Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: leret sand vasket sand eller jord?  (Læst 11087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pippip

• Gæst
leret sand vasket sand eller jord?
« Dato: 25 ſeptember , 2009, 23:06 »

hej i forum.

er der nogle derinde der ved hvad der er bedst for hønsene vasket sand leret sand eller jord til at bade i? er ved at lave ny hønsegård og er ny begynder  :-\

mvh dennis

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: leret sand vasket sand eller jord?
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2009, 23:34 »
Mine høns støvbader i jord og har 0/8 bakkegrus (alm. brolæggergrus) til at æde.

pippip

• Gæst
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2009, 23:50 »
okay brolæggergrus der er ler i, jamen så får de noget af det /o det er også noget billigere en vasket sand :)

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember , 2009, 07:40 »
Hej
Vi kører til stranden , det er de meget godt tilfredse med
« Senest Redigeret: 27 ſeptember , 2009, 19:49 Fra Søren »
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

pippip

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26 ſeptember , 2009, 09:21 »
ja du siger noget :) så lige fylde et par murer baljer, også er der lidt og gøre med /o, og der vel også lidt skaller imellem der er godt for dem. så ved jeg hvad jeg skal i efter middag :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2009, 09:33 »
Vi har bare kørt en tur til den lokale sandegrav :) Der fik vi en trailer fuld for en 50'er ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2009, 10:28 »
Jeg har bare sand (af ukendt navn og kornstørrelse...) som jeg fik en vognmand til at levere da vi skulle lægge fliser på terrassen, det er noget meget fint og nærmest hvidt sand. Det bruger jeg på gulvet og på møgbrædtet under pindene inde i hønsehuset, ude støvbader de bare i huller de har lavet i jorden. Nogle gange får de så en skovlfuld af sandet i hullerne, men det forsvinder hurtigt...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Metteoskov

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 ſeptember , 2009, 11:57 »
Det er altså ikke for at være krakiler, men er det ikke ulovligt at hente sand på stranden uden tilladelse?? Jeg tænker bare hvor går grænsen for hvor meget man må tage??
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

pippip

• Gæst
« Svar #8 Dato: 26 ſeptember , 2009, 15:28 »
ved ikke lige om det er ulovligt at hente det ved stranden:-\ men har lige hentet nede ved mine forældres nabo, et nummer længere nede, de bor direkte ned til mariagerfjord og der er sandstrand op til, så det er helt fjong /o

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 ſeptember , 2009, 07:52 »
Jo, det er faktisk meget ulovligt at hente sand på stranden., selvom det umiddelbart kan lyde tåbeligt.

Problemet er ikke, at en mand henter en spand sand. Men at folk netop henter til hele hønsegårde, sandkasser og byggeri. Det er ret meget sand, der kan forsvinde på den konto på de populære strande. De havde fokus på det i Haderselv (tror jeg, det var) sidste sommer, fordi byens badestrand pludselig var helt eller halvt væk..
Den var hentet af nogen med noget med en frontlæsser på, som liiiige skulle bruge lidt sand...
Det lyder måske ikke så sandsynligt, men mange bække små....

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 ſeptember , 2009, 08:41 »
Hmm, jeg sidder lige og tænker (ved godt det overrasker nogen  :o ) men hvad blev der af strand-retten, før i tiden havde gårde strandret hvor bøndergårdene kunne hente tang, sand, sten og drivtømmer, den lille gård jeg bor på havde også strandret, er den bare forsvundet ud i den blå luft ?

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 ſeptember , 2009, 08:59 »
Ved det ikke helt. Nogle huse sælges jo stadig med strandret, men hvad der så "er" i strandretten nu om dage...

Kystzone-loven sætter jo ret strenge begrænsninger på, hvad man må og ikke-må. Man må jo hellere ikke bare bygge moler eller kystsikre uden at have søgti ti eksemplarer - selvom ens forfædre måtte.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 27 ſeptember , 2009, 09:25 »
Du må hente på stranden (og skoven), hvad der kan være i en hat.. Sådan tolker i hvert fald skov- og naturstyrelsen reglerne. Så der skal vist mange ture til stranden selv med en høj hat
http://www.skovognatur.dk/Ud/Adgang/Samle/SandOgSten.htm

Hos langt de fleste entrepenører, grusgrave  og en del murere kan man hente en trailer-fuld for ikke ret mange penge.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #13 Dato: 27 ſeptember , 2009, 11:25 »
jeg hentede en masse - dvs. så meget jeg orkede at fylde på vores gamle og lidt vakkelvorne trailer - for 30 kr!!!! og havde jeg troet at den kunne holde til at blive fyldt op... (den var knap halvfuld) så havde jeg da gjort det...og til de samme penge... så gider jeg altså ikke køre på en strand, begå ulovligheder OG have risikoen for at sidde fast oveni... ::) det er muligt at sandet her var moms og skattefrit... jeg bad ikke om en kvittering...  ;D
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

pippip

• Gæst
« Svar #14 Dato: 27 ſeptember , 2009, 17:48 »
ups så har jeg hvis dummet mig efter nogens mening :( han har fjord grund og hans hus ligger ca 15 meter fra vandet med egen bådbro og der er hegn til begge sider ned til og i vandet. det er helt privat. det er ingen badestrand hvor man kan gå langs med. men helt privat. og han har købt og betalt det og giver meget mere en mange andre i ejendomskat pga det er helt ned til vandet.