Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opbevarer I jeres æg i køleskabet eller...?  (Læst 16163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Opbevarer I jeres æg i køleskabet eller...?
« Dato: 13 Oktober , 2009, 20:25 »
Jeg har sådan et par store bakker her:

...fra America Thisted stående i mit køleskab, og de optager nu altså en god del plads ::) Her den anden dag fik jeg så tanken, at opbevare dem i bryggerset, hvor der her i den kolde del af året, typisk er omkring 17 grader, da der ikke er varme på og vinduerne er enkeltlags. I butikkerne i andre lande, f.eks. England, har de dem ikke på køl, men blot stående ved siden af kolonialvarer osv. Men er der mon nogen specielle forholdsregler man skal tage så...udover dem man normalt tar'...?

Har I andre jeres i køleskab, eller hvor har I dem?
« Senest Redigeret: 13 Oktober , 2009, 21:06 Fra Christina »

Offline SandvigThousgaard

• Passiv bruger
Sv: Opbevarer I jeres æg i køleskabet eller...?
« Svar #1 Dato: 13 Oktober , 2009, 20:31 »
jeg kaan desværre ikke svare på det du skriver men vil da tro at de skal på køl for holdbarheden om at gøre ..

men følger lige med og tænker lige sådan et ekstra tillægsspørgsmål hvis det er iorden med dig ´christina ..

men hvor længe kan de holde sig???
jeg er jo vant til at der står dato på æggebakken når jeg køber dem
Linda
Høns :
0.3 Silker (i alm størrelse)
Flere skulle gerne komme.
Bor på landet ved Andst mellem Kolding og vejen med verdens bedste kæreste og er mor til 2.2 og bonus mor til 0.3

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Oktober , 2009, 20:52 »
Jamen, de kan holde sig i 100 år! :D Ej, ikke helt, men mener jeg læste et sted at de kan holde i omkring 3 måneder!

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:04 »
På denne årstid og frem til frost, er æggene i laden. Der er samme temperatur som ude.
Når frosten er slut til foråret og frem til maj, er æggene igen i laden.

Vinter (frosttid) og sommer er æggene i køleskab.

Rugeæg opbevares i fyrrummet om vinteren, der er altid over 12 grader om vinteren.

Vi bruger æggene inden for en måned (skriver dato på æggene dgl. med en blyant). Er der gamle æg, koges de til dyr (hunde, katte og fjerkræ).
Hilsen Susanne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:13 »
Og hvis man har for mange æg, så kan man jo bare lave solæg. De holder nærmest evigt, og så har man en god undskyldning for at få sig en øl og en snaps til... ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline SandvigThousgaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:23 »
Og hvis man har for mange æg, så kan man jo bare lave solæg. De holder nærmest evigt, og så har man en god undskyldning for at få sig en øl og en snaps til... ;D

ja det lyder da alt sammen meget godt hvis det ikke lige var fordi jeg ikke drikker hverken øl eller snaps og slet ikke aner hva solæg er..

men hold da op de kajn holde sig længe sådan nogle æg ...
Linda
Høns :
0.3 Silker (i alm størrelse)
Flere skulle gerne komme.
Bor på landet ved Andst mellem Kolding og vejen med verdens bedste kæreste og er mor til 2.2 og bonus mor til 0.3

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:25 »
Solæg ? OK så lærte jeg da ozz noget i dag. Har lige googlet adskillige opskrifter derpå. Er dog en del i tvivl om det er noget jeg har lyst til at smage ...godt nok lovprises denne spise af mange ...men vægten lægges nu ikke mindst på hvad og hvormeget man skal skylle efter med.
Så er det jeg spørger mig selv ..hvor godt smager solæg så lige ?  :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:36 »
Nå ja ..og ang opbevaring så står mine æg på køkkenbordet hele året rundt. Men vi får heller ikk så mange. Håber det ændrer sig til næste sommer. Men vi spiser dem gør vi ...er de over en uge gamle så får vi æggekage med stegt flæsk og purløg ...nemli !
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:58 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2009, 21:58 »
Solæg smager rigtig godt. :D Man bestemmer jo selv hvad der skal i "blommehullet". Jeg laver dem til påske og til sommerfrokoster i haven.
I sydtyskland, hvor jeg boede en overgang i mine yngre dage, stod der altid et glas solæg på baren, hvis man gik på værtshus. Gerne farvet i flotte farver. Det var lækkert. ::) Det er derfra jeg kender dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:12 »
Selvom jeg er ny i "klubben" så har jeg de sidste uger læst rigtig mange tråde her på forum.

Jeg husker, at en af den tog emnet op omkring opbevaring af æg. Hvor eksemplet var, at i spanien står æggene altid udenfor køl.

Budskabet i tråden endte med, at det stort set kun er i Danmark, at æggene opbevares på køl, og at de sagtens kan stå varmt. Faktisk ændrede skallen sig på køl og var mere udsat for bakterier.

Dette er frit fra min hukommelse læst på dette forum. Det er læst bland de sidste 30 sider om høns.... /o
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:21 »
Tina...du satme go´...respekt ..et lysende eksempel for alle andre  :)

Der var ozz noget med at æg kunne holde sig i evigheder på grønland grundet luftfugtigheden ...men ja ....der ikk noget at blive hys over med æg..de kan klare ikk så lidt endda..... både til at spise og til at ruge af.
Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:33 »
Skønt med en masse gode svar! :) Mine æg er nu rykket ud i bryggerset, hvor de står og ser fine ud i al deres forskellighed (små og store :D), og hylden i køleskabet er tørret pænt af og giver dejlig meget plads derinde :) Det er nu også lettere at have dem derude, for så står de lige ved siden af bryggersvasken, og kan lige blive skyllet af, inden de kommer i bakken :)

@Henriette: Hvad er din bedste opskrift på solæg da, nu du siger der er flere måder at lave dem på? :)

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:45 »
Citér
for så står de lige ved siden af bryggersvasken, og kan lige blive skyllet af, inden de kommer i bakken/quote]

Hmm, jeg har faktisk også lige læst mig til, at æggenes holdbarhed forringes væsentligt af at blive vasket. Jeg spurgte min foderpusher hvad han gør. Han anbefalede at bruge et stykke fint sandpapir til lige at fjerne skidtet med.

...Iøvrigt mener jeg at huske at den normale holdbarhed på et æg er 28 dage, såfremt det er håndteret korrekt.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 13 Oktober , 2009, 22:48 »
@ Christina

Pas lige på med det der afskylning inden du sætter dem i bakken. Ville umiddelbart anbefale at du i stedet skyller dem lige inden du skal bruge dem.

Så vidt jeg har forstået risikerer man at lukke porene i skallen hvis man vasker dem, hvilket skulle reducere holdbarheden ret væsentligt. Skulle også gøre æggene uegnede til udrugning.

Ved ikke om dette er et faktum eller en skrøne.

Hvad siger I andre?
Mvh
Erik Andersen