Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget olie skal der til?  (Læst 7874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Hvor meget olie skal der til?
« Dato: 15 November , 2009, 21:30 »
Jeg er såå bange for, at mine høns for nys om hvordan alle i andre forkæler med hønseguf og andet godt fra moders køkken ;D Ja, jeg føler mig lidt mindreværdig og må snart i gang med den der fantastiske hønseguf, som man jo selv får lyst til at smage - bortset fra den der levertran.

Men men men, jeg har handlet ind, mangler nu kun noget klid, fåes det mon i Kvickly? hmm Forberedte mig lige på den store madkunst -  ??? ??? hvormeget olivenolie????  taler vi om en hurtig slat eller en dl. eller hva´?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #1 Dato: 15 November , 2009, 21:44 »
Hvedeklid fås i de fleste dagligvareforretninger så jeg er sikker på at også Kvikly har det.
Har ikke prøvet at tilsætte olie, men udelukkende A38, så ved det ikke med sikkerhed men ville tro det var en 'hurtig slat' som du beskriver det, da der ellers skal meget klid og havregryn til for at gøre portionen 'tør', hvilket vil 'udvande' effekten af løg og hvidløg en del.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #2 Dato: 15 November , 2009, 21:51 »
Kender du ikke nogle hestefolk? Mange bruger klid til deres heste så måske kan du tigge en lille portion hos dem.  Det billigste er nok at købe hos nogle foderforretninger, men ellers har kvickly  med garanti, det er bare til nogle lidt "sjove" priser :)
Jeg har endnu ikke lavet hønseguf efter opskriften her, mit hønseguf består af alt affaldsgrønt fra køkkenet som jeg samler sammen i fryseren. det koger jeg sammen med en masse hvidløg, havregryn, grovmelsrester, frugter, bær, kattetørfoder og alt muligt godt.. det får lige et bette opkog og så en tur gennem kødhakkeren... fryses ned i portioner og så er der ellers dømt lørdagsslik til fjerboldene :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #3 Dato: 15 November , 2009, 22:00 »
Prisen er ca kr 8-10 pr kg i store dagligvareforretniger. Det er sikkert muligt at komme ned på en lavere kg-pris på foderstoffen, men så skal du sikkert også købe 25 kg ad gangen. Og inden du har brugt et par kg er der formodentlig gået dyr i resten.

Hos mig holder 1 kg til 3-4 gange hønseguf til ca 20 høns. Så ingen herregård.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #4 Dato: 15 November , 2009, 22:20 »
Citér
Jeg har endnu ikke lavet hønseguf efter opskriften her, mit hønseguf består af alt affaldsgrønt fra køkkenet som jeg samler sammen i fryseren. det koger jeg sammen med en masse hvidløg, havregryn, grovmelsrester, frugter, bær, kattetørfoder og alt muligt godt.. det får lige et bette opkog og så en tur gennem kødhakkeren... fryses ned i portioner og så er der ellers dømt lørdagsslik til fjerboldene
Guud, er der noget jeg så helt har misforstået. :o

Jeg har sådan en bøtte stående på køkkenbordet når jeg laver mad. Der ryger det som vi ikke spiser over i. Toppen fra løgene osv. Desuden skraber jeg lige børnenes tallerkner ned i efter aftensmaden. Ind med bøtten i køleskabet.

Når hønsene lukkes ud om morgnen tømmer jeg bøtten i hønsegården. Om eftermiddagen river jeg det sammen de ikke vil spise. F.eks. æbler, det var jeg meget forundret over, men de får dem alligevel for adspredelsens skyld, løg, rød peber osv.

Men jeg skal måske snitte i mundrette størrelser og koge, tygge maden før de bliver rigtig glade for mig?? :D :D
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #5 Dato: 15 November , 2009, 22:25 »
@Tina

Så vidt jeg kan se fra din profil har du udelukkende store høns.

Hvis jeg var dig ville jeg blot sætte bøtten i hønsehuset. I løbet af en times tid vil den være tom, afhængig af bøttens størrelse selvfølgelig. Formoder dog ikke der er tale om flere kilo pr dag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #6 Dato: 15 November , 2009, 22:32 »
Citér
@Tina

Så vidt jeg kan se fra din profil har du udelukkende store høns.

Så kan du også se, at jeg har mange børn :D :D Af samme grund nu også 10 høns. :D

Jeg sætter bøtten ind, men de virker som om de bedst kan li' resterne fra vores bord, altså det tilberedte mad. Da jeg så læste om Wandas hønseguf, tænkte jeg lige om de netop forkæles med det tilberedte mad.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #7 Dato: 15 November , 2009, 22:38 »
Prisen er ca kr 8-10 pr kg i store dagligvareforretniger. Det er sikkert muligt at komme ned på en lavere kg-pris på foderstoffen, men så skal du sikkert også købe 25 kg ad gangen. Og inden du har brugt et par kg er der formodentlig gået dyr i resten.

Hos mig holder 1 kg til 3-4 gange hønseguf til ca 20 høns. Så ingen herregård.

Nå ok er det ikke dyrere :)

Mine høns gider f.eks ikke æde rå gulerødder, og er heller ikke vilde med salat og blomkålsblade eks. Så når jeg skræller den slags, så propper jeg skræller, blade og toppe i en pose i fryseren, og når jeg så tager mig tid til at lave hønseguf, så kommer det hele med.... æde det, det skal de sq ;) ;) Her op til halloween var der jo en del græskaraffald, så det var oplagt at gå igang, jeg har så også været på røvertogt i majsmarker, og når det lige bliver kogt og hakket, så kan de æde både blade , stok og majs :)
til hverdag her får de mest brødrester, hunden bliver så ked af det hvis jeg smider kødaffald ud til hønsene ;)


Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #8 Dato: 15 November , 2009, 22:42 »
Her elsker de alt hvad der kommer fra 'huset', hvad enten det er 'tilberedt' eller det er rå grøntsags- eller frugt-rester. Selv stykker af rå gulerod og i sidste weekend en halv ananas formår de at gøre kål på. Nok det eneste de ikke bryder sig om er rå kartofler, de skal være tilbereds.

Så det bedste råd er nok, prøv dig frem! Høns er normalt ikke kræsne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #9 Dato: 16 November , 2009, 11:52 »
Jeg skal da vist også i gang med at koge og "fortygge" vores rester lidt.

Vores høns er da enten ret kræsne eller også møgforkælede. ;)
Jeg forsøgte mig oså med en ret godt stump ananas, sammen med de andre køkkenrester, og den havde ikke den fjerneste interesse. De er desuden ret gode til at sortere. ::)

Der må et opkog, noget hvidløg, klid og olie til.  /o
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #10 Dato: 16 November , 2009, 12:45 »
Når jeg laver hønseguf, blender jeg gerne løg og hvidløg sammen med ½ dl olivenolie!!
Jeg har købt en sæk klid i foderstoffen, den kostede vist 65 kr, og den holder jo længe. Jeg opbevarer den i en plasttønde, så dyrene ikke kan komme til den!!
Køkkenrester ryger ud i en balje i hønsehuset, dog spiser de ikke rå gulerødder, rødbeder og porrer!! men hvis de er forarbejdet spises det med glæde!!
Resten ryger i komposttønden, så der også kan komme god jord i køkkenhaven!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #11 Dato: 16 November , 2009, 19:36 »
Jeg giver hunden noget fiskeolie i maden, og hønseguffen får så også lige en sjat af det.
Mvh Marianne

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #12 Dato: 16 November , 2009, 20:06 »
Hos os er hønsene meget lidt kræsne. De elsker at få æble- og gulerodsskræller og madrester, ris og pasta er blandt favoritterne, sammen med kødrester. (vores hundes sarte maver kan ikke tåle menneskemad - heldigt for hønsene...)

I en kort periode ELSKEDE de nedfaldsæbler, men da den tidligste sort slap op kunne de åbenbart ikke lide den næste, der faldt af min søsters træer, så dem laver vi grød af og resten får hestene.

Decideret hønseguf har jeg aldrig lavet selv - men hvis de ikke vil spise alle de bær jeg har samlet ind og frosset ned, så bliver de altså kogt og serveret alligevel  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #13 Dato: 16 November , 2009, 23:34 »
Citér
Når jeg laver hønseguf, blender jeg gerne løg og hvidløg sammen med ½ dl olivenolie!!
Tak... ;DDet var jo bare det jeg ville vide.

Skøn hønsesnak blev det til. Vidunderligt at høre om alle de sjove høns og særheder. Jeg tror meget det handler om hvad der er kutyme for i hønsegården, og måske også race bestemt, hvad der er smag for. Men en af dagene vil jeg prøve den der hønseguf, som der kagles så begejstret for her på siderne og så forventer jeg, at mine damer falder i støvet for det. :)
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor meget olie skal der til?
« Svar #14 Dato: 16 November , 2009, 23:41 »
Forventer ihvertfald at de vil 'falde over det'. Det gør mine, og mange andres høns.
Her gøres der rent bord i løbet af ca 10 minutter. Og de får vel et par 100 g pr gang til omkring 20 høns.
Mvh
Erik Andersen