Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan laver i dam til jeres ænder !!  (Læst 11185 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chr. Holm

• Passiv bruger
Hvordan laver i dam til jeres ænder !!
« Dato: 01 November , 2009, 19:45 »
Sidder og roder lige med og vil lave en anden slags dam til mine ænder.

Så kom jeg til og tænke på om nogle her på forumér der havde et forlagt eller lyst til og fortælle hvordan jeres ænder og gæs har vand !!

lad tråden rulle !!

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hvordan laver i dam til jeres ænder !!
« Svar #1 Dato: 01 November , 2009, 19:48 »
Jeg overvejede også en at lave en dam til mine gæs og ænder men hvis den ikke skal blive møgbeskidt så skal den være stooor. Selv til få antal dyr. Mange, inkl. mig selv, har istedet købt en børne sandkasse/muslingeskal i plast. Den kan man vippe rundt og gøre ren efter behov (som er tit).
Det er selfølgelig ikke lige så kønt og idyllisk men som sagt så bliver en lille dam temmelig ulækker på meget kort tid.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 01 November , 2009, 21:49 »
Christian.

Nu er du jo ikke frygteligt informativ i dit indlæg om hvilke forhold du umiddelbart har til rådighed .

Men, har du noget begrænset plads vil jeg umiddelbart give Danny ret. En nem, billig og fornuftig løsning.

Har du derimod masser af plads, enten en KÆMPE have eller måske lidt jord til ejendommen, skulle du måske overveje at få nogen til at grave en dam ud for dig, hvis ellers jordbundsforhold er egnede hertil.
Mvh
Erik Andersen

Offline Chr. Holm

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 November , 2009, 23:39 »
Jeg har rimelig med plads. Har også fået en til og gave et hul godt nok kun på 3*7 m. Fordi der var en som engang havde fortalt mig at hvis man længe nok lod en vandslage rende ville det tilsidst ende med og kunne holde vand. Syntes det skulle havde en chance men har fået lidt kolde fødder nu fordi jeg kom til og tænke på om sådan en gang vand ikke ville ende med og blive MEGA klamt !! Så heller noget som kan gøres rent  !!
Jeg ville sådan set gerne bare høre hvordan andre havde vand til deres ænder og gæs.
Bliver de der sandkasser ikke for små tænker jeg også eller er der lige meget ???

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 02 November , 2009, 00:47 »
Rie lavede en lille dam til vores 2 ænder, med en rest dug fra dammen, det fungerer ok, men da også kun fordi vi i forvejen har en dykpumpe, der kan tage rimeligt med urenheder med op, for vandet skal skiftes ret ofte.
Det havde været nemmere med sådan en støbt lille dam, den er til at vende og gøre ren.
Jeg har flere gange set dem smidt på genbrug, så måske det var en ide at alliere sig med en af dem, til at holde øje med en sådan?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline JB

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 November , 2009, 11:17 »
Jeg har lavet en "dam" af fire stykker tømmer (5") som ligger direkte på jorden i en firkant (2x2m). ud over disse har jeg langt en  god pressening og fyld den med vand. en betonflise på begge sider, en nede i vandt og en på land, så ænderne kan komme op og ned mens de er små. Når vandet skal skiftes fjerner jeg bare en af stolperne så løber vander ud her. Dammen kan så rengøres med en kost og fyldes igen. Med denne løsning kan man lave en dam så stor eller lille man ønsker den hen over året, hvor antallet af ænder/gæs kan variere meget.   

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 November , 2009, 11:58 »
Super ...vi har netop længe tænkt at bruge presseninger (Prins Henninger bliver de kaldt her på matriklen) til dam. Så vil da bruge tømmer/betonteknikken der  :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 November , 2009, 13:22 »
Jeg bruger også et par plastic-sandkasser men presenning-ideen er da god, ikke mindst når der er ællinger.  /o
Mvh Marianne

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 02 November , 2009, 22:22 »
Et lille børne havebadebasin vil sikkert også sagtens kunne bruges hvis man installerer en slags gangbræt så ænderne kan komme op i og ligeledes op fra basinet. Og det er også relativt let at rense, samtidigt med at det kan give lidt mere vanddybde så ænderne evt kan dykke lidt.
Mvh
Erik Andersen

Siffe

• Gæst
« Svar #10 Dato: 03 November , 2009, 17:48 »
Et eller andet sted her på sitet læste jeg at regnvand ikke må bruges.

Jeg er ny i ande-faget - . Men hvorfor er det lige at regnvand ikke dur til en andedam?

Mvh Siffe

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 November , 2009, 18:08 »
Jeg har nu kun læst om regnvand der ikke er godt til drikkevand ....altså tappet fra tønden hvor det har stået fx i solens varme og "algesuppet" den. Jeg har i hvert fald ikk lyst til selv at drikke af regnvandstanken. Vores regnvand vil rende direkte fra taget ned i en "dam" ...og blive vippet ud efter brug.

Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 03 November , 2009, 18:50 »
Det er fødevarestyrelsen der siger at regnvand ikke må bruges.
Citér
# Fjerkræ og fugle må ikke få vand fra søer, åer eller opsamlet regnvand.
# Bassiner til fugle og fjerkræ skal være afskærmet, så vilde fugle ikke kan få adgang til dem.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Fugleinfluenza/Hobbyfjerkrae/forside.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 November , 2009, 19:22 »
Fint ...vi "opsamler" ikk vores regnvand ...det løber helt selv ned
Med venlig hilsen Søs