Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange høns i hønsegården?  (Læst 5318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Hvor mange høns i hønsegården?
« Dato: 20 Oktober , 2009, 21:08 »
Hej, hvor mange høns har i i en høndegård samt hønsehus?

Jeg har et hønsehus på 9 kvm med dertil hønsegård på 5 kvm. (plus de har adgang til græsplænen når jeg er hjemme) Der har jeg 6 høns gående.. er det passende? eller kunne jeg godt have et par stykker der mere?

Mvh
Vigge

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #1 Dato: 20 Oktober , 2009, 21:11 »
Har et hønsehus på godt 8 kvm og en gård på 24 vidst nok. Jeg har to af disse. Den ene er der syv i, og der kommer til at være 9. Den anden er der 18 i, og de har adgang til nogle hundrede kvadratmeter fra solopgang til solnedgang ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #2 Dato: 20 Oktober , 2009, 21:16 »
tak for svar, har du også blandet racer sammen?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2009, 21:16 »
Jeg har et almindeligt legehus fra et byggemarked som hønsehus. I det sover mine pt 9 barneveldere. Dværgene incl. førerhanen Holger sidder udenfor på terrasse-rækværket. Det gider ikke sove inde, selv om der er plads. Der er 2 siddepinde, og barnevelderne sover på den ene og den anden står tom... Skal have slagtet 3 barnevelderhaner inden vinter, og så regner jeg med at skulle igennem turen med at flytte dværgene ind, så de kan få lidt ly og læ. Hønsegården er på ca. 40 m2, men de får nu lov til at komme ud i hele haven næsten hver dag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #4 Dato: 21 Oktober , 2009, 15:47 »
Hønsehuset er nok...3 m2, og hønsegården er ca. 40 m2. Mine høns bruger kun huset til at sove og lægge æg i. Foder og vand står i hønsegården under taget. Deres hus er åbent hele tiden, så de kommer ud så snart det bliver lyst :)

Jeg har Skånske Blomsterhøns, og hvide Silkehøns...

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #5 Dato: 22 Oktober , 2009, 15:28 »
Mine er blandede lige pt fordi jeg godt vil have en høne af araucana og et par silker, så de går blandet med de andre, men heldigvis er æggene så forskellige at jeg kan kende dem.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #6 Dato: 22 Oktober , 2009, 20:58 »
Vigge.
Du kunne sagtens have 5-10 stk mere i hønsehuset, men det vil nok give lidt trange kår i hønsegården. Har du evt mulighed for at udvide den lidt. At de slippes løs på græsplænen når du er hjemme kompenserer selvfølgelig lidt for den lille hønsegård.
Mit hus er på 12-14 m2 og gården på 40-50 m2. Her huser jeg alt mellem 15 og 25 voksne høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #7 Dato: 22 Oktober , 2009, 22:20 »
vores hønsegård er 3x4,5 m = 13,5 m2 og hønsehuset er ca 3x1,8 = 5,4 m2 ... på den smule plads har jeg 3 wyandotter, 3 barneveldere og en primadonna (formodentlig æglæggerhybrid) som er flot snehvid untagen på halsen hvor den er lidt offwhite - meget nydelig ældre dame!!!
der er barkflis i bunden ca. 20 - 30 cm tykt lag, strandsand i ca 1 m2 og det gamle blommetræ fungerer som siddepind + der er lidt grønne buske der vokser op ad muren
gården er overdækket for størstedelens vedkommende så de kan gå i tørvejr - når de nu skal lidt ud, jeg synes selv at mit hønsehus er lige lille nok... men det er som det er! det kan ikke rigtig blive større ;)

jeg spurgte også da jeg startede (for 2-3 md siden) hvor mange  høns der måtte være pr. m2 og fik at vide at på mit område var dette hønsehold passende... jeg har have, men de har ikke adgang... da jeg frygter lidt for deres sikkerhed... vi har masser af hønsefjender i området... :-\

jeg håber du kunne bruge dette til noget...held og lykke med foretagenet :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #8 Dato: 23 Oktober , 2009, 09:57 »
Du har et dejligt stort hus der sagtens kan rumme flere høns ...men jeg er enig pilegaarden i at det kræver en udvidelse af hønsegården.

Jeg har små huse de sover og lægger æg i ....fritiden bruger de i gården(og haven)

Hus 1 : 1½ m2, gård 3x6 m. 6 dværgkochin og 4 Orloff
Hus 2 : 1½ m2, gård 4x4 m. 8 silker og 3 araucaner (hvis ikke indianerne er brudt ud til de andre araucanere der fiser rundt i haven?)
Hus 3 : 1½ m2, gård 3-4x15-20 m. 5 blandede samt havearaucanerne om natten
Hus 4 : ca 4 m2 vel ? gård 3x10 m. for det meste 10 blandede høns alt afhængig af hvor mange der sover på hundegårdshegnet ::)

Glæder mig til jeg får tætnet de hegn !!!
Med venlig hilsen Søs

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #9 Dato: 23 Oktober , 2009, 10:37 »
Mange tak for svar! svarene har hjulpet mig meget  ;D jeps jeg kan sagtens udvide  <H har en 10 kvm gård som jeg pt. bruger til min hund.. den er oprindelig lavet til silkerne, men så blev vores hund Tyson meget glad for den  ::) skal bare have sat manden i sving hahaha ej jeg hjælper selvfølgelig til  ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvor mange høns i hønsegården?
« Svar #10 Dato: 23 Oktober , 2009, 23:05 »
Jamen, så er det jo bare at få sat ham i gang. Så skulle der sagtens være plads til lidt udvidelse af besætningen.
Held og lykke med det.
Mvh
Erik Andersen