Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hmm, min silkehøne har været skruk i 3 dage...  (Læst 7782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hmm, min silkehøne har været skruk i 3 dage...
« Dato: 03 November , 2009, 15:16 »
...og blir' liggende, selv om jeg fjerner æggene  :-\

Er det uforsvarligt at lade hende få 3 æg (kender nogl :-\ stykker, som har rugeæg -jeg har jo ingen hane pt.) og ruge dem ud nu?

(Og Søs Rose, jeg ved godt hvad DU vil foreslå! ;D)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Hmm, min silkehøne har været skruk i 3 dage...
« Svar #1 Dato: 03 November , 2009, 15:44 »
Altså, alle vi andre siger jo også: Lad hende da ruge... :D

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 November , 2009, 15:47 »
HVAAAD ej det kan da ikk passe  :D

Eftersom jeg har maskinudrugede kyllinger på badeværelset pt tror jeg ikk jeg skal lege klogeåge  ;D

KUN hvis du IKKE vil ha´kyllinger  SÅ skal jeg gerne være der med en reminder  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 03 November , 2009, 16:15 »
Jeg ville sige LAD VÆRE... de små pus vil få en hård start, jeg har i øjeblikket to kyllinger på 6 uger og de klare sig ok men en dag var det blæsevejr og de små kyller blev simpelthend væltet om kuld og vinden lærte den ene at flyve en meter op i luften :'( :'( :'( det er alstå synd hvis altså ikke du har mulighed for at have dem inde hvor hverken vind eller vand kan nå dem... bare mit råd ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 November , 2009, 19:41 »
Jeg har et par gange haft silker der er blevet skruk om vinteren. Den ene lagde sig endda mellem jul og nytår for et par år siden. Mine har altid fået et par æg og har også fået kyllinger som er blevet store og fine. Det kræver dog nok at man kan have dem gående et sted hvor det ikke blæser. Mine kom først ud da de nærmest var fuldfjeret. Dog varmede og passede hønen dem til UG så der var ingen problemer.

Men silker er sgu ikke som alle andre høns ::)
Den må du tolke som du vil ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 03 November , 2009, 20:20 »
Velkommen i klubben.
Jeg har også en silke der lige er gået skruk, eller det vil sige, hun har været det en uges tid eller så, men vi har konsekvent taget æggene ind dagligt når hun rejste sig fra reden. Det har hun luret så nu bliver hun liggende hele dagen på bare et enkelt æg.
Ved ikke om hun kan finde på at lægge flere æg når hun først har lagt sig til at ruge?

Jeg synes egentlig det vil være synd hvis der kun kommer en enkelt kylling.

Jeg har stadig nogle af de æg vi har samlet den seneste uges tid, men de har været opbevaret i køleskab, så formoder at de er døde nu? Eller hvad? 

Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 November , 2009, 21:32 »
Æg "dør" ikke sådan lige.

Men vælger i at lade hende ruge på dem fra køleskabet skal i fjerne det hun har ligget på i flere dage ...ellers klækker det før de andre ...hønen går af reden med kyllingen... fostrene i de tilbageblevne æg dør ..og i ender igen med en kylling. Eller...vil i ikke have kyllinger nu ..så fjern det æg hun ligger på ...lad hende ligge på golfbolde eller lignende hvis i vil lade hende ruge tiden ud..og give op på et tidspunkt. ELLER mørklæg hende under en sort spand/balje et til to døgn ...og hun glemmer skrukhed.

Og nej ..det måske ikk optimalt at bruge køleskabsæg til rugeæg...men det har ofte resulteret i kyllinger alligevel  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 03 November , 2009, 21:37 »
Søs

Tak det var rart der var én der gad kommentere.

Hun har kun ligget en enkelt dag på det ene æg så tror jeg vil prøve at lægge 2-3 stk mere under hende og se hvordan det går.

Så får jeg også afprøvet om rugeæg kan tåle køleskabstemperatur.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 November , 2009, 21:51 »
Man kan "sagtens" ruge på æg der har været i køleskabet. Det er ikke optimalt men det kan sagtens give kyllinger. Jeg har selv gjort det flere gange. Der har også været en del tråde om netop dette emne. Det højeste antal dage jeg har hørt om var en bruger herinde der rugede araucana æg ud som havde været 20 dage i køleskab, oveni købet uden at have været vendt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 November , 2009, 22:29 »
Tak for jeres svar! (Hehe, også dit, Danny! For nej, din søde silkehøne er vist ikke som de andre ;D)

Jeg tror jeg prøver, hvis hun altså stadig ligger der om et par dage. Og skulle der gå noget galt, så har jeg et værksted og en varmelampe :) Har fået lov at hente rugeæg hos Louise Sø, som altid er så sød at råde mig med alle mulige ting, når jeg udøser mine hønse-bekymringer :D *l

Ih, hvor spændende!!!!! *p Min første rugning!!!! Min datter, Sofia på 3 år, bliver da ellevild, når hun ser at der også kan komme kyllinger ud af æggene!!! *p Årh, hvor er det fedt at ha' høns! *p *r

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #10 Dato: 03 November , 2009, 23:36 »
Min datter, Sofia på 3 år, bliver da ellevild, når hun ser at der også kan komme kyllinger ud af æggene!!! *p

Og du får hende aldrig til at spise æg igen  *g

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 04 November , 2009, 01:25 »
Hvis du skl ruge kyllinger ud, vil det være bedst hvis der er lidt flere, 3 er for lidt, der skulle gerne komme en 6 - 7 kyllinger, så holder de bedre varmen sammen, hvis skrukken ikke lige er der.
Og så læ, som Danny siger.
Jeg har set kyllinger nærmest kolbatere hen over græsset i et vindstød.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 04 November , 2009, 07:43 »
Tillykke, Christina!  De kommer til at få det godt hos dig - det er helt sikkert!
Jeg er jo en af dem, der gerne får lidt kyllinger i den foerkerte sæson - til kæmpeglæde og fornøjelse.
Pøjpøj med det - vi glæder os til at følge med  :D

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 04 November , 2009, 07:50 »
Og du får hende aldrig til at spise æg igen  *g

;D ;D ;D Jeg har jo en UTROLIG klog 3-årig, som SELVFØLGELIG forstår forskellen på befrugtede og ubefrugtede æg ::) :D

Hvis du skl ruge kyllinger ud, vil det være bedst hvis der er lidt flere, 3 er for lidt, der skulle gerne komme en 6 - 7 kyllinger, så holder de bedre varmen sammen, hvis skrukken ikke lige er der.
Og så læ, som Danny siger.
Jeg har set kyllinger nærmest kolbatere hen over græsset i et vindstød.

Hmm, jeg synes bare 6-7 kyllinger er for mange for silken, når det er så koldt?  :-\ Jeg tænkte mere 2-3 kyllinger, og så måske en varmelampe ved siden af?

Tillykke, Christina!  De kommer til at få det godt hos dig - det er helt sikkert!
Jeg er jo en af dem, der gerne får lidt kyllinger i den foerkerte sæson - til kæmpeglæde og fornøjelse.
Pøjpøj med det - vi glæder os til at følge med  :D

Tak, søde Susanne *l Jeg GLÆDER mig også, kan jeg godt sige dig! *p

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #14 Dato: 05 November , 2009, 10:36 »
Christina@ To af mine silke-damer mener også det er skruk-tid nu. De er dog troligt blevet læsset af reden og mere eller mindre læmpeligt om morgenen. De er somme tider kravlet tilbage på reden, men har efter nogle dage fattet budskabet og opgivet rugningen.

Så vil du ikke have kyllinger tror jeg du skal blive ved med at tage æggene, læsse damen af reden og vente på hun fanger beskeden. ::) Pøj-pøj.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)