Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Åbent til hønsehuset om natten ?  (Læst 11605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bokbok

• Gæst
Åbent til hønsehuset om natten ?
« Dato: 03 December , 2009, 15:15 »
Hejsa.
Skal lige høre hvordan høns tager det at lemmen er åben ud til hønsegården om natten ? ( ikke at de brokker sig )
Giver det problemer af nogen art ? Gården skulle være rævesikret, så der skulle ikke være noget problem.
Nogen erfaringer eller bare gode råd `?
Mvh Lasse

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Sv: Åbent til hønsehuset om natten ?
« Svar #1 Dato: 03 December , 2009, 15:59 »
Jeg har altid åbent hele året aldrig nogen problemer
Mvh Allan
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 03 December , 2009, 16:09 »
Hvis bare de ikke får træk, når de sidder på deres pinde, er det helt ok  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bokbok

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 December , 2009, 16:34 »
ok, tak. Nej de skulle ikke få træk som det ser ud -:)

Tak for svarerne.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 03 December , 2009, 16:43 »
Nu er hønselemmen jo ikke kun til at holde ræve ude, der findes jo også rotter...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 December , 2009, 21:24 »
Det kan godt være der også findes rotter, men her har rotterne altså aldrig rørt en høne, og vi får næsten altid et par af dem hvert år, så inden vi har fået dem udryddet har de boet der i et par uger ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 03 December , 2009, 23:05 »
Nu er hønselemmen jo ikke kun til at holde ræve ude, der findes jo også rotter...

og mår og mink.

Det kan godt være der også findes rotter, men her har rotterne altså aldrig rørt en høne, og vi får næsten altid et par af dem hvert år, så inden vi har fået dem udryddet har de boet der i et par uger ;)

Nej, rotterne tager ikke høns. Men de stjæler æg og æder af hønsenes foder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 December , 2009, 07:23 »
Tja.. Jeg ved godt de spiser lidt af foderet, men så længe jeg ved at det er midlertidigt så tager jeg det ikke så tungt ;).. æggene har de ikke stjålet her ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #8 Dato: 04 December , 2009, 07:44 »
Nej, det er muligt, at de ikke generer ret meget ved hønsene, men man behøver jo ikke lige lave muligheder for, at de kan finde føde og formere sig.
Det er fint for mig, hvis nogle ikke lukker af ved hønsene om natten, men hos mig er der lukket hver nat, for ikke pludselig at stå i et problem, som man ikke havde forudset.
Det er fint at der er nogle der siger, at vi eks. aldrig har set rotter, mår, mink eller lignende, men en gang skal jo være den første, og hvis det nu var mår eller mink er det ikke sikkert der er levende høns tilbage, de er lyst dræbere.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lene Andersen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 December , 2009, 08:11 »
Jeg har mistet to store kyllinger til rotter. En Maran høne og en New Hampshire 12-15 uger gamle.

Rotterne fik smag for æggene i rederne, som jeg ikke havde samlet ind for natten. Så næsten hver dag i en uge, når jeg kom ud om morgenen, var der hul i flere æg, og indholdet spist. Det kan ikke have været hønsene, for æggene lå i bakken under rederne, og hønsene kan ikke nå dem.

Det blev jeg godt gal over, så jeg tog æggene ind hver aften derefter.
Men det førte til at de to hønniker blev spist, delvist. Én hver de følgende nætter. Begge spist af i ryg og bryst, og ingen hoveder var bidt af. De lå i hønsehuset.

Jeg havde selvfølgelig kontaktet rottemanden, men der gik nogen dage inden han kom. Og rotterne forsvandt hurtigt efter han havde lagt gift ud.

Det kan umuligt have været andet end rotter der var de skyldige. Mår og mink ville have slået dem alle ihjel, og ræven kan ikke komme ind i hønsehuset.

I dag lader jeg altid et æg eller to ligge tilbage, hvis der skulle komme rotter igen. Hellere æggene end hønsene.
Mange hilsner Lene :-)

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 December , 2009, 09:07 »
nej her bliver der også lukkeet om natten, men først efter jeg kom ud og fandt 6 jersey kæmper bidt ihjel og kun en  lille høne slæbt væk.
det værste var at min super dejlige 4 år gamle jersey hane ikkke var død men var flået op flere steder , det var hårdt at aflive ham men dyrlægen mente det var bedst,
jeg syntes ellers det var så hyggeligt at vågne om sommeren ved at hønerne gokkede rundt i haven mens hr black sov længe på pinden, men det er slut nu , og iøvrigt står mine dorkinger meeeeget tidligt op ved første lys, også hvis vi tænder lys i huset om natten for at besøge det lille hus,
NB. det var en mink der havde myrdet hønsene , min haflinger pony trampede den ihjel natten efter, og siden har der ikke været utysker i den stald , men jeg har mistet nogle høns  og en unge gæs til ræven ved højlys dag, så nu er der hegn om alle dyr og der er ikke ske noget i flere uger :)
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Bokbok

• Gæst
« Svar #11 Dato: 04 December , 2009, 11:18 »
Hmmm, lyder til rotter er et større problem. Dem gider jeg ikke ha.
Man kunne dække bunden med trådnæt måske. Nogen der har prøvet det ?
Eller måske en auto hønselem ....
Eller benene på nakken hver morgen og aften :o)

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #12 Dato: 04 December , 2009, 11:40 »
Jeg satte en automatisk lem op for et års tid siden, og den er jeg meget glad for, jeg skal ikke spekulere på at stå tidligt op (Er B-menneske), og jeg skal heller ikke tænke på at lukke for hønsene, når jeg evt. er i byen.
Lemmen har indtil nu ikke fejlet på noget tidspunkt, den er på 220V, og skulle strømmen være væk kortvarigt, så opererer den bare når der kommer strøm igen.
Den kan også fås til batterier, så man ikke er afhængig af at skulle have strøm ved den.

Det eneste man måske kan kritisere er prisen, den er lidt dyr, men jeg mener stadig den er alle pengene værd. Kan iøvrigt købes hjem fra Tyskland, og fås nogle hundrede kroner billigere.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Bokbok

• Gæst
« Svar #13 Dato: 04 December , 2009, 12:53 »
Det er vist lige mig. Har du en hjemmeside på en sådan "døråbner" ?

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 04 December , 2009, 13:21 »
Det er jo ikke alle der har foder i huset. Jeg har mit hængende i en snor i foderautomaten ude i min hønsegård, hvor hønsene kan nå den. Og desuden lægger mine høns ikke æg før det er lyst, så der er ikke meget at komme efter inde i mit hønsehus :)