Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De sover i redekassen  (Læst 15171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
De sover i redekassen
« Dato: 19 Oktober , 2009, 19:31 »
Mine nye damer sover allesammen i redekasserne. Der er 2 reder og 6 høns og de formår at være der alle sammen. Jeg har taget nogle billeder, men jeg kan ikke finde ud af det dér med at få dem kopieret over til forum, desværre. Men det ser temmelig sjovt ud. ;D

Men skal jeg lade dem sove sådan? eller skal jeg lære dem at sidde på pinden? Måske skulle jeg tage konsekvensen og sætte yderligere 4 reder op, så har de én hver. Der har om morgnen været æg 2 gange, men det var da de kun var et par stykker der brugte rederne som seng. Her til morgen lagde én af den et æg i hønsegården og den adfærd er jo helt omvendt.

Igår nat kl. 1.00 sad de stadig og sov der allesammen. Så de sidder der altså hele natten. Ret irriterende fordi de overskider hele reden... :-\
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: De sover i redekassen
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2009, 19:36 »
Bare sæt dem på pind. Det er det bedste du kan, for så lærer de det til sidst ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2009, 20:53 »
Flere af mine sover også i rede. Og selvom de har masser af redekasser, så sover de kun i de to. Seks høns i bunke! Og de hygger sig helt sikkert, mens de skider i halmen.. :D

Jeg er for doven, til at gide sætte dem på pind hver aften. Tilgengæld kan jeg så skifte halmen hver morgen! Så deeet...
Tror ikke, de holder op med det af sig selv. De ligner nogen, der hygger, så jeg tror også, du skal sætte dem på pind, hvis de skal lære det.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2009, 21:19 »

De hygger sig Tina!

Mine 5 sover/har altid sovet i redekasse og jeg har ikke ville blande mig - desuden ville det være synd at sætte mine på pind, da det faktisk ikke ser ud til at være naturligt for dem..de har sgu svært ved at holde balancen, når de sidder eller går rundt på en pind  :D.

Mht. til æg udenfor redekassen, så synes jeg bare, at du skal se tiden an. Mine syntes i starten, at det var noget underligt noget, at de skulle lægge æg i deres seng  (redekasse), så æggene lå sådan lidt forskellige steder... i dag ligger der altid 5 æg hver dag i redekassen senest kl. 11!

Er det ikke FEDT med æg fra EGNE høns??  <T
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Oktober , 2009, 23:26 »
Lidt sjovt, at dine af samme art, også foretrækker redekassen.Hmm

Talte lige med min mand om, at hønsene ude i hønsegården meget gerne sætter sig på den pind han har lavet af et grantræ vi lige har fældet. Vi talte om, måske at prøve at udskifte den temmelige kedelige og firskårne og meget lidt naturlige pind ud med en gren.

Hvis det er lykkes mig, skulle der være et billed, så man dels ude til højre, kan den kedelige pind jeg tilbyder dem og samtidig deres sengerederi her til aften.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Oktober , 2009, 23:31 »
Jeg er helt oppe og ringe over, at det lykkes at få billed på <T

Men jeg prøver lige igen, om man kan se den omtalte siddepind på det næste. Og ellers tager jeg billeder imorgen af diverse pinde og mærkelige høns.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2009, 08:04 »

Ha, ha..ja..der er noget trangt.

Hvad har du egentlig i bunden af hønsehuset og i redekasserne?

Pøj, pøj med at lære dem at sove på pind. Jeg tror ikke, at det bliver nemt.

Nu har vi jo samme slags høns, hvilket ikke absolut behøver at betyde, at de opfører sig ens, men mine kunne ikke drømme om at skide i redekassen - selvom de sover der, ligger der aldrig en klat. I huset ligger der om morgenen en enkelt lille klat eller to, men når de så bliver lukket ud..ha, ha..så lægger de nogle koloenorme, kæmpe store klatter..det er næsten ikke til at tro.

Må lige sige..at sådan har det ikke altid været...da de var små, sked de over det hele.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

hoejberg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2009, 08:29 »
Her bliver rede kasserne lukket om aftenen, ellers ville de være over sk**** om morgenen. Vi har sat et par "tykke" grene op i forskellige højder  de sover på, og det virker fint.

Offline sette

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2009, 08:29 »
du er ikke alene ,mine sover ovenpå redekasserne og indeni og på pind de skifter lidt rundt,men de er også kun 19-20 uger så de lægger ikke æg endnu ,men inden vi lavede kasser sov de pænt på pinden ,så  jeg tror det bare er fordi de skal afprøve de nye ting i huset... <K
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2009, 08:33 »
 men når de så bliver lukket ud..ha, ha..så lægger de nogle koloenorme, kæmpe store klatter..det er næsten ikke til at tro.

Ha ha, Ja så meget l... i sådan en lille høne. <:
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2009, 13:49 »
Citér
Hvad har du egentlig i bunden af hønsehuset og i redekasserne?

Jeg har sand i bunden og halm i redekasserne. Jeg har også strøget noget sand på låget ned til forsvindingskassen fordi de skider big time mens de sidder der og sover og så hjælper sandet lidt ved rengøringen. Det vil da være skønt hvis de kunne gå på toilettet udenfor hver morgen.

Citér
Her bliver rede kasserne lukket om aftenen, ellers ville de være over sk**** om morgenen.

Okay okay, ja hvad ved jeg om høns, men jeg troede de lagde æg som det første om morgnen. Ligesom vi andre sådan lige starter dagen med en tissetår ;) Vores redekasser er godt brugte hver morgen der er bare ingen æg kun møg.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

hoejberg

• Gæst
« Svar #11 Dato: 20 Oktober , 2009, 18:14 »
Her kommer æggene som regl om dage. Det sker der ligget et æg på møgbrædtet om morgenen, men så er det som regel en høne der starter æglægning.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2009, 07:37 »
Her kommer æggene som regl om dage. Det sker der ligget et æg på møgbrædtet om morgenen, men så er det som regel en høne der starter æglægning.

Jeg oplever det samme her hos mig - især nu hvor det er blevet koldt. Ingen æg om morgenen, men ca. fra middagstid og så frem til ved 16-tiden, der lægger de æg hos mig.

Til Tina: Jeg synes din siddepind ser noget glat ud, og skarp på kanterne, måske er den bare ikke behagelig nok. Jeg er spændt på at høre hvad der sker hvis den skiftes ud med en "naturpind".
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Oktober , 2009, 23:15 »
Ja, Morten - det er netop også min mistanke at den pind bare ikke er behagelig at sidde på. Den jeg har i hønsegården er fra toppen af en 40 år gammel gran og den holder de meget af at sidde på i løbet af dagen. Jeg skal lige have fundet en bedre løsning før jeg forsøger at lære dem at sidde på pinden.
I går aftes tog jeg dem fra reden og satte dem på pinden. Et par timer senere kiggede jeg til dem og gæt, hvor de sov. Nemlig, i redekasserne. Jeg nænner ikke at spærre dem af. I princippet er det jo ok, at de sover der og det ser da rart ud. De ved åbenbart ikke at høns sover på en pind og i bund og grund er det mig der gør det til et problem.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline KEW

• Bruger
« Svar #14 Dato: 22 November , 2009, 23:12 »
hej
vores silkehøns ynder også at ligge i kassen så den spærer vi af om aftnen, den eneste som er begyndt at side på pind er faktisk den yngste som også er nederst i hirakiet, hun kan så bare ikke finde ud af at komme ned igen hvilket ser hyle morsomt ud ;D
er der nogen bestemt højde man går efter eller er det fuldstændigt lige meget og må pinden gå skråt op/ned (svagt).
Gunner(hanen) anviser altid de 2 første deres plads hvorefter han møfler sig ind og så kalder han de sidste ind, et par enkelte gange går han ved indgangen og sertil at madammerne har lagt sig

ps det er ikke muligt at sætte dem på pind grundet husets bygning og hønsene ikke er tamme
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.