Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: flere haner???  (Læst 4571 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
flere haner???
« Dato: 03 November , 2009, 16:06 »
Min veninde samler på silkehøns med hele hjertet :-X ikke altid hjernen :-*
Hun har ind til videre en voksen høne med to kyllinger, en halvstor hønekylling og 7-8 stykker på omkring 14 uger... hendes store drøm er at de kan gå frit i hele haven uden en hønsegård men selvfølgelig et hus til natten der bliver lukket når de er gået til køjs :D Det skal lige siges at de går sammen i haven med hendes 4 dejlige muskelhunde og det er hønsene der bestemmer ;D ;D
Mit spørgsmål lyder så...  nu er vi sikre på at der i hvertfald er to haner i mellem hvis ikke tre ??? kan de gå sammen og hvor mange høner skal man anskaffe sig til hver hane??? og skal hver familie have deres eget sovehus og hvis ja, kan de finde ud af at dele sig op selv eller er der en overhane der vil rende med alle damerne??

ved godt det lyder som lidt af et virvar men det ser da så idylisk ud når de kommer og tigger om guffer sammen med hunde og børn ;D ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: flere haner???
« Svar #1 Dato: 03 November , 2009, 16:15 »
Jeg tror det er meget forskelligt alt efter hanernes temperament. Jeg har pt. en voksen hane og 6 unghaner gående sammen uden  problemer. Det er en voksen dansk dværg og 4 barnevelderhaner og 2 dværghaner. De sidste 6 er fra i år, men barnevelderne er jo ca. 4 gange så store og tunge som dværgene. Alligevel er der ingen tvivl om at Holger dværgen regerer enevældigt i hønsegården og haven!!! ;D De går frit rundt i haven det meste af dagen, og det mindsker da nok også problemet. Der er 5 barnevelder unghøner, 3 voksne dværghøner og 4 unge dværghøner som de kan fornøje sig med  ;) De er jo alle vokset op i den formodning at det er Holger der er deres far, og far  bestemmer altså stadigt, så det er nok derfor det går så fint. Men bare rolig. Jeg skal snart i gang med det store blodbad... Gider alligevel ikke fodre på de unødvendige haner hele vinteren.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #2 Dato: 03 November , 2009, 16:21 »
Nej jeg har også sagt til hende at det måske var nemmere at nøjes med en enkelt hane men så for hun lyn i øjnene :D :D alle hendes små pyller bliver taget op en efter en hver aften og bliver nullet og kløet under hagen inden de for et godnatkys ;D troede ikker nogen kunne være mere tosset med silker end mig men det kan altså lade sig gøre !k
Lærke Lorentzen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 November , 2009, 19:39 »
Hvis de har hele haven som tumleområde ja så går det måske.

Og hvis ikke ?? Tjaaah ..den dag hun tager dem op til den store nussetur og finder ud af at 2 haner er indsmurt i blod ..så skal hun nok tage stilling ..helt af sig selv  ;) (dem der ikke vil høøøøre...) :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 November , 2009, 19:51 »
Jeg vil sige at der er større sandsynlighed for at det går godt med "mange" haner kontra 2 stk. Flere haner kan bedre enes end eks. 2-3 stk.
Det lyder måske åndssvagt men hvis der kun er 2 og den ene bare ikke vil acceptere den anden så vil den lavest rangerende blive tryglet og holdt nede. Hvis der er flere haner så bliver det mere fordelt. Dog kan der stadigvæk være en der bliver holdt så meget nede at det ikke kan betegnes som dyrevelfærd.
At det ofte er synd for hønerne er en anden ting. Jeg havde på at tidspunkt 5 silkehaner gående sammen med 12 silkehøner. Hønerne kom nærmest ikke ud af huset. Slet ikke de 2 "yndlings høner". De vidste havd der ventede dem...

Uanset hvad hun vælger så kan det være, at det går godt i lang tid. Men så pludselig en dag kommer hun hjem til et stort blodbad. Typisk når førehanen er ved at være gammel og en af unghanerne vil overtage roret.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 November , 2009, 19:56 »
Jeg tør heller ikke anbefale det. Har set et sådant blodbad, og det var alt andet end hyggeligt. Det gik jo lige så fint - i lang tid, men så en dag...
Mvh Marianne

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #6 Dato: 04 November , 2009, 19:40 »
tak for alle jeres svar... jeg tror jeg beder hende om at kigge på forum så hun kan se jeres kommentare <L
Lærke Lorentzen