Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rugemaskine???  (Læst 14061 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Hvilken rugemaskine???
« Dato: 07 Oktober , 2009, 11:24 »
Jeg har brug for et par indspark fra jer kloge mennesker. Jeg har tænkt mig at øverst på min ønskeseddel til jul skal der stå rugemaskine. Det skal ikke være sådan et kæmpe monstrum, men en hobby-maskine. Sådan en med plads til 24-48 æg, som jeg kan se de skriver i annoncerne. Men hvilken ??? Hvilken maskine har I gode erfaringer med, hvor stor, og med eller uden automatisk vending af æggene m.m. Jeg er helt på bar bund, da jeg ikke personligt har brugt rugemaskine før. 
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Susanne

• Gæst
Sv: Hvilken rugemaskine???
« Svar #1 Dato: 07 Oktober , 2009, 11:43 »
Jeg har for nylig købt en lille hobby-makskine. Og havde heller ingen erfaring.
Den hedder Octagon 20 og har plads til 20 hønseæg eller 24 dværg-æg.

Den blev flere steder beskrevet som en god stabil hobbymaskine. Jeg har ruget med den en gang og er igang med kuld nr to.

Den er meget nem at finde ud af, og skulle jeg vælge på ny, ville jeg vælge den samme igen.

Den er købt hos www.dyrenesnetto.dk og kostede 1979 kr.

For ca 1000 kr ekstra kunne man købe en "vendevugge" som vender hele maskineriet to eller tre gange i døgnet. Den har jeg sparet væk, og skal derfor selv vende kassen. Den er forsynet med ottekantet gavl, og skal bare vippes udad om morgenen og indad igen om aftenen.

Den fås også til flere æg og med elektronisk fugtighedsmåler.

Andre har helt sikkert gode erfaringer med andre størrelser og mærker, så du får nok mange forskellige bud på en god maskine. Held og lykke (og jeg håber du får dit julegaveønske opfyldt  /o)

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #2 Dato: 07 Oktober , 2009, 11:56 »
Jeg har en blå fra Harald Nyborg. Den kører fint. Jeg kan IKKE anbefale en fladruger. Den blå er den samme som du kan købe ved America, men er lidt billigere i HN. Jeg er super glad for min og er aktuelt i gang med børneæg fra genboen. I foråret rugede jeg også ud i den, med godt resultat. Den koster vist ca. 1100 og jeg har så købt et hygrometer som ligger løst inde i kassen til at måle fugten med. Den kan udbygges med automatisk vender, - men der er en pind som skubbes ind eller trækkes ud og på den måde bliver æggene vendt. Det er super nemt.

Skønt allerede at kunne begynde at tænke på jul :o
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 07 Oktober , 2009, 12:57 »
Jeg er super glad for min og er aktuelt i gang med børneæg fra genboen.

Hvor mange børn skal genboen ha ruget ud?  *g

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 Oktober , 2009, 17:53 »
Jeg er nødt til at tænke på jul... Jeg er nemlig gift med en sømand, og han kommer hjem om 4 uger, er hjemme i 6 uger, og er derfor ikke hjemme til jul. Han skal have jo have en chance for at begave mig, den stakkels mand. :D Ellers gider jeg heller ikke det der hysteri med julereklamer allerede nu, meeen en rugemaskine kan man vel altid ønske sig, eller hvad? Lidt ligesom høns og kyllinger. Man ønsker sig vist altid nogle flere, eller er det bare mig? ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #5 Dato: 07 Oktober , 2009, 20:51 »
@Susanne... Ja, ja. Præcisering: Det er genboens børns æg og lige et enkelt af mine egne. Jeg tror at genboen mener de har nok i de fire drenge :D
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Oktober , 2009, 21:01 »
@Susanne... Ja, ja. Præcisering: Det er genboens børns æg og lige et enkelt af mine egne. Jeg tror at genboen mener de har nok i de fire drenge :D

JA ! præcisering er altid godt... Det er altså æg fra genboens børn, som tilmed er drenge...
DEN rugning er jeg godt nok spændt på  8)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 07 Oktober , 2009, 21:05 »
Bjørn *g *g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 Oktober , 2009, 22:17 »
 <H <H <H
Godt nok er mit spørgsmål røget helt ud af tråden, men fniiiis, den var sjov.
Vil nu stadig gerne have nogle indput ang. rugemaskiner. ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 Oktober , 2009, 22:42 »
Prøv at kikke på maskinen på dette link:

http://www.buy-incubators.co.uk/product/categoryid/108/productid/1271

Købte sådan en i foråret, og har kun godt at sige om den. Servicen fra shoppen var også fin - den blev leveret på ca. en uge. Ingen told da den kommer fra England.

Maskinen er absolut fuldautomatisk - du skal kun fylde vand på ca. hver 3-4 dag (der kommer alarm). Du kan se temperatur og fugtighed i to displays hele tiden. Er meget nem at adskille og rengøre.

Nøjagtigheden checkede jeg med et LCD termometer til mennesker flere steder i maskinen - den er meget præcis og temperaturen er ensartet overalt.

Kan virkelig anbefales
Mvh

Claus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 07 Oktober , 2009, 23:08 »
Mvh
Erik Andersen

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Oktober , 2009, 11:16 »
Jeg bruger denne lille maskine fra America og er ovenud tilfreds:

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1148

Hej jeg blander mig lige er også på kig efter en maskine  ;) Hvad er halvautomatisk vending?? Det står det nemlig i beskrivelsen af denne.Mvh Vigge

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #12 Dato: 12 Oktober , 2009, 11:22 »
Halvautomatisk vending er, hvor du skal trække skubbe i en stang, for at æggene vender. Til gengæld vender alle æggene så på samme tid, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Vigge

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Oktober , 2009, 11:41 »
Hihi ok mange tak for svar  ;D

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #14 Dato: 12 Oktober , 2009, 11:50 »
Jeg tror jeg må sende manden i byen efter en lille blå fra Harald Nyborg. (Så kan han jo også tage junior med ind og se hvad det er for en butik der også hedder Harald. Det er han nemlig meget imponeret over. ;)) Det lyder til at der er flere der har gode erfaringer med den, og det er da rart med halvautomatisk vending.
Tusind tak for hjælpen.
1 Dansk Landhøne. Stor.