Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Paradox  (Læst 1451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Paradox
« Dato: 17 November , 2009, 09:57 »
Tænk hvis vi ikke spiste kød - så kunne vi heller ikke avler alle de racer hvor der ikke er brug for så mange handyr !! For det ville ikke være muligt at afsætte eller huse alle de overflødige hanner.

F.eks fjerkræ, kvæg og svin ville uddø.

Kæledyr og heste ville være undtaget, for med heste er det jo hingste, som bliver de bedste vallakker  ;D ;D

Kun en tanke fra mig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
Sv: Paradox
« Svar #1 Dato: 17 November , 2009, 10:54 »
Hvis ikke vi spiste kød ville nogle af vores dyr måske... I så fald ville jeg da ha nogle meget glade hunde og katte...men ak! De må nøjes med resterne fra de riges bord  ;D

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 17 November , 2009, 11:01 »
Ja, selvfølgelig skal vores kødædende husdyr have mad.... Denne tråd er vist ikke helt gennemtænkt  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 November , 2009, 11:29 »
Det gør den ikke mindre inspirerende, Lene.
Selvom man ikke har ret, kan man jo godt få startet nogle skægge tanker op!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 17 November , 2009, 23:20 »
Jeg tror jeg vil erklære mig selv 'inhabil' til at deltage i denne debat.
Jeg har en hjemmeboende datter på 20 år der er erklæret veganer og meget aktivt medlem af Anima (kan googles hvis nogen stadig efter udsendelserne for nyligt om pelsdyrsavl skulle være i tvivl om hvem Anima er).
Så ærligt talt tror jeg at jeg har rigeligt i debatten om dette emne på hjemmefronten. Sætter selv pris på kød i stort set alle afskygninger  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 November , 2009, 07:48 »
Det lyder hårdt, Erik.
Selv var jeg jo selvføgelig en meget fornuftig 20-årig uden brændende lidenskaber, men min lillesøster...
Uh, hun drev os alle til økologisk vanvid :D
Fundamentalisme er så anstrengende. :D

Her ti år senere er hun mere afbalanceret - og er også begyndt at spise kød igen. (Dog kun kød, der har haft et muntert liv, og det synspunkt kan jeg leve med).

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 18 November , 2009, 09:01 »
Det helt væsentlige og essentielle i at spise kød, er at dyrene har levet et godt liv og at de er blevet slagtet hurtigt og humant.
Når disse to ting er opfyldt, så kan jeg ikke se noget forkert i at spise kød.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 20 November , 2009, 19:10 »
Ja det er et kæmpe paradoks. Jeg kæmper/kæmpede stadig med det da jeg var vegetar ca. fra 13 års alderen til i starten af tyverne. Nu spiser jeg så altså fisk så kan ikke sige jeg er vegetar.

Fisk lever generelt et godt liv i frihed og en dag bliver de så hevet op af havet og ender på tallerkenen. Og Så skal jeg indrømme at jeg elsker smagen. Jeg spiser også skaldyr. Nuvel, nu er jeg så blevet ældre og har fået øjnene mere op for naturens kredsløb. Dyrker man have har man brug for gødning- det får man udemærket fra høns.

Men når man er hønseavler så må man leve med et overskud af haner. Og da jeg har valgt at jeg gerne vil prøve at være det, så må nogle af hanerne ende i gryden. Jeg ser faktisk frem til det, selvom det bliver hårdt! Det er smukke, rare dyr jeg har. Men det vil så være 5 stk. sunde, glade dyr- og 5 stk. papkyllinger som familien ikke skal købe i supermarkedet <R

Men som sagt, det bliver hårdt. Især første gang.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #8 Dato: 20 November , 2009, 19:33 »

Fisk lever generelt et godt liv i frihed og en dag bliver de så hevet op af havet og ender på tallerkenen.

Har du hørt om dambrug Johanne ;)... der kan man snakke om sild i tønde. så vidt jeg ved så er langt størstedelen af de ferskvandsfisk vi køber fra dambrug. :)

Jeg var også veganer på et tidspunkt i mine unge rebelske år.... det holdt lige indtil juleanden kom på bordet ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 20 November , 2009, 20:10 »
Har du hørt om dambrug Johanne ;)... der kan man snakke om sild i tønde. så vidt jeg ved så er langt størstedelen af de ferskvandsfisk vi køber fra dambrug. :)

Det er primært små ørred/forrel der er fra ferskvandsdambrug. Laks fra dambrug er typisk fra havdambrug, men man kan sagtens købe vildlaks også (klart at foretrække omend de er noget dyrere). Resten af de almindelige fisk i handelen i Danmark er vildtlevende fisk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #10 Dato: 20 November , 2009, 21:35 »
Ja som allerede nævnt så kommer ørred også fra dambrug. Men det spiser jeg ikke rigtigt og er også nemt at undgå ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt