Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Må man tage billeder  (Læst 1254 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kilgod

• Passiv bruger
Må man tage billeder
« Dato: 23 November , 2009, 10:00 »
Hejsa

Kan læse her på Forum at det er høj sæson for udstillinger og har selv planer om at skulle forbi Hillerøds udstilling ( i Skævinge) den kommende weekend.

Jeg ville jo rigtig gerne tage mit camera med, så jeg kunne få taget nogle billeder af alle de dejlige høns..... ;)

Men vil lige høre om det er okay man går rundt og tager billeder eller skal man spørge om lov ?  ???
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Må man tage billeder
« Svar #1 Dato: 23 November , 2009, 10:19 »
Man må gerne tage billeder af hønsene..

Men hvis du skal have gode billeder, kræver det at man skal have åbnet trådburet, og her skal man lige spørge sig for, det er ikke alle, der ønsker at man bare åbner buret.

Jeg har gjort det flere gange, og altid fået lov til at gøre det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Kilgod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 November , 2009, 11:16 »
Mange tak for svaret, blev meget i tvivl da jeg kan forstå man ikke må bruge billeder fra jeres andres gallerier uden at spørge om lov  ;D

Jeg vil nu glæde mig til at se på høns og tage billeder af dem jeg ikke kan stå for  ::)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 23 November , 2009, 12:25 »
Mon ikke de fleste vil være stolte, hvis andre har lyst til at tage billeder af deres høns? Jeg ville da være mega-stolt, hvis nogen tog billeder af mine "beauties" *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 23 November , 2009, 12:37 »
@Kilgod

Loven siger, at man gerne må bruge billedmateriale fra nettet til egen brug.
Man må altså ikke bruge disse til uddeling, hverken i undervisning eller som salgsmateriale eller lign.
Her skal man indhente tilladelse.

Personligt har jeg ikke noget imod at man bruger mine billeder, dog ikke til materiale med økonomiske interesser.

Her kan du se nogle af de billeder jeg tog på Silkeborgs kåringsskue: http://silkeborg-fjerkraeklub.dk/silkeborg_jan08.htm
« Senest Redigeret: 23 November , 2009, 12:41 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Kilgod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 November , 2009, 13:23 »
Sikke nogle flotte billeder Børge, og sjove kommentar til også.

Jeg er især forelsket i den brune høne ( tror jeg det er ) som står nederst til venstre ved de billeder du har skrevet følgende kommentar til : "Smukke madammer og elegante herrer på stribe og i stribevis. Disse "gjorde sig til" så de måtte i linsen."

Hvad hedder denne race?

Til Marianne, ja jeg ville også være vildt stolt hvis nogen syntes mine høns var så flotte så de måtte have billeder af dem  ;D men var jo ikke sikker på at andre var enige med mig i denne påstand. :P

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 23 November , 2009, 16:07 »
Du må som udgangspunkt tage billeder hvor der er offentlig adgang, altså på udstillinger og dem må du gerne bruge på internettet også.  Hvis der er personer på, så må du også lægge dem på nettet, men KUN hvis det er "situationsbilleder" og de er harmløse.
Fra datatilsynet
Det afgørende kriterium er, at den afbildede ikke med rimelighed må kunne føle sig udstillet, udnyttet eller krænket, f.eks. i markedsførings eller andet kommercielt øjemed
http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

Så hvis du selv har taget billedet af en "fremmed" høne så er det dit billede.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kilgod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 November , 2009, 18:47 »
Super Finn, så kan det være jeg vil vove mig ud i at ligge de billeder jeg tager ind i mit foreløbige gabende tomme galleri..... har ikke forsøgt at få nogle billeder derind endnu, så ved ikke hvor kompliceret jeg syntes det er.

Er der slet ikke nogen som kan fortælle mig hvilken race den høne er som jeg har spurgt om tidligere i dag i denne tråd? er vild med den.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #8 Dato: 23 November , 2009, 19:02 »
Brun Italiener "hane"

Offline Kilgod

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 November , 2009, 22:01 »