Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg eller stor! Hvad foretrækker du, og hvorfor?  (Læst 11710 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Dværg eller stor! Hvad foretrækker du, og hvorfor?
« Dato: 23 November , 2009, 22:46 »
Jeg har bare altid drømt om STORE hønS! *p Og har også skumle planer om nogle store høns engang ude i fremtiden ;D Jeg kan godt lide at de har store æg, og at de er "værd" at slagte :)

Nå, men så kom jeg til at købe nogle dværgsilker, og jeg er bare faldet pladask for dem! *p Seriøst, det er som om man han kyllinger året rundt! :D :D Lidt lige som når en hund eller kat er hvalp/killing, og man næsten ønsker de kunne være så små og nuttede året rundt! *p Alle der ser mine små silkebasser, bliver helt chokeret når jeg siger de er 1½ år! *g

Så mine præferencer er ændret lidt :D

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Dværg eller stor! Hvad foretrækker du, og hvorfor?
« Svar #1 Dato: 23 November , 2009, 22:56 »
Jeg har begge dele... Siger vel egentligt alt.
Barnevelderne fordi de er store og smukke og lægger flotte mørke æg og giver en god størrelse slagtedyr.Og i tilgift er de supersøde og gode ved hinanden. Selv hanerne.
 Mine dværge fordi jeg bare måtte have høns da hønsegården stod færdig. (Den har I nok aldrig hørt før ;) ) Men de er kvikke og sjove og gode rugere, og aldrig har jeg set en hane de i den grad har selvtilliden i orden som lille Holger.
Men jeg tror nu jeg ender med at nøjes med flere racer af store høns, og så må dværgene enten sælges eller gå suppevejen. Gider altså ikke alt det bøvl med slagtning for så lille en steg, og man skal have 2 blødkogte dværgæg hver søndag morgen, hvor et enkelt af de store æg er nok. ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 23 November , 2009, 22:57 »
Jeg foretrækker de store hønseracer. De giver større æg og der er mere kød på slagtedyrene.

Skal lige siges at jeg har anskaffet mig lidt store silker i år og selvom de betegnes store er de jo ikke større end mange dværge i andre racer. Men jeg er faldet for disse kære silke'uld'totter.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 23 November , 2009, 23:00 »
Jeg er vild med mine dværghøns *p, men derfor kan det måske godt være, at jeg engang falder for de store.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #4 Dato: 23 November , 2009, 23:03 »
Hey, Marianne!! Vi vil vide hvorfor!! :D

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 November , 2009, 23:13 »
Lidt men rigtig rigtig godt Christina  ;)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 24 November , 2009, 08:11 »
Helt klart de store og helst de helt store  ;D /o

Men dværgene er mest praktiske hvis man ikke har så meget plads. Og der findes jo både lette (eks. Danske Landhøns) og svære (eks. Wyandot) dværge, ligesom der findes svære (eks. Plumouth Rock) og lette (eks. Italiener) store høns.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 November , 2009, 09:10 »
jeg sværger også mest til store racer , har lige nu dorking, som er lige så nervøse som vilde fasaner de bliver ved atkomme med kyllinger har lige spottet 3 nye i dag , det havde jeg ikke regnet med  ;D jeg troede bare at hun lå så meget inde under det gamle juletræ, som de sover i inde i hønsehuset, for at slippe for hanen  :D men de sjoveste høns er den 7 år gamle toppede hollænder og hendes veninde sølv sebrighten , de styre alle andre dyr , selv hestene ;D ved at flyve op i hovedet på dem , de lægger stadig æg indimellem , og de er så store at de kan hamle op med dorkingerne. men altså helst store høns her, hvis jeg kan få plads for dorkinger  ;D
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 November , 2009, 09:23 »
Mine høns er mellemstore :D
Skulle jeg vælge ny race ville jeg snarere gå op i størrelse end ned. Er generelt ikke til dværge :D

Har også stor mand, stor hund (berner), stor kat (maine coon) og stort hus ;)

Hvorfor det er sådan, tør jeg ikke sige. Dværgene kan se nuttede ud, og jeg tør jo ikke afvise, at det næste dyr i min "freak-gård"  bliver antwerpner skæghøns.
Er helt sikker på, at dværge kan udløse et eller andet yngelpleje hos en, hvis man har anlæg for den slags :D

Men de store er ligesom bare.. mere imponerende!

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 24 November , 2009, 13:34 »
Jeg har mine høns af to grunde: æg og kød - derfor er jeg kun til STORE racer!

Citat fra Bonderøven:"Det er jo ikke noget 'hyggelandbrug' det her..." - han har så evigt ret! Og en sidegevinst er at dyr er ekstremt hyggelige uanset størrelsen...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 24 November , 2009, 14:49 »
Mine "store" silker er jo egentlig ikke spor store. De første jeg købte er nu blevet de mindste og de tre unghøner (fra Berit) er vokset dem over hovedet. Jeg kan faktisk bedst lide de store unge høns. De er mere buskede i "fjerene" og også så tamme at man næsten skvatter over dem - og de spiser selvfølgelig af hånden. ;) Desuden er æggene et stort hit i madpakkerne. /o

Men skulle jeg have en anden race ind - og det skal jeg ikke, siger manden ::) - skulle det være en stor race. Det skulle være for kødets skyld. Der er altså ikke meet kød på en silke. ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 24 November , 2009, 18:52 »
Jeg kan vel ikke komme med nogen rationel grund, til at det er dværgene, der har stjålet mit hjerte *p
Måske nogle barndomsminder med en dværghøne og en flok kyllinger?
Én ting er sikker, jeg er lykkelig for at Jensen I kun var en dværg, for ellers havde Sif og jeg fået et traume for livet.  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 November , 2009, 19:16 »
.....Kan nikke genkendende til Mariannes bemærkning. Havde en lille flok dværghøns da jeg var 9-10 år gammel....så, da vi besluttede at
få en lille hønseflok igen, jamen, så skulle det da være dværge.
kan da godt se, at store høns fylder mere i gryden, men, de er mest
købt for hyggens og æggenes skyld, men, det er det nuværende standpunkt, måske har jeg et nyt til næste år.....he he.
( de sviner heller ikke nær så meget....man kan jo falde over de store lorte fra kæmpehøns som Brahma, m.v.  ;D)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 November , 2009, 13:51 »
Helt klart dværge

Nu har kæresten og jeg været til de første udstillinger, og vi er 100% enige om at dværgene klart er mest charmerende, nogle af de store er faktisk skræmmende store/voldsomme af udseende.

Så klart det må være de vimsende små høns ;D

Og så må høne som ejer også gøre sig gældende.
I mit tilfælde: dv wyandotter - jeg er 1.60 høj, lidt bred om bagdelen og fåes i mange forskellige farver efter en håndbold kamp *f
« Senest Redigeret: 25 November , 2009, 14:17 Fra Mai-Britt »
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

frida

• Gæst
« Svar #14 Dato: 25 November , 2009, 17:43 »
Hej. Jeg foretrækker stor. Man får mere for "pengene". Har dværg, da de store s.... meget store l.... (Bor i by).