Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nyt hønsehus...fra tanke til handling. Billeder lægges i galleriet.+p+p  (Læst 13749 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kaj

• Passiv bruger
Nyt hønsehus …..fra tanke til handling .
Eller:   ” Liv i brændeskuret ”

Det kunne nu være hyggeligt med høns.!
Ja,  vi kan vel ha´ dem i en del af brændeskuret…!
Men, det skal være rotte-  og rævesikret….!
Og, så skal det være overdækket, så høgen ikke flyver af med dem.!
Ja, og hegnet skal gå langt ned i jorden, så ræven ikke graver sig ind til dem….!
Vi vil kunne se dem fra udestuen, og, når vi er hjemme lukker vi dem ud, så vi kan nyde
synet af dem når de går rundt i haven.!

Kortet lidt ned, så var det cirka sådan vi fik begyndt snakken om at få egne høns.  Dernæst en inspi-
rationsrunde på nettet. Googlede lige  nyt  hønsehus….”Se”, der er noget som hedder Dansk Fjerkræ Forum,
der må vi da kunne få mere info….hold da op, se lige billederne i galleriet…. og Newcastle  disease, nå, ja,
var det ikke det dersens fugleinfluenza…..Hvad med indretning, reder og sådan….??? Siddepinde,
Skidtbrædt…!!!  Hmmm, vel egentlig meget praktisk…og, så skal de ha´ noget lys også..og, ingen træk…
Men, udluftning, så man undgår kondens.
Lad os så komme i gang…

Rottesikret…jamen, så skal der være støbt gulv. Den eksisterende luftige beklædning fjernes,
 der sættes forskalling op, og de værste huller jævnes med sand.. :billede  008
  Man er vel ansat på en betonvarefabrik – så den nemme løsning med betonkanon og
-pumpe ligger  lige for. Så undgår man også en masse bøvl og griseri med at blande selv.
Her pumpes betonen ca 23 meter ,og spor i græsplænen undgås.
 Den operation tog ca 20 minutter. : Billede  143
Datteren hjælper med at fjerne de gamle lasker. :Billede 158
Der sættes patentbånd op i stedet for de gamle lasker. Det store panoramavindue fandt
Vi  på  ´Genbrugsgården´ hos ´Billig Leif´  til bare 75 kroner - med thermoglas.
Døren er en terrassedør – også med thermoglas  – den kostede en hel kasse øl – og min
kollega så meget tilfreds ud ved den handel . :Billede  191 og 192.
Christian sætter rekler op.  Senere skal der sømmes  plader på – både udvendig og indvendig.
:Billede 201
Der sættes plader op, og døren sættes i –nu begynder det at ligne noget. : Billede 005 og 008.
Batteridrevet rundsav…han er HELT fremme i sikkerhedsskoene…!!! :Billede 009.
Jeg måtte lige ind på Dansk Fjerkræ Forum for at få målene til en hønselem. :Billede 011.
Loftet bliver isoleret, da der er alutagplader – for at undgå kondensproblemer. Samtidig
Trækker vi el-kabler.  Der er ikke Isoleret mellem de to lag plader i væggene.:Billede 018.
Lene har siddet og læst i bogen ´Dværghøns´, og er faldet pladask for Dobbeltsømmet  Barnevelder
….jamen, så er det da den slags vi skal ha´. På en kedelig regnvejrsdag kører
Vi  en tur til Snejbjerg ved Herning, til Svend Erik Holm. Han har Barnevelder…..og en hel masse andre
skønne høns.  Svend  Erik er en flink fyr, og fortæller os alt vi mangler svar på. Således opløftede  og med ny energi, kører vi hjem og fortsætter projektet. Lene mener der skal en anden farve på alt træværket, så hun går i gang. :Billede 203
Ved et tilfælde opdager  vi, at de ugler som altid er i området havde valgt træet bag brændeskuret til deres opholdssted. Vi  pådagede dem tilfældigvis, og så at der var to. Det viser sig at være natugler – og ”hyggeligt endelig at hilse på , nu vi deler matrikelnr.”      :Billede 057.
Der arbejdes også om aftenen  - nu skal det hønsehus laves færdigt. :Billede 138, så vi kan komme i gang
med selve hønsegården. :Billede 141.   Sternbrædtet fra brændeskuret fjernes, så vi kan udvide med
trapezplader.  Efter at have læst mere i DFF, har vi besluttet at overdække det meste af hønsegården, og så lade et par meter være åben,  så det kan regne ned på hønsene……men, når vi er hjemme er det da
meningen de skal gå frit i haven.
Der lægges vægt på sikkerhed under byggeriet !!.:Billede 148.  Volierenettet skal gå dybt i jorden, så
”Mikkel”  må gå derfra med en lang næse…:Billede 151.  Inde i hønsehuset bliver der fuget i revnerne,
Så utøj ikke har så let ved at gemme sig, og for at undgå træk. Billede 159.
Så, endelig en dag kan man male, og, se….vi har et nyt hønsehus….og hønsene kan sidde på deres pinde,
Og følge med i hvad der sker…hvad enten det er gennem det store vindue, eller gennem døren. Jeg tror de bliver tilfredse med lokalerne. :Billede 223, 224, 225. Der er også sat ventiler op i hver side, så vi
Forhåbentlig undgår kondens. Der er monteret hønselem, og det er lavet, så man kan åbne fra den
Udvendige side af døren ind til hønsene….så systemet hos Svend Erik…og det er da fint at man kan åbne
Og lukke uden at forstyrre hønsene.  Sådan ser den færdige hønsegård ud….Billede 229. Der er anvendt
Klare plader.:Billede 230
Hønsene flytter ind, og, endelig kan de nydes, siddende på en stol inde i hønsehuset. Lene hygger helt vildt om hønsene….nu også 2 gule wyandotter…og, mon ikke vi skal ha´ nogle flere, så vi ender med
Ca 10 stykker.:Billede 232, 239, 240, 254 og 256

Lidt praktiske ting om hønsehuset.:

Selve hønsehuset er ca 8 m2, og der er 2,3 mr højt ved siddepindene og 2,6 mr højt ved døren,
Så der er ca 20 M3 luft derinde.
Der er 1 lysstofarmatur på 18 watt inde i hønsehuset, og så er der monteret en 3-stikdåse ved siden af,
Så der kan tages strøn til ex. varmeplade, el. varmelampe.
Bag hønsehuset er der lavet et rum til Opbevaring af foder osv.
Nu er der lavet 3 hønsereder, som jeg håber de snart begynder at anvende….

Hønsegården  er ca 22 m2 og måler 3,7 x 6 mr , hvoraf de 4,5 er overdækket med trapezplader. Resten
Kommer der net over, så småfugle stadig kan komme derind, men, så rovfugle bliver ude, og flyveglade
Høns bliver inde.
Jeg vil sige én ting mht. prisen på sådan et nyt luksushønsehus…..Enhver hobby koster !!!

Kaj
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
SKØN beretning  /o og meget genkendelig på mange punkter *p
Men billederne ???  ??? Hvor her du gemt dem?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kaj

• Passiv bruger
Hej Marianne....
Ja, Finn sagde at de skulle i galleriet...og her er jeg lidt på den...kan jeg uploade en hel fil med alle 30 billeder, eller skal jeg uploade dem enkeltvis...???
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Skøn fortælling. Kunne genkende meget. Især det med at en hobby koster.... Men som vi siger her i huset: VI RYGER IKKE! (og med de summer, der bliver brugt med den undskyldning ville det også være meget, meget usundt, hvis vi gjorde!)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kaj

• Passiv bruger
....Nåh-ja....den kan vi også bruge....VI RYGER IKKE...   ha ha
Venlig hilsen
Kaj

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Glæden ved muntre luksushøns kan simpelthen ikke gøre op i penge.
Idag bliver den hjemlige Snedker Snild forhåbentlig færdig med vores nye silkeslot og jubii, hvor jeg glæder mig - og har glædet mig længe. Det er alle pengene værd! :D
Tillykke med dit palæ, og med barnevelderne - og den dejlige beretning om projektet!

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Der er 2 forskellige måder at uploade billeder til galleriet på. Begge giver samme resultat, så hvilken du bruger er helt op til dig.

Du kan ikke uploade en fil med 30 billeder, men du kan uploade 30 billeder på en gang hvis du bruger den knap i galleriet der hedder jupload. Hvis du bruger den anden knap, der hedder upload, så kan du uploade 5 billeder ad gangen.

Lidt om upload her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=33
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,1939.0.html

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kaj

• Passiv bruger
Tak Finn
Jeg har uploaded 5 ad gangen, men, nu ligger de selvfølgelig i forkert rækkefølge....
må se om jeg kan få ændret det - men, lige nu har jeg fået nok for en stund...
-Men, der skulle være 30 billeder i galleriet.
Venlig hilsen
Kaj

Offline Tina Holmberg

• Bruger
Dejlig billedeserie med en masse skønne billeder.
Er især vild med jeres "arbejdssikkerhed" - ren storm-p  ;D
Meeeen kommer der ikke også lige et ordentlig billede af de gule dotter PLEASE

Når du skal sortere i dine billeder i galleriet, er der en tast, som hedder sorter billeder. Det er ganske nemt og hurtigt.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

hoejberg

• Gæst
Hvor ser det godt ud. I må ha glade høns. /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Så fik jeg set billederne  /o
Mon Søren ville fatte et lille vink, hvis jeg nu viste ham, hvordan man kan lave et fint, stort hønsehus *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Så dejligt i har haft det under fremstillingen.  <M Så flot det er blevet  /o
Kom sådan til at  *g da jeg så billedet af konen som sidder på stolen og nyyyyyder hønsene----Tænker på  *e om stolen stadig er ren, hvis den står der inde hele tiden  *f
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sikke en skøn fortælling og billedserie  <M
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline kaj

• Passiv bruger
Taak for jeres svar...og, nu fik jeg så meget ro i hovedet at selv jeg kunne finde ud af at sortere billederne....det er jo slet ikke så svært...man skal bare lige hjælpes lidt i gang....tak for det...
Venlig hilsen
Kaj

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
WOW! Jeg er dybt imponeret!!!! *p Hvor er det bare et LÆKKERT hønsehus, og lige efter bogen!! Gid det var mig, suk *p Og hvor bor I bare flot!!

Kommer der ikke billeder af de gule wyandotters entré? *r Føler jo helt jeg blev snydt for slutningen! :D