Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Priser 2010  (Læst 1027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Priser 2010
« Dato: 23 November , 2009, 08:18 »
Hvad tager i for jeres rugeæg/kyllinger til næste år?
Og hvad for nogle racer tager i det for?
Hvor meget lader i dem stige pr. uge?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Priser 2010
« Svar #1 Dato: 23 November , 2009, 08:26 »
Bettina, det er jo lidt svært at sige noget om...

Det er jo sådan, at markedet altid er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.
Samtidig er der jo også stor forskel på kvalitet af avlsmaterialet.

Hvis jeg skulle købe f.eks. Orpington, og dette foregik hos en der har disse som havehøns, så ville jeg ikke give ligeså meget som hvis jeg købte præmierede høns.

Man kan jo heller ikke sammenligne racerne imellem.

Så det der med en fast pris kan ikke praktiseres.

Det vigtigste er i den sidste ende, at både køber og sælger mødes hvor begge føler at handelen er ok.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 23 November , 2009, 11:07 »
Der er flere her på forum, der henviser til hjemmesider på deres profil. Og nogle af dem oplyser priser - både for kyllinger, rugeæg og voksne dyr.

Der kan man måske få en fornemmelse for prisniveauet.

(I 2009 har jeg f.eks givet fra 1 kr pr stk for rugeæg (fra blandede silkehøns hos en havehønseholder) til 20 kr (fra en opdrætter af silkehøns) - og begge gange var jeg tilfreds med prisen.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 November , 2009, 11:49 »
Det er meget svært at svare på. Jeg kigger som udgangspunkt på mine æg og min arbejdsindsats.

Et spiseæg fra sussex er ca. 60 gram og sammenligner jeg med priser i supermarkedet, så koster et æg min. 1½ krone.
Og det for et æg jeg tager i redekassen, putter i en æggebakke og stiller på køl.
Rugeæg derimod er indsamlet over flere gange om dagen. Opbevaret ved 10-18 grader og vendt 2-3 gange om dagen. Så da jeg bruger mere tid og sortere æg fra, så er prisen altså lidt højere.

Og jeg er vel ikke anderledes end andre; er der stor efterspørgsel - hvorfor så ikke tjene en ekstra skilling til mit hønsehold?

Jeg udstiller ikke, men holder min stamme ren, racetypisk, sund og sørger for blodfornyelse jævnligt. Så selv om det kun er havehøns, så ligger der dog mere arbejde i end som så.
Hilsen Susanne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 November , 2009, 14:50 »
Tak for det alle sammen, ja jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal tage for mine, derfor jeg spørger. så syntes jeg det er for dyrt, og så for billigt. ;) Jeg plejer desværre nok at være for god af mig.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 23 November , 2009, 15:16 »
@Bettina

Hvis du går ud fra en standard pris på 5,- for rugeæg, og 25 for daggamle, med tillæg på alder, så går du ikke helt galt, og så må du selv vurdere om dine er mere end almindelige og ikke ligner noget bestemt, eller de er fine, og meget racetypiske, kendte eller ukendte..

Det er ihvertfald det mindste jeg tager for race fjerkræ.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.