Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Årh, hvor vildt! Jeg skal HELT sikkert ha Sussex en dag!!  (Læst 6336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Årh, hvor vildt! Jeg skal HELT sikkert ha Sussex en dag!!
« Dato: 08 November , 2009, 12:18 »
Jeg var sammen med manden og børnene på en lille fjerkræudstilling i Sorø i dag, som Lestat havde reklameret for (Tak  ;)), og der så jeg så Sussex for første gang, og GAL hvor er de da bare store i forhold til mine blomsterhøns!!  :o Virkelig smukke og store dyr *p

Hvor meget større er Brahma og Jersey Kæmper? Er Sussex så de største, eller er det Orpington?

Her er lige min pige, som står og kikker på en af dem fra bagsiden:

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Årh, hvor vildt! Jeg skal HELT sikkert ha Sussex en dag!!
« Svar #1 Dato: 08 November , 2009, 14:53 »
Brahma og Jersey Kæmper skulle meget gerne være en hel del større.

Nogle af de største/tungeste racer er :
Jersey Kæmper hane 5-5,9 kg. høne 3,6-4,9 kg.
Brahma hane 3,5-5 kg. høne 3-4,5 kg.
Kochin hane 3,5-5,5 kg. høne 3-4,5 kg.
Indiske Kamphøns hane 3,5-4,5 kg. høne 2-3 kg.
Så er der racer som f.eks Malayer hane 3,5-4,5 kg. høne 2,5-3,5 kg som er meget høje, ikke under 70-80 cm.

Standard vægten for store høns er minimum vægte for henholdvis ungdyr og voksne dyr.

Orpington, hane 3,5-4,5 kg. høne 3-3,5 kg.er også stor, men den syner meget større fordi den også er meget dunrig.

Standard vægten på Sussex er hane 3-3,5 kg. og høner 2,5-3 kg. Nogle Sussex er dog en del større efterhånden.

Der var forøvrigt rigtige gode Sussex på udstillingen /o

Det er helt klart "nemmere" at lave gode dyr, når racen er mere talrig.

Det er desværre ALT for nemt at avle de store racer for små  /d
« Senest Redigeret: 08 November , 2009, 15:00 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 November , 2009, 15:00 »
Er det godt eller skidt at sussex bliver større Lene? De siger jo ved nogen racer: jo større jo bedre.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 08 November , 2009, 15:10 »
Om det er godt eller skidt tja..............

Hvis de med den tiltagende størrelse også mister racepræget/typen, så er det ikke så godt. Men ellers tror jeg såmænd ikke at de tunge/svære racer kan bliver for store.

Dette er jo op til de enkelte special klubber at drøfte.

Dorking er f.eks sat ned i vægt, som fra at være hane 4,5-6 kg, høne 4-4,5 kg ned til hane 3,5-4,5 kg og høne 2,5-3,5 kg. Dette er nok blevet gjort, fordi de har været "umuligt" at avle dem store nok.
Jeg synes dog ikke at løsningen bare er at sætte vægten ned.

Omvendt er det nok et større problem at visse dværg racer bliver Alt for store, og faktisk næsten bliver en mellemting af stor og dværg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 November , 2009, 17:05 »
Ja selfølelig ska du da Sussex /o

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 08 November , 2009, 18:12 »
Jeg synes sussex skal være store! Lige som Jans trefarvede hane. Det er en kombinationsrace som skal give et godt slagteudbytte hurtigt, samt lægge æg. Indenfor rimelighedens og hobby hønseriets grænser selvfølgelig.

Men derfor skal de jo fortrinsvis have den rigtige tegning og kropsform. Jeg vil sige det på den måde, at havde jeg to sussexhaner, begge med god kropsform og tegning, så valgte jeg den største.

Store høns skal være store og dværge SMÅ
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 November , 2009, 21:53 »
Ja, Christina, selvfølgelig skal du da ha' sussex.  De tager sig fantastisk godt ud i haven og er dejligt rolige.  Hanerne er meget, meget flotte.
 *p
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 08 November , 2009, 21:58 »
Husk at de findes i mere end den hvide variant.
Jeg har tidligere haft den hvide, men har p.t. kun den gule som jeg synes er mere rolig end den hvide var.
Mvh
Erik Andersen

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 November , 2009, 06:13 »
Hey

Jeg har fet løst mit vedr. mine prikkede "RIR" det viser sig at det er speckled sussex, jeg ved ikke hvad de kan hedde på dansk. De er røde , meget mørke med hvide pletter. Det skulle ike være en super æglægger men en god "bordfugl" Jeg har fået 4 ved en fejl da de er svære at kende som daggammel fra RIR. Jeg har fået tilbudt at få dem byttet men dyr der nu engang er her skal dælme ikke byttes. Jeg er spændt på hvordan de udvikler sig. Og om der skulle være en hane imellem 

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 November , 2009, 10:00 »
Hey

Jeg har fet løst mit vedr. mine prikkede "RIR" det viser sig at det er speckled sussex, jeg ved ikke hvad de kan hedde på dansk. De er røde , meget mørke med hvide pletter.

I "gamle dage" hed de trefarvet sussex. Nu hedder varianten sort/porcelænsfarvet.

Danny
Himlen bør altid være blå!