Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Råd vedr kyllingevarmer ?  (Læst 13384 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Råd vedr kyllingevarmer ?
« Dato: 11 Oktober , 2009, 17:53 »
Jeg har endnu engang købt en ny varmepære (infrarød ), som efter en uges brug er sprunget. Jeg må være særdeles uheldig , og har besluttet at det var sidste gang. (Det er den fjerde infrarøde pære, som er sprunget efter kort tids brug. Måske er vores spænding for kraftig (?)- men det står ikke lige til at ændre)

Den sidste var tiltænkt nye kyllinger, som er på vej, men har den sidste uge været brugt til to nye halvstore araucana-kyllinger, som har set glade og tilfredse ud når de lå under den om natten. De kan dog godt klare sig uden.

Jeg har ni æg i rugemaskinen. De klækker mandag d 19. oktober. Jeg har også en silkeskruk på to æg. De klækker tre - måske fire  dage før. Jeg håber, hun kan tage sig af alle kyllingerne, men ved godt, at tre-fire dages forskel sandsynligvis betyder, at hun ikke vil modtage de nye.

Jeg skal derfor have en anden løsning klar.

Jeg er lidt usikker - har aldrig prøvet andet end skrukkemetoden.

Nogen, der har erfaringer med elstein-varmepærer? Kan de springe ? (Jeg har jo varmelampen) Hvis de kan, vil jeg ikke købe en.

Jeg overvejer også en lille kyllingemor fra America. Ved nogen om de kan købes billigere andre steder?

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
Sv: Råd vedr kyllingevarmer ?
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2009, 18:28 »
Hej
Hvis det er spændingen det er galt med har vi sat en lysdæmper imellem
elstein og derved kan vi også selv bestemme temperaturen
det virker rigtigt godt
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2009, 18:48 »
Du har vist været lidt uheldig, men jeg har også sprunget et par "nye" i år, de holder ikke til så meget, derfor har jeg altid et lille lager af dem, det er dumt og stå og mangle varme en fredag aften med en kassen fuld af små kyllinger...

Elstein-varmepærer kan også springe, fordelen ved dem er at de ikke afgiver lys, kyllingerne kan derfor få en mørkeperiode nogle timer om natten, ulempen ved dem er at de kan springe uden man umiddelbart opdager det med det samme, og at man må supplere med alm. lys = ekstra strøm.

Varmepladerne er nok udemærket, de er bare udriveligt længe om at varme op... Jeg har et par stykker men har aldrig fået brugt dem, her på farmen sker alting i sidste øjeblik og skrig så jeg foretrækker en alm. infrarød varmelampe. (Hvad farve har en postkasse inden i ?  Infrarød  ::) )

Jeg har også en super lux kyllingemoder fra Thisted, den er også fin nok, men de 60 kyllinger i tre uger som de lover holder ikke, efter 10 dage kan de simpelthen ikke være fysisk i kassen, men ellers er den god nok til evt. 15-20 kyllinger, jeg bruger den de første 3-4 dage til kyllingerne lige er kommet sig lidt over klækningen og har lært at æde og drikke, derefter ryger de ud i en kasse af pallerammer med en varmelampe over, den kan også hurtigt rengøres med en skovl.

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2009, 23:04 »
Tak for råd, Søren og tak for en grundig gennemgang af mulighederne Bjørn  :)

Jeg har i mellemtiden læst lidt hist og her (og også om din fine luksusbatteri-kasse) Den ser altså lækker ud!

Har endda i et svagt øjeblik ladet mig inspirere af de hjemmebyggede, der har været billeder af (patricia og marianne) (Får det bare overhovedet ikke gjort i denne uge)

Jeg vil lige sove på sagen, men har fundet en varmeplade hos Danki. Den er af gennemsigtig pleksiglas, så man kan holde øje med kyllingerne. De kan også gå ind og ud af den, så de andre (voksne høns ) ikke kan komme ind.    Der står desværre ikke priser på Dankis hjemmeside, og det er lidt uoverskueligt at finde ud af hvor man kan købe deres produkter.

Så måske ender jeg med en varmeplade fra Thisted.

( @Bjørn: Infrarød!!!!!! Hehehe! )

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2009, 23:14 »
@Susanne

Jeg bruger en 150 W infrarød pære produceret af General Electric. Jeg mener den er indkøbt i Harald Nyborg. Min kører på 4. eller 5. år nu.
Måske er jeg meget heldig, eller du meget uheldig.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2009, 10:43 »
Ja, jeg føler mig særdeles uheldig med de pærer. Jeg kan dog læse, at flere oplever, at de er nemme til at springe. Godt at høre, at andre har mere held med dem  :)

Og jeg læste hos America, at elsteinpærerne holder længere, da glødetråden er støbt ind i noget keramik. Hmmmm... jeg pønser stadig på, hvad jeg lige skal gribe og gøre i  ??? Jeg har indtil nu kun brugt pærerne som beskyttelse mod nattekulden for stor kyllinger.

Kan dog også læse flere steder, at det ikke behøver at være så besværligt. "En papkasse, der står trækfrit - med en varmekilde i den ene ende - frisk vand og foder - og så skift aviserne tit"   Det må jeg da kunne finde ud af - uanset om pæren er lavet af det ene eller det andet eller om der er en varmeplade.

Det er sjovt, så usikker man kan blive overfor noget uprøvet i den her hønseverden. Og når så det er afprøvet en eller to gange føler man sig som verdensmester  8)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2009, 10:53 »
Ja, jeg må jo indrømme, at jeg sværger til varmepladen.
Når først man lige har fundet højden, altså dermed temperaturen, så er den jo nem at have med at gøre, og så er den betydeligt billigere i strømforbrug.
Hvis man kører med varme i eksempelvis 4 uger, koster det lige omkring 100 kr mere i strømforbrug på infrarød pæren, end på varmepladen.
Vi snakker her om den lille plade til omkring 20 kyllinger max, dn store koster formodentlig noget mere i strøm.
Mener den lille er på 50 Watt, og den store på 100 Watt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2009, 13:00 »
Det bliver en varmeplade som din, Børge. Jeg kan også huske, at Berit var så glad for sin. Den springer forhåbentlig ikke lige med det sammme  :D

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2009, 13:24 »
Husk lige, at du bliver nød til at måle temperaturen lidt over gulvet, midt inde under varmeren, Susanne
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 12 Oktober , 2009, 13:39 »
Tak for råd, Børge !     Man kunne købe en regulator med syv trin, men hæve-sænke-metoden lyder da til at være brugbar  :)

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #10 Dato: 13 Oktober , 2009, 07:42 »
Jeg vil lige sove på sagen, men har fundet en varmeplade hos Danki. Den er af gennemsigtig pleksiglas, så man kan holde øje med kyllingerne. De kan også gå ind og ud af den, så de andre (voksne høns ) ikke kan komme ind.    Der står desværre ikke priser på Dankis hjemmeside, og det er lidt uoverskueligt at finde ud af hvor man kan købe deres produkter.

Du kan bare sende dem en mail, så oplyser de gerne pris og evt. leverandør. De plejer at være hurtige til at svare. Man kan også købe direkte fra dem af. Jeg købte min rugemaskine direkte.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Susanne

• Gæst
Defekt kyllingevarmer eller....?
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2009, 21:10 »
Nu har jeg modtaget min kyllingevarmer fra America. (Danki's var MEGET dyrere og blev derfor valgt fra)

Jeg har afprøvet den og kan kun få temperaturen op på 20 grader under den. Benene blev indstillet, så der lige nøjagtig kan være en ny kylling under. Under afprøvningen stod den på gulvet i hønsehuset i et lille ekstrarum, som bliver brugt som barselsgang. Der blev målt ca 5 cm over gulvet. Den stod og varmede op i fire timer, før jeg aflæste termometeret. Der bor i forvejen en skruk med to  nye kyllinger . Rumtemperaturen har vel været ca 5 grader derinde idag.

Er det mon en fejl på apparatet? Eller er den beregnet på at stå i et varmere rum? Jeg kan jo læse, at nogen bruger kælder eller bryggers inde i huset.

Jeg kan også etablere en flyttekasse el. lign, hvor kyllingerne kan bo og hvor varmepladen kan stå i den ene ende. Det vil måske også hjælpe på temperaturen. (Jeg kan også godt finde et rum i huset, men vil egentlig helst ha fjerkræet nogenlunde samlet)

Jeg vil bare gerne høre, hvad I som har sådan en varmeplade, mener. Er den defekt eller er det normalt, at udenomstemperaturen ikke må være for lav?
« Senest Redigeret: 16 Oktober , 2009, 07:03 Fra Susanne »

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2009, 21:21 »
Den er jeg lidt spændt på at høre om... Det var/er nemlig også mit problem, jeg syntes ikke at den bliver varm nok, mine afprøvede jeg indendørs, men kunne kun få temperaturen op på 26-27 grader.
Jeg har dem til 60 kyllinger og med indstillelig temp.

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #13 Dato: 16 Oktober , 2009, 07:57 »
Jeg havde ikke problemer med temperaturen, men den blev jo også benyttet indendørs, og i en papkasse, hvor bredden lige nøjagtigt passedetil bredden på varmeren.
Da de så kom i kælderen var behovet for høj varme ikke så stort.

Men den tager som andre også har sagt tidligere, uhyggeligt lang tid om at varme op.

Jeg har brugt min ude i hønsehuset her i foråret, og det gik ganske got, men jeg målte ikke ligefrem temperaturen derude, satte den bare op som jeg har gjort indendørs.

Jeg tror, at hvis pladen bare står frit så er det svært at få temperaturen op, hvorimod hvis 2 eller 3 af siderne er skærmet af, så er det meget nemmere, varmen undslipper ikke så nemt.

Bjørn@ Jeg mener ikke at selv den store plade kan tage 60 kyllinger?
Nåhhhhh, kan se nu, at du har flere plader.....
« Senest Redigeret: 16 Oktober , 2009, 08:01 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 Oktober , 2009, 11:01 »
@Børge Bech Jensen

Jeg syntes også at 60 kyllinger lyder af meget, men det er hvad de skriver  :)

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=485

Det skal nok være meeeget små kyllinger, måske fårekyllinger  ::)