Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange???  (Læst 17285 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

• Passiv bruger
Sv: hvor mange???
« Svar #15 Dato: 30 November , 2009, 19:43 »
Jeg vil gerne svare ærligt på det, men det er vist en smagssag.. Jeg ville nok ikke have mere end 10 silkehøns på 10 kvm hønsegård. Jeg har en lille hønsegård - men den står åben i forbindelse med haven, så de går frit rundt alle mine 8 høns. Det var først meningen jeg ville have dem i hønsegården - men har ændret mening, så de får haven, og så kan jeg få mig nogle flere  ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #16 Dato: 30 November , 2009, 20:17 »
@ Bullstar

Kan godt være vi desværre kom forbi dit spørgsmål, sorry.

De 10 kvm. er det ialt med hus og hønsegård ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 30 November , 2009, 21:22 »
@ Bullstar

Som Vigge skriver er det lidt en smagssag. Men jeg ville umiddelbart sige at det var forsvarligt med 15-20 store silker (som jo reelt er i dværgstørrelse) hvis dine 10 m2 fri grundflade i hønsegården, altså eksklusiv hus.

Og omkring problematikken med købeæg med forskellige betegnelser. Jeg tror desværre Lene har ret med postulatet; ude af syne - ude af sind. Så helt enig, der kræves mere oplysning til forbrugerne. Jeg kan bidrage med at foreslå min 'Anima' - aktive datter, at de, igen, prøver at fokusere på betingelserne for hold af æglægningshøns. 
Det er så bare trist at selv økologiske høns lever under trange kår hvis de holdes efter minimumskriterierne. Vi taler om 2,7 stk A4 papir per dyr. Det er altså stadig ikke ret meget plads. Så måske en god ide også at råbe lidt op om disse forhold så folk der køber økologiske æg ikke bare tror at de kan rende rundt og pudse glorien og føle sig 'frelste'.

Nu har høns det jo med at klumpes i grupper, så der vil formentlig være noget åbent rum mellem de forskellige grupper i et økologisk hønsehold, omend ikke meget.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #18 Dato: 01 December , 2009, 00:14 »
de 10m2 er uden hus... og jeg gør meget for at aktivere mine høns ;D tømmer en gang jord og græstørv ind midt i det hele og alt afklip fra bærbuske osv ryger også en tur i hønsegården... De går jo meget i tæt flok, så det ser ikke voldsomt trængt ud med de ti jeg har <L
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 01 December , 2009, 07:55 »
Økologiske høns må ikke være næbtrimmede. Mindst 75 % af foderet skal være økologisk. De lever i flokke mellem 1000-5000, og de kan færdes frit i et hønsehus med strøelse, 7 høns pr m2 der er redekasser og siddepinde, der skal være naturligt dagslys. Hønsegården skal bestå af jord og vegetation. Hver høne har 10 m2 at udfolde sig på udenfor.

Så økohøns har trods alt et KÆMPE udendørs areal, faktisk så stort at de aldrig når ned i enden.  
« Senest Redigeret: 01 December , 2009, 10:21 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #20 Dato: 01 December , 2009, 08:25 »
Vi har haft hønsegård af varierende størrelse pga diverse ombygninger. Pt har vi ca 50 m2. Afhængigt af årstiden har hønsene fri adgang til haven (dog holder vi dem inde noget af dagen om sommeren, da de ELSKER at skide på vores terrasse - knap så lækkert!), så det lægger lige 4000 m2 til deres areal. Vores hønsehus har kun ca 5 m2 "hønseplads", men det er jo også kun beregnet til at sove og lægge æg + ruge i

Den sidste uge har vi haft håndværkere gående, og derfor har hønsene kun haft deres gård - 15 stor orpington på 50 m2 er i min optik for mange, men det er selvfølgelig en smagssag, jeg tror kun de har haft det "hårdt", fordi de er vant til noget mere plads omkring sig!

I øvrigt mener jeg, at hvis økohøns havde fysisk opdelte gårde og huse, så der max var måske omkring 20 høner i hver flok, ville deres forhold være ganske tålelige. Det ville oversat til "hobbyforhold" give en hønsegård på 200 m2 (nok en del mere, end de fleste af os har mulighed for at lave?), og et hus på knap 3 m2 (noget mindre end hobby)...
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #21 Dato: 01 December , 2009, 08:26 »
Jeg vil mene, at der er tæt på at være fuldt belagt, og specielt hvis der skal være plads til kyllinger også, så er der rigeligt.

Det er ca. samme plads jeg har, og jeg har et maksimum på 10 høns som faste beboere, ellers synes jeg det bliver for crowded.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #22 Dato: 01 December , 2009, 08:32 »
Hej Børge,

hvem af os svarer du mht belægningsgraden?  :)
Med sommerlige hilsner, Christian

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #23 Dato: 01 December , 2009, 09:21 »
Det er selvfølgelig til Bullstar, som begyndte tråden, ellers ville jeg ha startet med @Christian, *ggg

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 01 December , 2009, 20:09 »
Bullstar:
Jeg synes også at du nærmer dig det maksimale antal af dyr. I min verden er 10 kvm. altså ikke særlig meget.
Men i sidste ende er det jo dig selv der skal tage beslutningen. Hvis du ikke synes at det giver problemer, så er det jo udfra de kriterier, at du skal tage dit valg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 01 December , 2009, 22:08 »
@ Børge

0.4 hvide/blå Silkehøns + 0.3 Skånske Blomsterhøns + 1.3 Orpington, Legbarfarvede + Asta, en dejlig blandingshøne + Kragen, også en blanding

Måske har du ikke fået opdateret din underskrift, men jeg tæller 13 hvoraf 9 er store i forhold til silkehøns. Jeg kan heller ikke se af dit indlæg om 'det er ca samme plads' betyder + eller - i forhold til Bullstar's 10 m2.

Generelt.
Jeg er ikke uenig i at meeeget mere plads ville være optimalt, men hvis Bullstar ikke har mulighed for at råde over mere end 10 m2 hønsegård + et hønsehus, så må hun jo få det bedste ud af dette.

Den endelige belægningsgrad må også afhænge af om dyrene kan enes og undgå stress. Så det skal selvfølgelig nøje overvåges og om nødvendigt må der gribes ind og eventuelt tyndes ud i flokken.

De 15-20 silker som jeg foreslog i mit tidligere indlæg ville naturligvis inkludere individer i alle aldre. Kyllinger har det jo med at vokse til. :D

Mvh
Erik Andersen

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #26 Dato: 01 December , 2009, 22:38 »
@Pilegården

Jeg har jo ikke fortalt noget om, om jeg selv overholder min maks, men jeg kan sige dig, at jeg har for mange.

Jeg er lige kommet af med to hvide silker, så nu er det nede på 11, men de ti er stadig maks på mit område..

Om jeg har et par kvadratcentimeter mere eller mindre, det ved jeg ikke, men jeg ved, at hvis der skulle være et lille hold kyllinger også, så vil der være fyldt helt op.

Jeg har et lille hus og en lille løbegård mere, som silkerne normalt benytter, men jeg kan ikke bruge den her i vinter, så derfor blev de sat sammen med de andre, og der var dermed overfyldt, hvilket jeg så måtte gøre noget ved, solgte to hvide silker.

Selvfølgelig må folk da selvom, hvormange de vil have gående sammen, sålænge de overholder loven, men jeg taler bare ud fra min erfaring, og jeg vil ikke gå med til mindre en 1 kvadratmeter løbegård pr. høne, og så skal de absolut ikke allesammen være tunge racer, så er pladsen for lille.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #27 Dato: 01 December , 2009, 22:58 »
Noteret Børge.

Jeg kan tilføje at jeg heller ikke selv ville have dem gående så tæt. Jeg har aldrig målt min hønsegård op men ville anslå den til at være 40-50 m2 + 10-15 m2 hus (og der er jo næsten altid nogle af hønsene der opholder sig inde af den ene eller anden grund). Jeg har blot bemærket hos mig selv at der typisk er 1-2-3 grupper af høns i gården og op mod 75 pct af grundarealet (skiftende områder) er 'hønsefrit' område det meste af tiden. 
Mvh
Erik Andersen

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #28 Dato: 01 December , 2009, 23:07 »
@Pilegården

Det er jo en sand Eldorado at have så megen plads i hønsegården, *gg
Mine kommer selvfølgelig også i have, efter middag, ikke hele dagen, så de kommer ud og får rørt sig, og får lidt kravl og grønt, ud over det jeg giver dem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #29 Dato: 01 December , 2009, 23:36 »
Jeg kan så til gengæld ikke tilbyde mine adgang til haven, da jeg er sikker på at vores Westie ville nakke dem, en efter en. Grand Danois-eren tror jeg ikke umiddelbart ville være et problem. Den går jævnligt med mig i hønsehuset uden at vise tegn på 'interesse' for hønsene. Men det kunne jo tænkes at det ændrede sig hvis hønsene var til fri 'afbenyttelse' i en åben have.  :D
Mvh
Erik Andersen