Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Giver man lys for at 1)hønsene skal æde mere? Eller 2)for at...  (Læst 5601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
 ...stimulere æglægningen?

For jeg har ikke plads til foder i mit hønsehus, så jeg havde egentlig droppet at give lys. Jeg var nemlig af opfattelsen, at man gav ekstra lys, for at hønsene havde flere timer til at æde i...

Men er det lyset gør, "bare" at stimulere æglægningen? Således at de egentlig ikke behøver at æde mere, men...?  ???

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Giver man lys for at 1)hønsene skal æde mere? Eller 2)for at...
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2009, 16:18 »
Uden at vide mig helt klog på det tror jeg bare at det er æglægningen, for de siger jo at en høne skal have 125 gram foder om dagen(mener at det er 125 gram foder).
Men mine får så det passer til dagen efter når de skal have noget igen.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2009, 17:56 »
Det er fordi de kun spiser når der er lys, hvis de kun har tid til at æde for at kunne holde varmen, går det ud over æglægningen
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2009, 19:09 »
Ja jeg mener også at have læst flere steder, at man giver lys for at de har mere tid at æde i. Dermed stimulerer det jo også æglægningen...

Det er vel egentlig logisk nok. Hvis hønsene ikke får nok at spise har de jo heller ikke energi til at producere æg. Altså har de behov for lys, for at nå at spise det de har brug for - for at kunne lægge æg vinteren igennem.

I industriproduktionen har man jo også lys i fjerkræstalden det meste af døgnet - mange af os har set serien om "Hugh's kamp for kyllingen", hvor han får at vide at der kun skal være mørkt i to timer (tror jeg det var) i løbet af et døgn, netop for at de industrielle "kødhøns" kan nå at blive store nok på kort tid. Så lyset må være for at de kan nå at æde nok.

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2009, 20:12 »
Husk lige på at et æg indeholder ca. 650 kJ, hvoraf 1/3 stammer fra protein. Altså et lille ernæringsmæssigt vidunder, der skal produceres af hønens foder UDOVER hvad hønen skal have at leve af. Så ja, der skal mere mad til - og lyse timer til at spise al den mad i ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2009, 21:12 »
Udover at hønerne skal æde mere og derfor have mere tid i lys, så er det også for at "snyde" hønen til at tro at døgnet bliver længere og at det derfor er tid til at begynde at lægge æg. Så for at få hønerne igang så er det også en god ide langsomt at tænde lyset tidligere og tidligere.

Det der med mørke til slagtekyllinger er i Danmark mindst 8 timer. EU siger 6 timer og mindst 4 sammenhængende timers mørke. Jeg kan ikke helt huske hvornår Hugh's udsendelse blev lavet, men på EU basis er det temmelig nye regler så Hugh's kan sagtens være lavet før.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi