Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsene bliver ude!  (Læst 14197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Australorps

• Gæst
Hønsene bliver ude!
« Dato: 04 Oktober , 2009, 11:44 »
Som nye hønseejere håber vi på at få hjælp fra de mere erfarne til løsning af vores problem.

Vi har i sommers modtaget seks australorps hønekyllinger, der nu er godt store og skulle begynde at lægge æg her i slutningen af oktober. Kyllingerne var under varme det første stykke tid, og da de skulle ud, lukkede vi dem inde i hønsehuset et døgns tid, hvorefter vi åbnede lugen og lod kyllingerne selv finde ud i hønsegården.

Og der er de så blevet!

Jeg lader forder og vand være i hønsehuset for at tvinge de unge høns ind engang imellem, men de sover fortsat ude i regn og storm endnu her i oktober.

Hvordan får vi dem til at gå ind? Gør de det, når de har behovet, eller risikerer vi, at de - måske ikke så kloge dyr - omkommer i elementerne?

Håber nogen kan hjælpe!

Hilsen Jesper og Anna

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Hønsene bliver ude!
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2009, 11:56 »
Hej Jesper og Anna
Velkommen til. <I
Nu hører høns desværre ikke til verdens mest intelligente dyr så de skal hjælpes lidt på vej i starten.
Du/ I må simpelthen genne eller løfte dem ind om aftenen, så pludselig en dag knækker de selv koden og finder selv ud af at gå ind på pind.
De har ikke godt af at sidde ude i "elementerne"
Held og lykke med dem.
« Senest Redigeret: 04 Oktober , 2009, 11:58 Fra Lene, Rungsted »

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2009, 12:07 »
Ja, enig med Lene!

Velkommen til iøvrigt  :D

Jeg fik for nylig en ny silkehane plus høne. Hanen blev båret ind de første seks-otte aftner, og siden har der ikke været noget problem. Hønen kunne godt selv fra starten  :D

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2009, 12:10 »
Hejsa Anna og Jesper
 /o Velkommen også herfra.
Jeg tror også at i må igang med skumrings putteriet.
Hvis i genner / hjælper dem ind inden det bliver helt mørkt så finder de som regel hurtigt ud af at det er den vej man går når man er træt efter en dejlig dag i hønsegården.

Håber de /i finder rytmen  ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2009, 12:42 »
Velkommen til hønseriet

Det er jo egentlig naturligt for høns at søge ly for natten, men hvis der ikke er træer og andet de kan hoppe op i, ja så sover de på jorden, og de finder åbenbart ikke lige på at de kan sove sammen med deres foder  ;D så de må hjælpes.
Hvis de nu havde haft en hønemor, så havde hun jo vist dem hvordan, så Jesper du må lege hønemor og følge ungerne hjem ved skumringstid.
Hvis det nu var mine høns så ville jeg stoppe dem en ad gangen ind gennem lemmen, så de også ved at det er den vej man skal, der går nok ikke mange dage før de finder ud af at det er hyggeligt og lunt at sidde inde, i stedet for at holde til ude i regn og blæst, og da slet ikke i disse for dem nye efterårs dage.
når du har stopet dem ind, så luk for lemmen, så de er i sikkerhed for rovdyr(din hønsegård er måske sikret) eller bare så de opdager at de skal blive inde til det igen bliver lyst.

God fornøjelse
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Oktober , 2009, 12:51 »
får ret ofte nye høns og selvfølgelig har de svært ved at finde ind de første par aftener.De skal lige hjælpes af en kærlig hånd .
Har dog aldrig haft problemet mere end et par dage
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #6 Dato: 04 Oktober , 2009, 12:52 »
Nu skriver du at de skulle begynde at lægge æg i slutningen af oktober og at I fik dem som kyllinger her i sommers. Hvornår er de fra, for det lyder lidt som om oktober er lovlig optimistisk ?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline viktor

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Oktober , 2009, 15:46 »
Efter råd fra en gammel bonde holder jeg mine nye høns i huset den første uges tid. Og jeg har aldrig haft problemer med, at de bliver i gården.
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2009, 07:21 »
Ja mine sidder ozz stædigt (eller dumt ?) oppe på hundegårdshegnet i rusk,regn og kulde.
Skal vist bare lige knappe toppen af dem der skal i fryseren...så får resten stuearrest i en uges tid.
Med venlig hilsen Søs

Australorps

• Gæst
« Svar #9 Dato: 06 Oktober , 2009, 15:01 »
Tak alle!
Og tak for den varme velkomst.

Jeg vil forsøge at fange dyrene - forhåbentlig uden for megen stress  :-\

Så må vi se, had der sker.

Mht. æglægning fik vi kyllingerne ca. første juli og fik at vide, at lægningen skulle begynde nu her i oktober. Dog regner vi ikke med at se noget før foråret.

Jesper

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Oktober , 2009, 17:59 »
Du snupper dem bare når de er gået til køjs ...så fatter de nada  ;)

Når lyset slukker gør hønsehjerner ozz
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 06 Oktober , 2009, 19:34 »
som kun Søs kan sige det..

Jeg har lige flyttet mine nu 11 ugers kyllinger fra hønsefræseren ned til "de store" hus, de kan så heller ikke finde ud af at gå ind i huset, så de må hjælpes ind.  I hønsefræseren gik de selv ind i huset når det blev mørkt, men nye omgivelser så fatter de de ikke. Men det kommer i løbet af et par dage.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Australorps

• Gæst
« Svar #12 Dato: 10 Oktober , 2009, 11:23 »
Hønsene sover stadig i det fri!

Prøvede at hjælpe dem ind ad lemmen, men hvilket kaos!

Den første høne flaksede og gjorde ved, da jeg tog hende op. Fik hende ind i huset, men da var alle andre i løb rundt i gården, og jeg kunne se, at al videre jagt ville være traumatiserende for dyrene.

Så status quo er kolde høns og tomt hus.

Nu er håbet, at de selv finder ind, når det bliver rigtig koldt!

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Oktober , 2009, 12:04 »
Hej, og velkommen til!

Det går nemmest at fange hønsene i mørke, de er natteblinde og flygter normalt ikke.  Når jeg siger, det er nemmere i mørke, mener jeg selvfølgelig for hønsene - med mindre, de er hvide, må du nok udruste dig med en god lommelygte.  ;D
Hvis du kan komme op til dem bagfra, kan du være heldig at få fat om hele kroppen, inklusiv vingerne, så de ikke kan flakse omkring.

Held og lykke med det. *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 10 Oktober , 2009, 19:03 »
Helt sikkert. Du skal ud og "fange" dem når det er mørkt. Så er de helt rolige og lige til at plukke og sætte ind.
― Mahatma Gandhi