Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm  (Læst 7996 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Orm
« Dato: 07 Oktober , 2009, 17:26 »
Jeg er så uheldig at mine høns har fået orm, fandt først ud af det med garanti da de fik ormekur, det er spoleorm. De stakler.
 Syntes faktisk at de skulle have ormekur en gang om året da der nok ikke er mange der opdager det.
Derfor at mine slagtede kokke ikke vejede særlig meget.
 Hvordan kan det være de ikke skal det når katte og heste mm skal?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Orm
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2009, 21:13 »
Man giver heller ikke heste ormekur uden først at ha taget en gødningsprøve. Det er et par år siden at de retningslinier på det kraftigeste blev udstukket af landets dyrlæger.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Oktober , 2009, 21:20 »
Man kan forebygge et ormeangreb lidt med en saltsyre-kur

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/TipsFraBrugere/GamleR%e5dModParasitter

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 07 Oktober , 2009, 22:24 »
Ja det er selvfølgelig rigtigt, men ungheste skal jo have til de er 2-3 år 2 gange i året.

Er det ikke lidt farligt bjørn?  ;) Er bange for at slå dem ihjel med for meget. (er ikke så modig ang sådan noget) :)
Jeg har givet dem meget hvidløg, olie og hønseguf, men det har ikke været nok :-\

Jeg mistede en kylling på 2,5 måned på en sær måde i dag, den trillede om på ryggen og kæmpede rundt i buret på ryggen, for at komme om på benene igen, skyndte mig at hjælpe den om på benene men bang så var den død.
Kan det være pga orm eller hvad kan det have været????? Og det var en høne af mine wyandotter :-[
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2009, 18:54 »
Er det ikke lidt farligt bjørn?  ;) Er bange for at slå dem ihjel med for meget. (er ikke så modig ang sådan noget) :)
Jeg har givet dem meget hvidløg, olie og hønseguf, men det har ikke været nok :-\

Jeg bruger det jævnligt uden uheld, selvfølgelig skal man ikke overdosere, hønsene skal jo ikke afsyres  ::)
Jeg bruger en èngangs sprøjte til at dosere med, 20 ml. til 10 liter vand som jeg blander i en vandkande, det der sker er at man ændre ph værdien i tarmsystemet hos hønsene, det bliver netop så surt at orm og parasitter ikke kan leve der og ryger med ud, hønsene tager ingen skade.

Saltsyre har i mange år været brugt til at holde maven i orden hos både fjerkræ, kaniner og smågrise.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 Oktober , 2009, 16:04 »
okay, hvor tit giver du dem det? :)
Mvh Bettina.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Oktober , 2009, 16:33 »
Jeg giver mine høns en kur ca. hver 3 måned, 7 dage i rap med lidt Saltsyre i vandet, de elsker det ikke, men det glider ned og det virker.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Oktober , 2009, 17:44 »
 Bjørn skriver at han bruger 20 ml se citatet her :

"Jeg bruger en èngangs sprøjte til at dosere med, 20 ml. til 10 liter vand som jeg blander i en vandkande".

Er det ikke meget med 20 ml ? jeg har læst et andet sted, at en spiseske fuld i 10 liter vand, hvad er det rigtige mål, så hønsene ikke får ondt i halsen :-[

Er der ikke også noget med at man kan bruge jernvitrol i drikkevandet,- eller er det mod en anden lidelse?

Jeg har netop isoleret en høne der går og hænger med hovedet, og ret sikker på at det er orm.
Venlig hilsen
Eva

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 November , 2009, 13:38 »
Jeg har hørt at hønsene skal have frisk vand ved siden af når man bruger saltsyre, passer det?
Mvh Bettina.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #9 Dato: 10 November , 2009, 14:01 »
Jeg har hørt at hønsene skal have frisk vand ved siden af når man bruger saltsyre, passer det?

De må ikke få adgang til andet vand, de skal tvinges til at drikke vandet blandet med saltsyre.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 10 November , 2009, 14:49 »
Ja det tænkte jeg nok :)
Mvh Bettina.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #11 Dato: 10 November , 2009, 15:21 »
Rent teoretisk: Hvis man nu først finder ud af at ens haner/høns har orm når man slagter dem, kan man så godt spise dem, eller er kødet "inficeret"??? Så vidt jeg kan se har mine ikke orm, men man kunne jo godt risikeret at opleve ovennævnte scenarium. :-X
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 November , 2009, 15:33 »
Der vil ikke være meget kød på dem da de nok vil tabe sig lidt og vi har spist dem. :)
Mvh Bettina.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 10 November , 2009, 15:47 »
Tak for svaret. Det er jo rart at vide på forhånd, så man ikke står der og lige pludselig mangler aftensmad  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)