Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om adfærd  (Læst 1743 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Novicen

• Passiv bruger
Spørgsmål om adfærd
« Dato: 16 November , 2009, 21:07 »
Hej med jer erfarne:o)
Min mand kom ind fra hønsehuset efter at have låst og slukket og sagt godnat til 6 høns. Han var meget forundret over at de virkede ekstra ivrige efter at sidde på ham. 4 fløj op og sad på hans arme.  De kunne dårligt komme tættere på. Og jeg sagde straks, jeg spørger inde på fjerkræ forum:o) Kan de havde været bange for noget? Er det fordi hanerne pludselig er væk? De må være omkring 20 uger nu, hvis ikke mere og der er stadig ikke skyggen af æg...De får både lys og god fodder, men jeg har læst at man skal give dem æglægningspiller?
Tak for svar!
Anja

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål om adfærd
« Svar #1 Dato: 16 November , 2009, 21:14 »
Jeg har oplevet det samme en gang, hvor det pludseligt blev tordenvejr, pludselig havde jeg 5 dværghønniker siddende på armene. De var ellers ikke særligt tamme, så det var lidt overraskende. Jeg tror også de savner en beskytter, og hvis de større haner er væk, er det måske derfor, som du siger.
Æggene - de skal have tid, 20 uger er ikke så meget, især ikke her om efteråret, hvor de godt kan finde på at vente til foråret (feb/mar) før de lægger æg.
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Spørgsmål om adfærd
« Svar #2 Dato: 16 November , 2009, 21:17 »
Jeg kan ikke svare på hvorfor hønsene pludselig 'tiltrækkes' af din mand.

Men med hensyn til foder, er det en god ide at give æglægningfoder som tilskud. Du kan sikkert også fodre med ren æglægningsfoder men det blivet lidt dyrt i længden.

Du skriver ikke noget om hvad det er for høns du har så det er svært at sige om de burde være begyndt æglægning nu. Så vidt jeg forstod fra dit indlæg har i lys på om aftenen, hvilket burde have en positiv indvirkning på æglægningen, forudsat de er nået til æglægningsalderen.
Mvh
Erik Andersen