Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stjernekigger kylling  (Læst 10814 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Stjernekigger kylling
« Dato: 25 ſeptember , 2009, 08:05 »
De sidste to æg i rugemaskinen klækkede i går aftes, et halvt døgn senere end de andre. En Araucana og en Australorps. Sidste krænger nakken bagover, som en fugleunge der venter på mad og vælter ofte bagover. Den kan godt tage hovedet ned men...? Har nogen kendskab til dette? Har den ligget forkert i ægget og har hold i nakken ???  Ked af at miste den da der kun blev 3 Australorps. Den er stor og livskraftig - men er den kylling eller kattemad? :-\
« Senest Redigeret: 26 ſeptember , 2009, 00:14 Fra sinners »
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2009, 08:56 »
Prøv at se i denne tråd om der står noget, du kan bruge:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1533.0
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2009, 09:46 »
tusind tak. Jeg har søgt men fandt ikke dette. Jeg er tænkeligt at kyllingen fejler det samme hvis vitaminmangel giver denne adfærd?<A  Det kan også være stress relateret eller stressudløst adfærd  Den havde en hård start på livet.  Da den var kommet ud, lå den på ryggen med benene op ad, i en Matador helautomatisk rugemaskine fra America-Thisted. Idet den kæmper for at vende sig om, rammer den nettet der skærmer ventilatoren flere gange. Desværre får den en tå op i ventilatoren >:( inden jeg får den reddet.
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2009, 10:55 »
Hm... Det er vidst heldigt at stjernekiggere ved mennesker ikke har det sådan, så havde jeg nok været død nu..

Jeg tror desværre at det bedste ville være at gøre en ende på den  :-\
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2009, 19:49 »
Kan den spise og drikke - og finde hen til varmen? Hvis, så giv den en chance et par dage. Hvis ikke  :( kattemad!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2009, 20:29 »
Jeg har haft en 4-5 stykker af dem her i sommer, og det har som regel været dem der klækker sidst, dem man går og venter på efter de andre forlængst er klækket, jeg tror ikke det er umagen værd at vente på dem, selv om de klækker har de givet uro blandt de andre kyllinger med deres adfærd, så jeg vil helt klart sige kattemad... der kommer sjællent noget godt ud af det.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2009, 20:57 »
Enig med Ankerine!   *k *t  Jeg hepper på sidelinjen.  *h
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #7 Dato: 26 ſeptember , 2009, 00:14 »
Jeg har ikke set den tage føde til sig og den hverken spiser eller drikker når den hjælpes. Ligger på ryggen og sover :-\
Et sidste pip og den hurtigste kat blev en mæt kat.
Det var en stor og livskraftig kylling, men jeg kunne ikke holde ud at se den sidde som en fugleunge med hovedet bagover og "skrige".
Meget kedeligt da der nu kun er 2 ud af de 6 æg der blev til til kyllinger. Nu må jeg lære disse to at kende og se om racen er noget for mig og købe flere til foråret. Ellers er der de 10 små spilopper Araucana og 7 store frække Kochin i flere farver og en enkelt gul silke at bruge tiden på. tak for jeres hurtige råd og vejledning
/Christine
« Senest Redigeret: 26 ſeptember , 2009, 00:16 Fra sinners »
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #8 Dato: 26 ſeptember , 2009, 15:15 »
Øv, altså, Christine!   *t  Godt du har de andre, du skriver om.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #9 Dato: 27 ſeptember , 2009, 18:55 »
Går det godt med dine kochin og silken?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #10 Dato: 28 ſeptember , 2009, 12:00 »
Der kommer flere på galleriet snart. Kochin og Silke har det pragtfuld sammen med de 5 dage yngre venner Araucana og Australorps
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Kenny

  • Gæst
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #11 Dato: 02 Oktober , 2009, 16:32 »
Har en 2 mdr gammel silky kylling der har fået dette stjernekiggersymptom. Er der nogen, der ved hvorfor, det opstår. den vil godt spise - men hvor længe?

Offline sinners

  • Bruger
  • Indlæg: 37
  • www.araberhesten.dk
    • Araberhesten.dk
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #12 Dato: 06 Oktober , 2009, 09:52 »
ja og jeg har nu en silkekylling der gør det omvendte, putter hovedet helt ned under maven går baglæns eller vælter? et udtryk for smerte eller?
"Bjørnsholm" OX stutteri, rideterapi. Nordsjælland.
10 Ox arabere, 2 welsh ponyer og 2 isarabere og en Tinker. Kærlig dyre-og menneske elskende stor grim hund (Amerikansk Bulldog Dina), 10 gårdkatte. Store racer: Maran brun, Araucana. Ønskes: Tamme Silker igen...og kan gi en Araucana hane et godt hjem!

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #13 Dato: 06 Oktober , 2009, 09:57 »
Ja, det er der flere der har/har haft, bl.a. jeg. Men dyrene ser ellers ud til at være normale, og der er ingen der er kommet med en egentlig forklaring på fænomenet. Jeg lærte efterhånden at opfatte det som en del af dyrets adfærd (omend aparte!), og det havde såvidt jeg kunne se ingen indflydelse på dens liv i øvrigt. Så med mindre kyllingen ser ud til på nogen måde at lide, kan du bare tage det roligt  :)
Mvh Marianne

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Stjernekigger kylling
« Svar #14 Dato: 06 Oktober , 2009, 10:07 »
Jeg har haft 2 "stjernekiggere" og 1 "bundkigger" i år.

For begge de første endte det med at de måtte aflives. De fungerede simpelt hen ikke og det var synd for dem. Den sidste er kommet over sit og er en helt almindelig høne nu. /o Bare lidt erfaring herfra. :P
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)