Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har du en fjerkræ-myte?  (Læst 1675 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Har du en fjerkræ-myte?
« Dato: 02 December , 2009, 12:59 »
Myter og teorier er der jo mange af. I dag stødte jeg på en ny, som jeg nu vil dele med jer:

Det er jo i dag koldt. Her i min lille by er det ihvertfald frostvejr. Sådan lige en grad eller to. På hundelufteturen i morges mødte jeg sædvanen tro en nu pensioneret landmand og ivrig jæger, som jeg plejer at veksle et par ord med.
Og så var det han sagde: "I det her vejr, skal hønsene jo helst ikke drikke for meget vand, for så fryser det bare til is i kråsen".

Jeg ledte, men kunne ikke umiddelbart se noget drilsk glimt i hans øjne. Så jeg tror, han mente det.

Er det en teori I kender?

Og har du en anden god teori / myte på lager, jeg kan gå og gruble over resten af dagen?!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Har du en fjerkræ-myte?
« Svar #1 Dato: 02 December , 2009, 13:07 »
Da jeg var barn, fik jeg at vide, at grunden til at høns ikke lægger så mange æg om vinteren, var at de frøs tæerne...
Ikke at jeg kan se sammenhængen i dag, men det var det der blev sagt dengang  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 December , 2009, 13:47 »
Is i kråsen....

Når man slagter finder man ud af at kråsen er en stor muskel, og fungerer nærmest som en møllesten...
det må kræve masser af blodgennemstrømning for at den fungerer...så, nej, den tror jeg ikke på.
hvad han måske kunne mene er at kroen, hvor foderet opmagasineres indtil kråsen omsætter det de
næste mange timer.....der er kun en tynd hinde omkring, men, men, en høne er jo godt "isoleret",
og jeg tror at naturen selv har løst det problem.... :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #3 Dato: 02 December , 2009, 14:30 »
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 December , 2009, 15:07 »
Et par stykker af dem der har hentet Araucana kyllinger her, ville have netop denne race fordi at æggene var kolesterol fri.
Den tror jeg heller ikke på. Jeg er ret overbevist om at indholdet er, noget nær, identisk med andre æg.
Og ja, jeg ved at man nogen steder, på nettet, kan finde samme oplysning men typisk fra "hobby folk".

Der er også den med at folk tror at høns kun kan lægge æg hvis der er en hane i hønsegården.

Eller dem der tror at når ægget er befrugtet så ligger der en lille kylling i deres blødkogte æg søndag morgen.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 December , 2009, 21:06 »
Myte?
Hvis man fodrer med hirsefrø, omdannes fedtet i ægget til omega 3 fedtsyre.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 02 December , 2009, 21:55 »
Vand til is i en høne?

Enig med Kaj. Det kan ikke lade sig gøre. Hvis hønen indtager det som vand skal hønen kunne sænke vandets temperatur til under frysepunktet for at det kan blive til is. Da hønens kropstemperatur er 37-38 grader er dette ikke muligt. Hverken i kråsen eller kroen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #7 Dato: 02 December , 2009, 22:11 »
Vand til is i en høne?

Enig med Kaj. Det kan ikke lade sig gøre. Hvis hønen indtager det som vand skal hønen kunne sænke vandets temperatur til under frysepunktet for at det kan blive til is. Da hønens kropstemperatur er 37-38 grader er dette ikke muligt. Hverken i kråsen eller kroen.

Så vidt jeg ved så er hønes temperatur faktisk højere... omkring 40-41* har jeg ladet mig fortælle. :) så jeg tror bestemt heller ikke på at der dannes is inde i en høne :)

Mht hirsefrø og omega3 så ved jeg ihvertfald at Danæg sælger æg fra høns der har spist hørfrø, med det postulat at de er fyldt med omega3..... de4t gør så at 6 æg koster i nærheden af 36 kr!  :o

En tilbagevenden myte her på forum er at nye medlemmer (incl mig selv) mener at de kan nøjes med 4 høns i haven...... det kan man bare ikke nøjes med..... hvilket man jo også hurtigt finder ud af :)

Og så er der den der med at perlehøns holder mus og/eller rotter væk ved ikke om der er hold i den :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 03 December , 2009, 06:53 »
Det siges at æg fra maran høns ikke skulle kunne blive inficeret med salmonella pga. skallen, men om det skulle være farvelaget, tykkelsen, eller....
Jeg ved ikke om der er hold i myten  ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 December , 2009, 07:00 »

Og så er der den der med at perlehøns holder mus og/eller rotter væk ved ikke om der er hold i den :)

[/quote]

Vi har både mus, rotter, og perlehøns!
Hilsen
Peter

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #10 Dato: 03 December , 2009, 07:49 »
@ kolesterol
Jeg har hørt det samme om silkehønsens æg. Men aner ike om det passer hos dem. DEt må de mange sikehønseavlere herinde vide!
Os så denne: Hvis hønsene løber ud i regnvejret bliver det ved med at regne. Bliver det inde er det kun en byge
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #11 Dato: 03 December , 2009, 08:06 »

En tilbagevenden myte her på forum er at nye medlemmer (incl mig selv) mener at de kan nøjes med 4 høns i haven...... det kan man bare ikke nøjes med..... hvilket man jo også hurtigt finder ud af :)

*e *g *g Klassisk fjerkræmyte!
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 December , 2009, 08:34 »
den med regnen holder hele vejen til Lands retten.... den har jeg luret op til flere gange, kigger altid på hønsene inden jeg cykler hjem i regnvejr... det kunne jo værer det kun var en lille byge ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #13 Dato: 03 December , 2009, 17:35 »
Hvis hønsene løber ud i regnvejret bliver det ved med at regne. Bliver det inde er det kun en byge
mvh. Egon

Ja den tror jeg altså også lidt på... Af en eller anden grund ved hønsene ofte mere om vejret end jeg gør...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.