Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det mørkeste maranæg nogensinde  (Læst 3204 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JanR

• Passiv bruger
Sv: Det mørkeste maranæg nogensinde
« Svar #15 Dato: 20 Oktober , 2009, 18:34 »
Damn her glemmer man og tjekke Fjerkræ forum et par timer >:( Og man er kommet langt bagud i rugeæg listen ;D
Men det er dælme et flot æg /o

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 20 Oktober , 2009, 19:15 »
Flot æg !

Mon golden blue er det samme som bleu/cuivre (blå/kobber) på fransk. Så har jeg jo lige to af slagsen, som jeg ganske vist HÅBER blir til høner, men man ved jo aldrig?

Er det ikke lige et tilbud der skal holdes i kog Lene!
Hilsen
Peter

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 20 Oktober , 2009, 19:28 »
Mon golden blue er det samme som bleu/cuivre (blå/kobber) på fransk.

Ja, det har jeg også undret mig over ???

Er jo så heldig at eje en Belgisk rungsted maran, i Golden blue/Bleu/cuivré.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #18 Dato: 20 Oktober , 2009, 20:15 »
Slet slet ikke misundelig ;)
Det er jo bare den rigtig farve på et maran æg /o
Hmmm, går mine ikke snart igang - måske jeg skulle flytte dem ind i stuen ;D
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #19 Dato: 20 Oktober , 2009, 20:59 »
uiiiiii sikke et æg kæmpe tillykke, jeg er selvskrevet på listen, mine to fra Peter er ikke begyndt endnu men jeg går i håbet om det bliver snart, i dag købte jeg lige en gøgespættet maran, den lægger fine brune æg med pletter, men slet ikke så smukt som dit. tusind gange tillykke. /o /o
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #20 Dato: 20 Oktober , 2009, 21:29 »
Er det ikke lige et tilbud der skal holdes i kog Lene!

Jo det må susanne og Andreas lige finde ud af for jeg har ikke nogen af de Golden Blue tilbage ! Det var jo haner allesammen  /d
Dog lige på nær en høne der er ren blå.

Det med en rugeæg liste må vi lige se på når der er en hane der har bekendt kulør. ::)

Først og fremmest tror jeg at der skal laves en kæmpe røvfuld kyllinger og så går turen måske til "Maranland" efter nyt blod og smukke æg.
Planerne er mangfoldige og drømmene store....
Det er ihvertfald sikkert at jeg beholder maranerne som min foretrukne race og jeg skal nok holde jer orienteret om nye tiltag.
Husk vores næsten motto.... Sammen er vi stærke !

Jeg fik en gang for Maaaaaaange år siden et postkort fra dffs Dorte Hee. Der forestillede 2 hoppende kaniner der løftede hinanden i ørerne nedenunder stod der "Sammen er vi stærke"
Nå det var et lille sidespring.... *f

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #21 Dato: 20 Oktober , 2009, 22:25 »
Tænk jeg troede de bare så sådan ud, den eneste maran jeg har haft, lagde sådan et mørkt æg hver dag, men desværre døde hun i sommer 6 år gammel, jeg har hentet to nye, samme sted som den første kom fra, så jeg håber at der er genetik til de meget mørke æg.

De er en flot påskegave i en lysegul eller lysegrøn æggebakke. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #22 Dato: 20 Oktober , 2009, 22:31 »
Det lyder da rigtig dejligt med sådan en trofast høne. Lagde hun æg lige til det sidste ? for 6 år er da en høj alder.

Sædvanligvis er "mine" æg også meget mørke men dette æg syntes jeg er ekstra mahogni farvet. Har du ikke oplevet at farven varierede ? Hvis du kun havde en maran kunne du jo tydeligt kende hendes æg.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 21 Oktober , 2009, 05:19 »
Ja, et super flot æg  /o, jeg er spændt på, hvor mørke vores dværgmaranæg bliver, når de kommer, men eftersom de klækkede d. 25. maj, bliver det nok først til foråret. De æg, de kommer fra, var nu pænt mørke.
Er det ikke bare herligt, at man kan glæde sig over et æg *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 18 November , 2009, 20:36 »
@ lene
Ja min gamle var en meget dejlig høne, hun lagde æg hele denne sommer, og hun er hvert år blevet skruk sidst på sommeren, og har passet mange kyllinger til de forlod hende, det var aldrig hende der blev træt af dem, og avleren jeg købte hende af sagde ellers at Maraner ikke bliver skruk  ??? så nu håber jeg at det måske ligger på den stamme han har, og at jeg endnu en gang kan få mig en maran skruk der lægger mahogni æg.

Og du har helt ret i at jeg kan kende maran ægene fra de andre, da de andre er gule orpington, så der er absolut ingen tvivl. heller ikke om morgenen uden briller  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 18 November , 2009, 21:17 »
Sjovt med de Maraner, var de mon blevet lige så populære, hvis de havde lagt hvide æg ??

Det er ihvertfald Forum´s skyld at jeg selv har fået dem  ;D For de var ikke en race, som jeg havde tænkt på at have.  

Billedet viser dagens høst fra mine 6 Maran unghøner.

ps. de er mørkere, men blitzen lyser dem op.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #26 Dato: 18 November , 2009, 21:30 »
Ser godt ud Lene.

Tror æggefarven har en stor del at sige, for populariteten. Men for mig var det blot en sidegevinst til et prægtigt dyr, som jeg virkelig er faldet pladask for.

At de endte i min hønsegård var noget af et tilfælde. Søgte dværg wyandotte kyllinger, en dejlig dame her på forum havde da 2 stk jeg kunne købe, når de var varmefri. Da jeg var ude at kigge, havde hun også maran kyllinger, som jeg blev tilbudt, hvis det havde interesse.
Efter at have tjekket op på dem på nettet, blev jeg enig om, at de kunne være meget spændende at prøve.

Så tak til Marianne Vedel, for at sælge mig disse prægtige dyr, som virkelig har vundet mit hjerte.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #27 Dato: 22 November , 2009, 21:02 »
Mine 2 Maran´er lægger  trofast et æg hver om dagen  :D Og de er blevet mørkere og mørkere, stadig variere de dog lidt i farven...
Og opdagede, til min store overraskelse, den anden dag at man kan vaske farven af? Skulle lige fjerne lidt skidt fra et før det endte på stegepanden, og vaskede det med en grydesvamp, men det tog så farven med ??? Vil altså også gerne have sådan et par maran´damer mere  /o
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #28 Dato: 22 November , 2009, 21:08 »
Ja jeg har jo lige haft nogle æg med på udstilling og jeg ville også lige pudse dem lidt ekstra inden, hvilket også resulterede i at farven røg af :) så måtte jo finde et nyt æg ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #29 Dato: 22 November , 2009, 22:05 »
Og hvordan gik det med æggene, Wanda?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk