Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: glycerin i drikkevand som frostsikring  (Læst 10462 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
glycerin i drikkevand som frostsikring
« Dato: 06 November , 2009, 11:03 »
Har jeg læst et sted herinde, at man kan frostsikre dyrenes drikkevand med glycerin? Er der andre tricks?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline MarleneP

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #1 Dato: 06 November , 2009, 12:06 »
Hmm, er det mon sundt??
Til større dyr, f.eks. heste, bruger man at lægge en bold i vandtruget, den bryder så den tynde is, når den flyder rundt. Det kan ikke helt hindre, at vandet fryser, men udskyde processen. Bordtennisbolde har måske størrelsen??

Mvh. Marlene

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #2 Dato: 06 November , 2009, 12:25 »
Det var da ikke så tosset en ide´ med en bold i vandet og hønsene vil jo skubbe rundt med den hver gang de drikker. ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #3 Dato: 06 November , 2009, 15:47 »
Jeg tror ikke at glycerin i de mængder der skal til for at sænke den temperatur som vand/glycerin opløsningen fryser ved er sundt. Glycerin er jo en alkohol. Du kan se de nødvendige procenter på wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Glycerol
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #4 Dato: 07 November , 2009, 02:31 »
Ja, jeg skal ikke have mione høns til at rende rundt og lave ballade, bare fordi de bliver skide fulde, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #5 Dato: 07 November , 2009, 05:46 »
Hvis man putter lidt sukker i vandet, udsætter man også tidspunktet, hvor vandet fryser.
For mit eget vedkommende gør jeg det, at jeg skifter vand nogle gange om dagen, når vi har frost. /o /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #6 Dato: 08 November , 2009, 14:20 »
At udskifte vandet (og gerne med varmt/varmere vand) hjælper selvfølelig, men hvor meet sukker ville du putte i vandet, Marianne? ??? - Sådan til en 4-5 liters automat?
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Brolykke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #7 Dato: 08 November , 2009, 14:53 »
Jeg går ud fra at I taler om drikkevand i selve hønsegården, men hvis man beholder det inden døre, så kan man jo købe en varmeplade som holder vandet frostfrit. Den bruger næsten ingen strøm og den er med tyk gummiledning så den kan vel også stå ude under et udhæng uden at der går overgang i noget.

Jeg købte en for nogle år siden og derfor har jeg ikke noget skriftligt materiale på den. Men hellere rent vand end tilsætning af forskellige ting som aldrig har været beregnet til indvortes brug. Pladen koster ikke meget og fås hvor man køber foder i øvrigt.
Mange hilsener Brolykke

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #8 Dato: 08 November , 2009, 19:23 »
Jeg putter en lille sjat solsikke olie i vandtruget de dage det fryser meget (har vandet inde i huset) olien gør at det ikke fryser så let. Da det også er noget jeg putter i deres hønseguf så mener jeg at det kun kan gavne dem.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: glycerin i drikkevand som frostsikring
« Svar #9 Dato: 15 November , 2009, 22:09 »
Madolie, det være sig solsikke eller andet skader ihvertfald ikke, giver måske en lind afføring, men ellers burde der ikke være bivirkninger.

Men synes generelt ikke problemet er så stort hvis vandet står inde i hønsehuset. Det skal godt nok fryse kraftigt udenfor, før det giver problemer her. Og de få dage om året at det måtte forekomme kan man blot hælde lidt varmt vand ovenpå et par gange om dagen.
Mvh
Erik Andersen