Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Råd vedr. maran-æg søges.  (Læst 7528 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Råd vedr. maran-æg søges.
« Dato: 28 ſeptember , 2009, 08:17 »
Jeg er lige kommet hjem fra en uges ferie hos venner i Frankrig.

Jeg synes det kunne være sjovt at få et par ægte franske høner til at gå hjemme i min danske hønsegård, og det lykkedes mig at få fat i otte (fine mørkebrune) maran-æg.

Manden, der forærede mig æggene fortalte med mange ord, hvordan æggene skulle behandles i rugemaskinen for at få det bedste klække-resultat. Eller.....jeg tror ihvartfald at det var det, han forklarede - bedømt ud fra hans fagter og kropssprog.  ??? ???

Men jeg forstod ikke en dyt, og nikkede bare på de - forhåbentlig - rigtige steder.

Er der nogen med maran-erfaring, der kan fortælle om jeg skal gøre noget anderledes? Jeg synes jeg har læst, at det kan være svært for kyllingerne at komme ud af den tykke skal. Skal fugtigheden være ekstra-ekstra høj tilsidst ? Eller andet?

Jeg starter rugemaskinen idag og er MEGET spændt på, om der kan blive et par høner ud af eksperimentet  :D

hoejberg

• Gæst
Sv: Råd vedr. maran-æg søges.
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2009, 08:22 »
Vil bare ønske held og lykke.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2009, 09:52 »
Jeg har nogen gange hjulpet kyllingen ud hvis den har haft svært ved at bryde hinden. Når hinden er begynt at tørre ind er det ihvertfald på tide.
Skallen er kraftigere på Maranernes æg så et vandbad på 19. dagen er heller ingen skade til.
Held og lykke med det, glæder mig meget til at se resultatet og høre nærmere.
Ved du hviken farve de har ?

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2009, 10:12 »
Tak for råd  :D

Ja, de har farver som hedder: BC = Bleu-cuivré = blå/kobber
                                   og: NC = Noir-cuivré = Sort/kobber
                                   og: BSC = Blanc/Salé/Cuivré = Hvid/Salt/kobber (tror jeg nok) = Splash

Vistnok farver, som ikke er andekendt i Danmark, men det gør ingenting, da jeg kun skal bruge et par høner for hyggens og de brune æg's skyld  :D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2009, 10:38 »
Ja herhjemme er det kun de gøgespættede og de kobberfavede der er anerkendte.
Du kan jo se farver af dem her
http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
Du kender nok siden der har ofte været linket til den.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 ſeptember , 2009, 11:20 »
Jeg købte engang welsumer rugeæg..hos denne race er skallen også meget tyk. Jeg fik det råd med på vejen, at ruge med meget lav luftfugtighed, tror det var max 20%..det er noget med at fordampningen indeni ægget er anderledes end almindelige æg..Men jeg ved ikke om dette også gælder hos maranæggene..vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 ſeptember , 2009, 12:39 »
Susannøøøøøøøøøøøøøøøøø    *e

Så altzzzå hvizzz du nu får mere end "et par høner" ...zzååå må du da gerne sende en bette tanke til en bette tøzz her i vezthimmerland der ozz gern vi ha´brune æg  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 ſeptember , 2009, 14:31 »
Nej hvor fedt susanne. Har også foreslået klassen at vi skulle en tur forbi Belgien på lejrtur i 8. Men det eneste svar jeg får er "Ajj Andreas, ikke flere af dine hønseprojekter."  ;D
De har nok gættet, mine skumle planer :D.

Lene@ Hvilken farve var ham jeg fik af dig?
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 28 ſeptember , 2009, 17:22 »
Søs: Jeg skal nok huske dig, hvis der bliver mere end et par høner ud af æggene  /o

(Jeg risikerer jo f.eks: "tre ubefrugtede og to, der ikke klækkede. Af de tre resterende var de tre haner  :D )

Andreas: Kan du så bare klø på! Der er masser af skalkeskjul, du kan lokke med i Belgien for at få dem overtalt. Bare mind dem om, hvor god chokolade, man laver der  :D

Rixen: Tak for tanken - jeg vil se om jeg kan læse lidt mere om det. Foreløbig er min plan at behandle dem som alm. æg og give dem et vandbad på 19.dagen.

Lene: Jeg kendte ikke link'et - tak for det!

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 ſeptember , 2009, 20:09 »
@Andreas, han er golden blue. Men om han er farve svarende til standarden ved jeg ikke.
Kan du sætte et billede på så jeg kan se hvor flot han er blevet ?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 ſeptember , 2009, 20:47 »
Jeg har ruget Maran æg ud et par gange og jeg har gjort det på samme måde som jeg ruger alle andre hønse- og fasanæg ud.
Jeg plejer ikke at tilføre nogen form for fugt, før et par dage inden klækning.
Maran æggene er klækket ligeså godt som de andre racer jeg har ruget ud. Men det er rigtigt at der er mindre fordampning, under rugning, fra et maran æg kontra de fleste andre racer.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 ſeptember , 2009, 20:54 »
Andreas, lige en adresse i Belgien du kan overbevise klassen med!

www.kakelendkippenmuseum.be  

Oversat til dansk: Kaglende hønsemuseum.

Susanne, ud af 60 meget mørke maranæg, importeret fra Belgien, klækkede de 49, uden der blev gjort noget ekstra, de blev ruget ud sammen med fasankyllinger, og der var ikke tid til særbehandling.
« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2009, 21:02 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 28 ſeptember , 2009, 21:32 »
Tak Danny og tak Peter!

Så vil jeg ikke spekulere mere på særbehandling!
Bare glæde mig til om 21 dage!
Spændende, hvad og hvormange, der kommer ud af de fine æg  :D
Og hvor ER 21 dage altså lang tid!!!!!!!!!  >:(

(Har lige KORTVARIGT overvejet at skrue maskinen op til 75 grader og så nøjes med en ti-tolv dage - eller....endnu bedre....bageovnen i køkkenet - den kan gå op til 275 grader - og så kan man vel nøjes med et par dage ialt! Eller......Hmmmmm  ;D    )
« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2009, 21:34 Fra Susanne »

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 ſeptember , 2009, 14:19 »
Har lige KORTVARIGT overvejet at skrue maskinen op til 75 grader og så nøjes med en ti-tolv dage - eller....endnu bedre....bageovnen i køkkenet - den kan gå op til 275 grader - og så kan man vel nøjes med et par dage ialt! Eller......Hmmmmm  ;D   

*g Haha :D

Lars@ Ja, bare navnet på museumet gør at man for lyst til at aflægge det et besøg :D
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2009, 15:02 »
Held og lykke med rugningen..
Uha sådan en splash Hane måtte godt rende rundt her... Susanne *e.. Bare så du lige ved det  ;D