiden?

For jeg må da indrømme, at jeg har haft den under kategorien "hønsemyter"  i min bevidsthed.

(men vil gerne blive klogere, hvis der i dette tilfælde er belæg for det  :D)


Offline kokki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
  • Rebecca Kok
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #28 Dato: 07 December , 2009, 12:25 »
Her i sommers havde jeg tre høner som skrukkede. Den ene skrukkede halvanden mdr. Det var først i tredie forsøg at der kom en kylling ud af det. Første forsøg "blandede" jeg mig muligvis for meget. Andet forsøg var spildt. Jeg lånte nogle rugeæg af en bekendt som desværre ikke var befrugtet(gammel hane som hun ikke nænede at skille sig af med) Så gav jeg den tre af mine "egne" æg som der så kom en kylling ud af. (Den tog ræven sammen med hønen) Så de kan altså godt tåle at "gå over tid" Men selvfølgelig skal man tage forbehold for om det er sommer eller vinter. For der skal mere energi til at holde varmen.
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: Høne skruk på fjerde uge
« Svar #29 Dato: 07 December , 2009, 16:39 »
Endnu engang mange tak for svar og indlæg! - Det er som sagt et fantastisk forum, hvor mange giver af deres erfaringer  /o
Jeg ønsker som, Susanne at høre om nogen har prøvet, at en skruk er død af at ligge på tom rede? 

mvh Anne Vibeke
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn