Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår tænder i lys?  (Læst 13031 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
Hvornår tænder i lys?
« Dato: 24 ſeptember , 2009, 06:07 »
Ja som overskriften siger, hvornår? Om morgenen ? Jeg tænder kl 5 hvor jeg kører på arbejde men skulle man tænde endnu tidligere? Mine høns er ved at komme i lægning nu, ud af 10 høns kommer der 3-4 æg om dagen og mnie ænder skulle gerne starte i slutningen af denne måned

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Hvornår tænder i lys?
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2009, 06:26 »
Jeg har haft lys i en måned nu. Jeg har lys både om aftenen og morgenen, og det indstiller jeg lige så stille i løbet af vinteren, så det nogenlunde passer med lys fra 04.30/05.00 til 30 min efter skolopgang. Om aftenen er der lys til klokken 22.00 pt, men det tænder allerede klokken 19.00 ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2009, 07:05 »
Jeg har ikke kunstigt lys og får æg alligevel.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Dorte B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2009, 08:08 »
Undrene spørgsmål fra en amatør.
Jeg forstår ikke helt det med lys, hvad laver hønsene inde i huset, sidder de så bare på deres pinde og sover i lys, de kan jo ikke gå ud vel? Og der ville jo så være mørkt, hvis de gjorde.

Offline Dorte Jørgensen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2009, 09:43 »
Jeg har valgt ikke at have kunstigt lys, og har da æg gennem vinteren også, ikke mange og jeg må ind imellem supplere fra køledisken i Brugsen, men jeg tror på at hønsene har godt af en pause, det er jo ikke æggemaskiner jeg har valgt at have.

Det kan godt være de ikke mærker forskel, men det passer mig bedre på denne måde.

Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2009, 10:10 »
Jeg har valgt ikke at have kunstigt lys, og har da æg gennem vinteren også, ikke mange og jeg må ind imellem supplere fra køledisken i Brugsen, men jeg tror på at hønsene har godt af en pause, det er jo ikke æggemaskiner jeg har valgt at have.

Det kan godt være de ikke mærker forskel, men det passer mig bedre på denne måde.

Hørt! Jeg gør det samme - synes det er fint de får en pause i æglægningen. Det er vel også det mest naturlige kan man sige...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2009, 12:28 »
Tror næppe mine har brug for en pause da de ikke er startet for alvor endnu.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2009, 12:36 »
Mine har altså også lys helt frem til marts :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2009, 13:25 »
Mit lys tænder kl 5 om morgenen og slukker vel igen omkring kl 7.30.
Til aften tænder det lige nu kl 19 og slukker kl 21.30.
Det der med at skulle hen og købe æg i en forretning er da slet ikke til at klare.
Har lige haft en periode hvor hønsene ikke kunne følge med vort forbrug og jeg måtte derfor en tur i brugsen.
Selv om jeg købte økologiske æg fra høns som har fri adgang til grønne arealer hele året rundt( ja,det var hvad der stod på bakken )så var blommerne alt for lysegule til at der var nogen her i huset der havde lyst til at spise dem.
Ja ,der kan man se hvor hurtigt man blive vandt til vores egne dejlige æg
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2009, 14:22 »
Jeg tænder lyset ca kl. 7 og slukker ved en 17-18 tiden, men der er staldvinduer så de får jo stadig lys derefter, sidste år fik vi æg selvom jeg slukkede der. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #10 Dato: 24 ſeptember , 2009, 17:31 »
jeg har indrettet det sådan, at når de gamle holder op med at lægge æg når de går i fjertab, så er de unge hønniker startet. De gamle starter så igen til januar/februar igen. Jeg har fundet ud af at hvis kyllingerne er klækket inden 1/4 så passer det fint med at de starter æglægning nu.

Det er jo også muligt at fryse æg ned, så egne æg kan bruges i retter og kager til at strække på dem i den tid hvor der ikke er så mange æg.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 ſeptember , 2009, 17:36 »
jeg har indrettet det sådan, at når de gamle holder op med at lægge æg når de går i fjertab, så er de unge hønniker startet. De gamle starter så igen til januar/februar igen. Jeg har fundet ud af at hvis kyllingerne er klækket inden 1/4 så passer det fint med at de starter æglægning nu.

Det er jo også muligt at fryse æg ned, så egne æg kan bruges i retter og kager til at strække på dem i den tid hvor der ikke er så mange æg.
Det med at fryse æg ned kunne jeg da godt tænke mig at vide lidt mere om......
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
2

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 24 ſeptember , 2009, 17:42 »
― Mahatma Gandhi

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 ſeptember , 2009, 18:04 »
Tak for oplysningen Finn  /o /o
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
2

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 24 ſeptember , 2009, 20:39 »
Jeg har lige sat tænd/sluk uret på lyset for vinteren. Det står fast til 'God morgen' kl 07:00 og 'God nat' kl 21:00 gennem den mørke del af året.
Gennem den lysere del af året tænder vi blot lyset når vi alligevel er ovre at åbne for hønsene om morgenen og slukker igem når vi lukker lemmen efter hønsene selv er gået ind ved skumringstid.
Jeg mener det er forsvarligt hønsehold hvis hønsene får 10 timers sovetid dagligt gennem vinteren.

@ Dorte B.
Du har sikkert allerede fornemmet det af nogle af de ovenstående indlæg. Lyset stimulerer til højere ydelse af æg.
Mvh
Erik Andersen