Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hybrider og fældning.  (Læst 6175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Hybrider og fældning.
« Dato: 05 Oktober , 2009, 10:26 »

Jeg følger dagligt med i- og nyder godt af - alle de råd og erfaringer, som I hønseerfarende dyrevenner deler her på Forum, som er et unikt opslagsværk i stort set alt, man kan komme ud for, når man er hønseejer.

Jeg har dog lige et spørgsmål vedrørende Isa Brown og fældning.

Jeg kan forstå på jer, at stortset alle høns er i fældning i denne tid. Det gælder blot ikke mine 5 Isa damer. De er fra okt. 08, men udover at være noget flossede i deres halefjer, som jeg nu tillægger overdrevent støv/jordbadning som årsag til, så er deres fine fjerdragt helt intakt.

Er der en af jer, som ved, om disse hybrider overhovedet fælder? - eller er denne naturlige del pillet ud af dem?

Udover at producere èt æg pr. høne pr. dag, så har jeg ikke oplevet, at mine hybrider opfører sig anderledes end de "bør".

Dejlige, rolige, selskabelige og frække havehøns er de - dog mener de vist for tiden, at det er ved at være lidt koldt og blæsende udenfor..og derfor helt på sin plads, at de flytter ind i stuen.

Hilsen

Helle
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Hybrider og fældning.
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2009, 11:29 »
Ha ha. De er for tamme og nøvdede de hybrider. Jeg har også nogen af dem og mine ser også lidt sjove ud bag på. Jeg syntes heller ikke at mine går i fjertab, men har set at de spiser hvert fjer de kan finde, så det er egentlig et godt spørgsmål. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2009, 11:34 »
Det har jo indtil nu været et mildt efterår, så de kan sagtens nå det endnu. Men da de er fra sent i 08, kan det godt ske, de ikke fælder før til næste år.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2009, 13:47 »
Øh, det var vist noget sludder jeg skrev om fældning og mildt efterår...? Men mildt har det da været  :D
Mvh Marianne

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2009, 14:30 »

Tak Marianne

...hmm..jeg opfattede det nu ikke som sludder  ;)..tror jeg ved, hvad du mener.

Jeg håber, at du har ret i, at de måske først fældning næste år, og at det ikke hænger sådan sammen, at hybriderne er så "ødelagt", at fældningen er fjernet, hvis fældning indebær nedgang i ægproduktion.

Jeg har aldrig haft høns før, og selv om jeg synes, at jeg havde sat mig meget ind i hønsehold, inden jeg anskaffede mig fjerede væsener, så var jeg ikke klar over at Isa Brown er en industrihøne.

De blev kun købt "for hyggen" og æggenes skyld. Det er først nu - efter jeg har lært høns at kende - at jeg måske med tiden gerne vil gå videre med kyllinger.

Jeg er blevet så frygtelig glad for mine fem dejlige hønsedamer, og "vi" bruger rigtig megen tid sammen  ::), og det smerter mig rigtig meget..nu..at vide, at de måske ikke kan blive så gamle, fordi de bliver slidt op af de mange æg.
.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Oktober , 2009, 14:52 »
Jeg synes det er dejligt du er blevet bidt af høns, uanset hvad slags de er. Men tænk på, at du kan give dem en meget bedre tilværelse end industrien kan. Hvis du ikke har ekstra lys i hønsehuset, kan det være - de i lighed med mange andre hobbyhøns - holder en måske tiltrængt læggepause i de mørke måneder. Og under alle omstændigheder kan du byde dem bedre plads, mere afvekslende foder og måske mulighed for at rende rundt på din grund og finde planter og insekter/orm m.v.
Så skal de såmænd nok holde længere end de normalt gør i industrien.

Skal du med tiden have kyllinger, ville jeg dog nok (hvis det var mig, altså) ikke avle på disse høns, men kigge mig om efter en race, som tiltaler dig i udseende, adfærd og størrelse m.v.. Du kan jo så enten købe daggamle kyllinger eller anskaffe dig en skruk og nogle rugeæg (eller en maskine). Hver race har sit særpræg, og man kan falde for rigtigt mange af dem.

Indtil videre ønskes du rigtig meget held og lykke og fornøjelse med dine isa brown høner!!
Mvh Marianne

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Oktober , 2009, 22:17 »
Har lige købt 4 Lohmann silver på 19 uger, de fælder heller ikke overhovedet, og har en flot og stram fjerdragt. Mine Maraner på samme alder fælder stadig, dog ikke så meget mere som de har gjort. Har også set Lohmann hønsene spise nogle få fjer (som lå på jorden), det har jeg aldrig set hos Maranerne

Synes mine Maraner er meget tamme, men det er intet i forhold til Lohmann hønsene. Den ene kan nemt sidde på min arm uden at flyve ned, og i det hele taget er de mere rolige og sindige. Og det er til trods for at de kom fra en stor flok på ca. 30-40 høns.

De bliver dog helst indendørs endnu da Maranerne er lidt for dominerene ude i hønsegården, hvor de mere blide Lohmann høns stadig bliver sat på plads. Det er dog blevet meget bedre siden købet.

Har bestemt ændret mening i positiv retning om hybrid høns efter jeg har fået disse høns.

Nu venter jeg bare på æg, de plejer jo at starte noget tidligere end de fleste racehøns...
Mvh

Claus

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 Oktober , 2009, 22:23 »
Mine begiske Maraner spiser fjer ! Jeg har aldrig set det hos de andre maraner.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 06 Oktober , 2009, 07:55 »

Mine Isaèr spiser ikke fjer, men et par af dem har en sjov adfærd, som jeg ikke helt ved, hvad går ud på.

Når de har været i hønsehuset og har lagt et æg, kommer de ofte ud og begynder at flytte rundt på halmstrå eller små kviste, uden der er nogen som helst plan i det. Dette kan stå på i et kvarters tid. Der følger ikke lyd med - det er sjældent, at nogle af dem kagler - og denne flytten rundt på strå foregår kun, når de har lagt æg...er det sådan en instinktivt redebygge-mekanisme, så de heller ikke helt selv ved, hvad det er, de laver?. Når hønen er i gang med dette flytteri, er den meget koncentreret og lader sig ikke forstyrre af venindernes indblanding/nysgerrighed, godbidder eller andet, som ellers kunne distrahere.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Oktober , 2009, 08:20 »
Ja, jeg tror du har ret i din antagelse med redebyggeri-instinktet. Så det er der et sted. Mine står også og smider strå over skulderen en gang i mellem, og gør det også nogle gange når de skal til at lægge æg.
Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Oktober , 2009, 10:39 »
Er der så nogen af jer der har fået dem skruk?
Min svigerfar havde en der gik med kyllinger i sommers :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.