Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Magre kokke....  (Læst 8050 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Magre kokke....
« Dato: 25 ſeptember , 2009, 06:55 »
Hej alle sammen.
Jeg syntes at mine kokke er for magre når de skal slagtes, de er ikke tynde men der er ikke meget på dem. Jeg køber brød ved bageren til dem, giver majs, voksefoder og hvede, samt vispumin. de går enda fri. Hvad går der galt for mig? Hønerne er de eneste der er lidt på.
Jeg ved selvfølgelig godt at de er i en frygtelig fjertab lige nu og de skal slagtes i dag så kan ikke nå at fede mere på dem.
Hvor meget voksefoder, æglægningsfoder giver i andre i forhold til korn? ??? 
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Magre kokke....
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2009, 07:27 »
Hvem af dem, er det der skal slagtes?
Jeg tænker på, om der er raceforskelle?

Mine får æglægningsfoder ad libitum, og hvede og byg (og nu også lidt majs) ca. 1 dl. pr. kræ om dagen.
Jeg slagtede de to første sussex/brakel blandinger sidste weekend. Da var de cirka tyve uger -og for små.  1100 gr. renset vægt. De smagte fint og var tilpas fede. Der var bare ikke ret meget kød på dem.
Jeg nåede frem til, at det jo ikke kun er foderet, der gør det. De skal også have tid til at lave det til kød, og for at gøre det, skal de være færdige med at lave knogler ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2009, 07:57 »
Det er sussex og nogle plymouth rocker, men sussex er der ikke er meget kød på, de er ca 5-6 mdr.
Der er altid mad i deres foder skål.
Mine er ikke glade ved byg, det undgår de godt nok, så er stoppet med at give dem det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2009, 09:20 »
Vi fik slagtet sussexhaner i går og havde slagtevægt på 1,4-2,1 kg.
Det synes jeg er fornuftigt når jeg tænker på at de har frit udløb. Men de kræver længere tid end traditionelle slagteracer. De her var fra marts og april, så 5-6 mdr.
Hilsen Susanne

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2009, 09:23 »
Det forklarer ihvertfald noget her på farmen :D

Vi lader resten gå en måned eller to endnu! (Bare synd for naboerne. De kykkeli-øh-er en del)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2009, 12:40 »
Så blev de slagtet, vi havde en færdig vægt på ca 1,5 men der var ikke meget kød på dem.
Så er jeg spændt på hvordan de smager i aften, har det dårligt med at spise mine dyr :P
Mvh Bettina.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2009, 12:48 »
Som et ps. til min besked, så lader vi kyllingerne modne 1½ døgns tid i køleskabet inden de rammer fryseren, eller tages op 2-3 dage før de skal spises (også på køl).
Det giver en rigtig lækker og mør kylling.
Hilsen Susanne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2009, 13:27 »
okay, men jeg har inviteret min søster til at komme og spise i aften så de skal spises der :(.
Hvor lang tid skal sådan en steges?
Mvh Bettina.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2009, 22:53 »
Hvor meget voksefoder, æglægningsfoder giver i andre i forhold til korn? ??? 

Her får de en blanding af hvede og æglægningsfoder i forholdet 3/1. Endvidere får de hvad der er af spiselige rester fra husholdningen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 26 ſeptember , 2009, 07:31 »
Som et ps. til min besked, så lader vi kyllingerne modne 1½ døgns tid i køleskabet inden de rammer fryseren, eller tages op 2-3 dage før de skal spises (også på køl).
Det giver en rigtig lækker og mør kylling.
Jeg følger dit råd og prøver at lave kyllingerne i aften i stedet for.
Er lidt spændt på det. <D
Mvh Bettina.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 26 ſeptember , 2009, 07:35 »
Her får de en blanding af hvede og æglægningsfoder i forholdet 3/1. Endvidere får de hvad der er af spiselige rester fra husholdningen.
Det er nemlig også sådan jeg fodrer, samt at jeg giver masser af blommer, æbler, græs og meget mere. men ligegodt er de ikke for store :'(
Mvh Bettina.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 26 ſeptember , 2009, 07:57 »
Jeg fodre med ½voksefoder + ½korn (hvede,byg,majs) til ungdyrene. Jeg tror ikke det er en fordel at fodre slagtedyr med æglægnings piller (de skal vokse, ikke lægge æg)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 ſeptember , 2009, 09:30 »
Hvor længe skal de gå til opfedning? :)... Har en skånsk hane der lige er kommet i en mindre gård, for at få lidt mere fedt på kroppen. Han sloges alligevel med den anden hane, så han er dømt til slagtning. Han bliver 6 måneder om fjorten dage ;).. Han lever udelukkende på hvede for at få lidt mere fedt på ham, er det klogt? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 26 ſeptember , 2009, 10:22 »
Jeg bruger så også voksefoder til de unge :)

Mikkel jeg tror du skal give dem noget voksefoder. ;)
Mvh Bettina.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 26 ſeptember , 2009, 10:36 »
Jeg tror  fodring med kun hvede bliver for ensidigt og at resultatet mere bliver fedt
indvendigt i kroppen og manglende kød.

Jeg vil også anbefale en blanding hvor min ½ delen er voksefoder.
« Senest Redigeret: 26 ſeptember , 2009, 10:39 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub