Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger i oktober  (Læst 6446 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
kyllinger i oktober
« Dato: 17 Oktober , 2009, 15:24 »
 ja jeg ville have forsvoret at medvirke til at få kyllinger så sent, men en høne ville det anderledes  ;D
hun havde lagt sig på 15 æg i en 2 m høj stak plastikkasser på 5 visne blade; fik hende så ind i hønsehuset, lyst æggene, der var 5 med noget i, og her i torsdags kom der så 4 små dunbolde.
Jeg har rigget en lun plads til dem, og det ser ud til at mutter nyder varmehjælpen,
Håber sørme at det går godt i det lange løb *k *k

Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: kyllinger i oktober
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2009, 15:32 »
Tillykke med de små ! Jeg har en høne, som har en lille kylling nu, og de går i et skrukkebur udendørs. Det går faktisk fint indtil videre og jeg har ikke indtryk af, at kyllingen fryser. Men hønen er også god til at putte med den tit.
Mvh Marianne

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2009, 15:35 »
Tillykke med de små, søde kyllinger.
Ja, når hønen vil, så vil hun  :D
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 17 Oktober , 2009, 17:19 »
Tillykke - hvor er de fine!

Jeg har lissom Marianne en høne, der også "ville" på trods af årstiden. Den har dog to kyllinger og de er nu fem dage gamle. De bor sammen med alle de andre, og de er ude i hønsegården for første gang idag.

Og på mandag skulle jeg gerne få lidt flere. her var det ikke hønen, der ville, det var mig selv (fordi jeg var på ferie i frankrig og fik den geniale (?) ide at få nogen franske æg med hjem  :D )

Hvad er dine for en slags? Moren er nemlig også meget smuk  /o

hoejberg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 17 Oktober , 2009, 18:48 »
Tillykke med de fire fine kyller

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 17 Oktober , 2009, 19:24 »
Tillykke med kyllingerne!

Jeg fik selv 5 kyllinger for halvanden uge siden, de klarer sig fint i skrukburet inde i hønsehuset. De går meget af tiden frit ude i skrukburet og virker slet ikke til at fryse, og hvis de nu skulle det, så er mutter skruk jo lige ved siden af - jeg er ikke bekymret mere!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Oktober , 2009, 20:18 »
tak allesammen,  *b

ja jeg skal nok passe på ikke at forvænne dem, her til aften havde mutter lagt sig lige under varmelampen, så den må jeg nok hellere slukke om dagen.

Hvis vejret arter sig , skal det nok gå, der er masser af grønt endnu.

Der er 2 dansk landhøns  og 2 (1/4 hellevad , 3/4 landhøns), moren er dansk landhøne.

Havde i 20005 en høne, der havde ruget også her i oktober, havde fundet æg i naboens kompostbunke;
den stod her lige pludselig med en helt gul kylling, jeg gjorde ikke noget for dem,
men det blev til en fin hvid hane, som desværre måtte lade livet i influenzahysteriet.

Susanne, ved du så, hvad det er for en fransk race ,du får ? Det må da være spændende, hvordan fik du fat i æggene ?
Vibeke
mvh
Vibeke

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Oktober , 2009, 22:29 »
Tænk at finde rugeæg i naboens kompostdynge!  /o

Ja, det er maraner (dem med de meget mørkebrune æg) jeg får. Jeg oprettede en profil på et fransk maran-forum og skrev en besked under "søges"

Jeg er ikke særlig god til fransk, men skrev i "nicetranslator" - et oversættelsesprogram. Svarene, jeg fik, klippede jeg også derind så jeg kunne læse dem, og resultatet blev, at en opdrætter, som bor tæt på der, hvor vi var på ferie,  skrev, at jeg kunne hente seks-otte æg hos ham. Helt gratis (så jeg havde en flake rødvin med til ham)

Så nemt kan det gøres  :D  (Han skrev også, at der var lavsæson for rugeæg i Frankrig - nøjagtig som der er i Danmark på denne årstid)

Så nu ligger otte æg i maskinen, og jeg er SÅ spændt og lidt nervøs. Det er jo ikke bare franske maraner, men ÆGTE franske maraner (hehe)   

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2009, 13:41 »
glæder mig til at se de franske kyllinger  <M

Vibeke
mvh
Vibeke

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:27 »
Her har vi også fået lidt Oktoberkyllinger. På denne årstid er det andre ting end forårsblomster der skal udforskes. At pelsen stritter lidt er der vel ikke noget at sige til.
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:28 »
Er det en lille silkehane?
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:31 »
Det er en silke, men kan du allerede dømme den til at være en hane?
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:35 »
Nej bestemt ikke med sikkerhed. Men jeg synes umiddelbart at den ser ud til at være meget bred over bagsiden af næbbet som om den har forberedt plads til den noget knudrede kam som hanerne får.
Men jeg ved ikke om det 'tegn' kan bruges til noget. Jeg er for ny udi silker til at have egentlig erfaring.
Mvh
Erik Andersen

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:48 »
Denne er den eneste hvide af de 8 silkekyllinger jeg har. Jeg skal bare bruge 2 høner til samlingen, og det gjorde ikke noget om den ene er hvid. I foråret fik jeg ruget 4 gule ud, det er alle haner, så derfor har jeg forsøgt igen da lejligheden bød sig, med en skruk her, og æg fra Tommy.
Hilsen
Peter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 19 Oktober , 2009, 22:55 »
Jeg skal bestemt heller ikke være skråsikker. Som sagt har jeg for lidt (og dårlige) erfaringer med silker indtil videre.
Så  *k for at det bliver en dame.
Mvh
Erik Andersen