Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opbevarer I jeres æg i køleskabet eller...?  (Læst 16158 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Opbevarer I jeres æg i køleskabet eller...?
« Svar #15 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:50 »
Skyller først inden brug ..... men har ikk nogen videnskabelig begrundelse  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:54 »
@Tina

Når du bruger et citat fra andre inlæg skal du skrive din egen besked uden for de 'underlige' koder. Ellers fremstår din besked som en del af citatet.

...Iøvrigt mener jeg at huske at den normale holdbarhed på et æg er 28 dage, såfremt det er håndteret korrekt.

De kan holde meget længere end det. De 28 dage du har hørt om er måske hvad man siger om 'industriæg'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #17 Dato: 13 Oktober , 2009, 23:39 »
Ja, nu hvor de bare skal stå på bryggersbordet, så er det egentlig heller ikke så vigtigt at de bliver skyllet af. Jeg vil bare ikke have hønsemøg ind i køleskabet ::) :D Og indimellem er der jo lige lidt på...

Og ja, hvis de skal bruges til udrugning til sommer (når jeg forhåbentlig har fået fat i en silke- eller skånsk hane), så bliver det skrabet af med en kniv, super du lige skriver det, Tina  /o

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 14 Oktober , 2009, 08:08 »

Der var ozz noget med at æg kunne holde sig i evigheder på grønland

Sjovt, som min hukommelse lige slog smut da jeg læste den bemærkning....jeg var tidligere
ved Slædepatruljen Sirius på Grønland, og der fik vi forsyningsskib en gang om året, og
æg blev vendt hver lørdag, for at blommen ikke skulle trykke så meget på hviden, at den
ville ramme skallen, for så blev de dårlige. Jeg har lavet spejlæg i maj måned af æg, som kom
op med skib...blommen bliver næsten helt stiv, så de ser ikke så fine ud, men, de var ikke
dårlige....meeen, det var bedst at bruge dem til omelet...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 14 Oktober , 2009, 08:24 »
og glemte at fortælle, at skibet kom om sommeren....
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #20 Dato: 14 Oktober , 2009, 09:36 »
Solæg laves på den måde at man laver en meget kraftig saltvandsopløsning. Så koger man de æg der skal bruges i 10 min. Knækker skallen og lægger dem i lagen. De skal helst trække en uges tid mindst. Når man så skal spise dem piller man æggene og halverer dem på langs. Man tager så blommen op af det halve æg, fylder hullet med en dressing og lægger blommen omvendt tilbage. Dressingen til hullet kan være hp-sovs, chilisovs, sennepsdressing eller en olie-eddike-marinade. Her er trosretningerne vist uendelige.
Hvis man vil have de festligt farvede æg som i Tyskland bruger jeg det trick at koge dem med et par servietter i den ønskede farve. Helst lysskallede æg, så farver det bedste.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 14 Oktober , 2009, 14:20 »
Æg har en utrolig god holdbarhed,jeg husker min far der havde et hønseri på et tidspunkt havde haft sygdom i besætningen og måtte skifte alle på en gang det gjorde jo at alle æg var små og meget svære at sælge. Så han måttte laggre dem jeg mener ca 3mdr hvorefter vi gennemlyste dem og eksporrterede dem til england.

Solæg er ok men hvvad med saltede ægg som vi laver her på phillipinerne,opskifftten er en del salt og to del jord og lidt vand så dett bliver en saltmudderrblanding så kører vi æggggene i bl. og lægger dem i kasser i 10 ttil 15 dg efter str mine st andeæg er 15dg derefter koges de og spises og det er også ok føde
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #22 Dato: 14 Oktober , 2009, 14:30 »
Solæg er ok men hvvad med saltede ægg som vi laver her på phillipinerne,opskifftten er en del salt og to del jord og lidt vand så dett bliver en saltmudderrblanding så kører vi æggggene i bl. og lægger dem i kasser i 10 ttil 15 dg efter str mine st andeæg er 15dg derefter koges de og spises og det er også ok føde

Lyder spændende <A .... men måske skal man være fillipiner eller bare være der ! /4

Jeg opbevarer forøvrigt mine æg ikke på køl, men i en meget passende skål købt i Portugal. Den er en meget værdsat ting i mit køkken
« Senest Redigeret: 14 Oktober , 2009, 14:41 Fra Lene, Rungsted »