Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanebrok  (Læst 1179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hanebrok
« Dato: 20 Oktober , 2009, 08:07 »
 >:(
De dumme haner!
Jeg fik jo ruget 9 kyllinger ud hos Maiken i sommers. Og ud af dem var 6 haner og 3 høner. Jeg havde jo så udset mig den største hane til at være flokfører for hønsene, synes når man skal vælge, at det var praktisk med en hane der ku give noget tilvækst til kyllingerne. Nuvel de planer er ændret efter hans kam voksede ud. Den er simpelthen vind og skæv. Og hvad værre er, det gælder faktisk dem allesammen. 2 af dem har dog en tålbar kam. Af de to er der en der er mere lys i det, den anden har været den mindste i kuldet men er vokset godt til. Æv sikke noget :(
Så er det om man skal tage chancen med en af dem med rimelig god kam eller satse på måske at finde en ny hane.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hanebrok
« Svar #1 Dato: 20 Oktober , 2009, 09:33 »
Jeg ville nok se mig om  efter en flot hane fra en anden stamme end din egen, og så se frem til 9 dejlige hanemiddage.  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Oktober , 2009, 10:28 »
Tror jeg også, jeg ville.
Kender ikke lige arvegangen for skæv kam, men tænker, at de to med tålelig kam, jo godt kan have gener for fælt skæv kam, og det kan deres søstre jo også..
Det burde være muligt at spise sig ud af problemet :D og finde en smuk hane  udefra på denne årstid.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 21 Oktober , 2009, 13:07 »
Jeg har været afsted nogle gange til dels vaccination, dels hønsedag, hvor hønsene blev vurderet.
Efter at have hørt på erfarne opdrættere og dommere, mener jeg at have forstået, at kam-fejl er meget arveligt.
Så desværre, Johanne, mit råd er at finde en anden hane, de to tålelige vil højst sandsynligt have samme arvemasse  :(
« Senest Redigeret: 21 Oktober , 2009, 18:41 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 21 Oktober , 2009, 14:06 »
Ja, det er bare ikke verdens nemmeste race at finde. Og er jo blevet glad for hanseskidtet :(
Nu må vi se hvis der sidder en fin porcelænsfarvet sussex hane på LU så kan det være han skal med hjem. Eller også er jeg bare for tidligt på den? De sidste par dage har kammene foldet sig mere ud. 2 er stadig vind og skæve så de skal i hvert fald i gryden. Æv det er trist at være avler, især når de ellers er rigtigt pæne. Men jeg er sikker på at dem der ikke klarer udvælgelsen kommer til at smage dejligt :P :P
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Oktober , 2009, 15:32 »
Sidste år var der ihvertfald haner deroppe af de trefarvede ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.