Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HVad gør i med jeres haner?  (Læst 9754 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
Sv: HVad gør i med jeres haner?
« Svar #15 Dato: 18 Oktober , 2009, 09:28 »
Hvis de er sm uden meget kød vil der ganske givet blive en god suppe. Kog en suppe med gode grønsager og del det kød der måtte være ud i suppen. Det er nok ikke en suppe i dansk forstand men god. Det er noget man lærer nr man har boet i et østland (Polen) hvor kød var en mangelvare. Nr man køber en hel kylling her var det (og er stadigvæk) helt alm. at skære brystfileter af til koteletter, lår og underlår blev stegt og så suppe af resten.Sådan en suppe smager godt Gerne med gode nudler i.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 18 Oktober , 2009, 22:59 »
Silkerne har vi også smagt. Men de er ofte så små, når de skal udryddes, at det knap er umagen værd at ordne dem.

Der er masser af kød på i forhold til duer og vagtler eller f.eks poisant-er (det staves nok anderledes) så mon ikke din undskyldning i virkeligheden skal føres tilbage til 'problemet' med farven?

De ser anderledes ud de silker, det skal jeg ærligt indrømme, men det er vel blot en tilvænningssag. (Familien her siger NEJ.)

Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #17 Dato: 18 Oktober , 2009, 23:37 »
Der er masser af kød på i forhold til duer og vagtler eller f.eks poisant-er (det staves nok anderledes) så mon ikke din undskyldning i virkeligheden skal føres tilbage til 'problemet' med farven?

Aaaarh...bare fordi duer og vagtler er mindre, er det da ikke ensbetydende med at Susanne dermed synes at en lille silke så er besværet værd! ::) ;D

Susanne

• Gæst
« Svar #18 Dato: 19 Oktober , 2009, 07:20 »

Jo, det kan nemt være, du har ret. Jeg har prøvet at forestille mig, at det var et fjerkræ af samme størrelse, men med normal farve. Og så ser sagen måske anderledes anderledes ud.

Jeg fastholder dog, at der nogen gange kan være tale om for lille udbytte i forhold til indsatsen. Alt efter hvordan jeg prioriterer min (nogen gange sparsomme) fritid i pågældende periode.

Jeg får f.eks. heller aldrig lavet hybenmarmelade - selvom jeg elsker smagen og vi har adgang til hyben i hobetal. Det ta'r nemlig oceaner af tid at rense dem ordentligt :D

OG masser af andre gøremål, som ville være dejligt i en selvforsynende drømmehusholdning, men......altså.......samme problemstilling!

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 19 Oktober , 2009, 07:22 »
Skal koge suppe af 4 silkehaner i dag  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #20 Dato: 28 Oktober , 2009, 19:18 »
Puh ha ja

Jeg syntes jo 4 af mine 6 haner havde frygteligt dårlige kamme, og derfor skulle i gryden. Nu er kammene vokset fint ud og jeg står igen med 6 flotte haner :'(

I sommers var jeg HELT okay med at de overskydende haner skulle væk, men nu hvor jeg står med 6 søde fine hanekyllinger så er jeg vist for alvor blevet en kylling. De er vist omkring 3.5 måned så de får lidt mere tid at løbe på. Man ved jo aldrig om der skulle komme en køber forbi til en eller 2.

Men jeg er sikker på at når resten af familien har vænnet sig til tanken, så skal de nok smage rigtigt dejligt
Nu tilbage som Johanne Schiødt