Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag  (Læst 37171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Hjælp, jeg har mistet en høne i dag
« Svar #60 Dato: 26 Oktober , 2009, 22:27 »
Det ku godt være jeg skulle prøve saltsyre hvis det ikke bliver bedre ret hurtigt, nu har de jo snart prøvet alt andet. :D lagde bare lige mærke til at de rystede da egentlig meget på hovedet efter at jeg fandt den dumme orm inde hos faverolles.
Det vil jeg prøve at blande og så håbe på kanon bedring ret hurtigt og mange tak skal du have. ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #61 Dato: 26 Oktober , 2009, 22:37 »
Bare lige for en sikkerheds skyld bliver jeg nød til at skrive at du jo ikke skal blande Roba -b med saltsyre, det har du nok heller ikke tænkt dig, men jeg blev lige nød til at sikre mig at du ikke misforstod mig. :-\

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #62 Dato: 27 Oktober , 2009, 07:37 »
Nej det skal jeg nok lade være med. :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #63 Dato: 27 Oktober , 2009, 21:12 »
Jeg ville godt ture det selv, men jeg vil ikke direkte sige at du skulle gøre det, men kan ikke se noget problem i det ;)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #64 Dato: 27 Oktober , 2009, 21:35 »
Okay :) havde ellers lige bestemt mig for at udsætte ormekuren, men så prøver jeg at blande det i morgen tidlig alligevel tror jeg.
Hvor tit giver du levertran og ropa-b?
Skal jeg give dem vispumin som jeg plejer hver 2-3 dag? er begyndt at give dem så tit.
Mvh Bettina.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #65 Dato: 28 Oktober , 2009, 14:59 »
Jeg tror altså at saltsyren ophæver Roba-b´s gode egenskaber, og det er jo rimeligt krydret i pris. Så skidt og snot for sig vil jeg sige....
Hvordan er status ellers i hønsestalden ?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #66 Dato: 28 Oktober , 2009, 15:12 »
Jeg ville hellere ikke blande de forskellige, for jeg ved ikke om det har indvirkning på hinanden, så hellere lade være.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #67 Dato: 29 Oktober , 2009, 08:31 »
Levertran får som regelt en eller to gange i måneden. Endten ud over deres æglægningspiller eller blandet op med lidt A-38 og hvidløg.

Roba-b giver jeg når jeg syntes der er behov, men tror jeg skal til at give det forebyggende i stedet ;)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #68 Dato: 29 Oktober , 2009, 18:50 »
 ;)Jeg har blandet ormekuren (Verminator) og ropa-b og det virker, de er kvikket noget op igen. Bortset fra at øjenskummen stadig er der, men det tror jeg at virkon s kan klare når de er færdigbehandlet om en uge hvis de stadig har det der.
Så der er håb forude /o.
Mvh Bettina.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #69 Dato: 30 Oktober , 2009, 08:55 »
Lyder godt ;)...

Et flag for dig skal nu hejses ;) <I
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #70 Dato: 30 Oktober , 2009, 09:54 »
Tak Mikkel <D. Ja og så vaskede jeg lige deres øjne for stivnet betændelse her til morgen, og det er næsten væk nu, så et par dage mere og der er ikke mere sygdom at se derude mere. Skønt. *o *o
Mvh Bettina.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #71 Dato: 31 Oktober , 2009, 00:13 »
Perfekt ;)!!!!!!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #72 Dato: 31 Oktober , 2009, 10:54 »
Kan jeg have fået det det hedder blackhead i hønsene?
De har godt nok afleveret mange rødlige orm de sidste par dage, så de har ikke fået nok i sidste omgang af ormekuren.
For noget tid siden fandt jeg en masse små røde dyr i det ene bur og troede at de var blodmider men det tog fluespray så, de sad på en hønsebæ ved siddepindene.
Hvis det er det er det så nok at behandle bare med ormekur?
Mvh Bettina.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #73 Dato: 31 Oktober , 2009, 12:30 »
Der er desværre ikke noget forbud mod at have to parasitter samtidigt. Så du kan sagtens have både orm og blodmider i besætningen. Jeg tror ikke at der findes en fælles "kur" (andet end hovedafbryderen  ;D), så du skal nok behandle begge dele, evt. med en uges mellemrum så det ikke tager livet af hønsene. F.eks. tager kattenes ormekur jo ikke deres lopper.
Alt i alt ser det jo ud til at der ER årsager til at dine høns har været inficeret. De har været så svækket af parasitter at deres immunforsvar er helt i bund. Så det er hverken din stald eller dit foder den er gal med. Det er jo altid noget.
Så er det, hvor parasitterne er kommet fra - og hvordan du holder dem væk eller nede fremover. Men det er da dejligt at du nu kan se en ende på problemerne.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #74 Dato: 31 Oktober , 2009, 13:01 »
De der små røde blodmider fik jeg hurtigt bugt med. Har ikke set nogen i længe, behandlede da stadig mod dem selv om de ikke ku findes derovre, fluegift hver dag og utøjsdræber i hele hønsehuset i 4 dage og så løbene hver uge. Har nok taget dem i opløbet. Der var ingen under siddepindene eller på jorden, kun i de klatter der lagde på en pind og der hvor pindene sad fast.
De hønselort jeg finder hvor der er orm i(døde) er nok hvide men der er blod med i. Ser om jeg kan finde en og tage et billede af.
Men ja hvis de har haft både orm og blodmider og der så er kommet en fokølelse er det jo klart at de går ned med nakken.

Jeg kan godt li at der er meget rent inde ved hønsene så der bliver gjort jævnligt rent og de bliver tjekket for utøj tit samt at nu tjekker jeg også deres bæer.

Der jeg ville hen var om de måske ku ha fået det der kaldes blackhead pga deres orm? <D
Mvh Bettina.