Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg eller stor! Hvad foretrækker du, og hvorfor?  (Læst 11694 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sussie

• Gæst
Sv: Dværg eller stor! Hvad foretrækker du, og hvorfor?
« Svar #15 Dato: 25 November , 2009, 18:47 »
Jeg kan ikke bestemme mig..Det er nok derfor det tager om sig med de høns her på matr.

Se store her hos mig giver hurtige sjove kylinger, der er meget nærgående. Når de bliver voksne er nuttetefekten sluppet op men til gengæld er der meget mad at hente i form af kød og æg.

Dværgene er små og nuttede fra dag et og man kan gå i mange år og lade som om de er babyer så nuttet efekten er stor og varer længe, de giver små nuttede børne æg. Men der er ikke meget at hente til at dække til husbehov.

Min favorit et pt min store sorte silke, det er kun pga af hendes gemyt og så er hun så fin .. Det er ikke på baggrund af hendes str.

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 25 November , 2009, 21:00 »
Tja, har  lige hentet 2 silker i stor fra maj måned....de er nu ikke så store, dog lidt større end dværgene.....OG, ved samme lejlighed så jeg
så nogle skånske blomsterhøns....stadig en størrelse som ikke er så voldsom, men, som NOK LIGE lægger nogle store æg på ca 60 gram....
-DE KUNNE godt friste................gad vide hvor det ender..???? ::)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #17 Dato: 25 November , 2009, 22:33 »
For mig er det et spørgsmål om hvilke race det er.

Jeg har altid haft dværg Wyandotter, og vil nok altid ha' det. Kan ikke lige forklare hvorfor det er dværgene, som tiltaler mig her. Bare at de er dejlige.

Ellers er jeg til de store racer, de er både imponerende at se i haven, men også fordi jeg forsøger at være så selvforsynende som muligt. Og så er de store racer jo en del mere kødfyldte.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Lone

• Bruger
« Svar #18 Dato: 26 November , 2009, 09:30 »
Har valgt en mellemløsning: silker og i araucanere i 'stor'. begge giver æg på tilnærmelsesvis normal størrelsen, men hanerne er ikke større, end at jeg selv kan svinge dem ned i huggeblokken. Jeg ville ikke turde binde an med en fuldvoksen orpingtonhane uden en boltpistol!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #19 Dato: 27 November , 2009, 17:42 »
Jeg er til de store. Jeg kan godt lide at høns ligger "rigtige" ;D æg. Og når man nu gerne vil være fjerkræavler, så skal man jo desværre slagte noget. Så hellere at overskuddet giver nogle flotte stege til familie og venner.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline KEW

• Bruger
« Svar #20 Dato: 30 November , 2009, 18:39 »
egentlig ville jeg have haft Brahma, Orpington, New Hampshire pga æggestørrelse og slagtning.
men generalen er lidt bange for store høns(Brahma) da hun har sadt r.. for tideligt og kun lige sniger sig over dværg højde  *f
så kompromiet blev nogle høns der skulle se sjove/fjoget/søde ud helst så tæt på normal æggestørrelse som muligt med mulighed for slagtning.
så vi fik stor silkehøns og blev lidt snydt på de 2 sidste kriterier men vi EEElsker vores høns.
måske dværg høns kommer ind i billedet senere???
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #21 Dato: 30 November , 2009, 19:06 »
Altså, det med ens højde er da en fjollet undskyldning ;) Jeg har mildest talt også sat r.. lidt for tidligt og måler max. 1,58 m, og jeg har da ingen problemer med at tumle mine barneveldere. Og jeg vil da også gerne have andre og større høns.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 30 November , 2009, 19:09 »
Nu er de store og tunge racer faktisk også de mest rolige og ikke flaksende......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #23 Dato: 30 November , 2009, 19:16 »
Ja, jeg undrede mig også noget, da jeg læste i min nyindkøbte standard, at barneveldere kan være noget kamplystne. Har indtil for en lille uge siden haft 5 haner gående sammen, og de var blide som lam, og lod sig troligt tyrranisere af lille Holger. De 2 tilbageværende kommer også fint ud af det med hinanden, selv om den ene lige skulle prøve at stepdanse lidt foran mig dagen efter jeg havde hentet hans kammerater. Men da jeg så fandt lidt guf frem til ham, så glemte han alt om "kamplyst".
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #24 Dato: 01 December , 2009, 01:50 »
Det er sgu svært at sige, da begge typer har deres forcer.

Jeg har for tiden Orper og skånske, orperne for deres størrelse til gryden, og de skånske for æggene, men har da også silker i stor.

Har set og haft adskillige dværge i hænderne, og dem kunne jeg sagtens falde for, på grund af deres nuttethed, f.eks dværg kochiner, de er bare nuttede, eller Sabelpoot, de citronporcelænsfarvede, lækker lækker farve, og meget flotte.

Som sagt, så har jeg høns for kød, æg og noget flot at se på, og så skal de være omgængelige..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 01 December , 2009, 13:19 »
Jeg nægter at vælge  ;) :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 01 December , 2009, 13:45 »
Altså.... den er svær  ::)... PT har jeg flest store, ja faktisk kun store ;)... Blomsterhøns, Landhøns, Maran, Araucana og silke... Jeg foretrækker nu også mest den størrelse, men jeg vil også have dværge igen, når pladsen tillader det. Jeg er stadig vildt glad for dværg plymouth rock, dværg kochin og dværg landhøns ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.