Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: underlige æg  (Læst 3024 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morildvej320

• Passiv bruger
underlige æg
« Dato: 23 ſeptember , 2009, 17:41 »
nu har vi 2 gange inde for ca 14 dage, haft 2 æg hvor det kun er den hvide hinde der har holdt sammen på ægget, når så hønen har lagt ægget er det gået i stykker. hønsene har fri afgang til skaller inde i hønsehuset, og jeg kaster jævnligt skaller ude i hønsegården også, dels for at aktivere dem, og så får de jo også ekstra kalk :) men hvad kan grunden være til at æggene har så tynd en skal ???
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: underlige æg
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2009, 18:02 »
Hej.

Det kan være "begyndere" der lægger hindeæg. Du kan også læse mere om fænomenet, hvis du søger på vindæg/ hindeæg. Det kan i sjældne tilfælde være genetisk, men som ofte er det bare start vanskeligheder. Hvis hinden er ubrudt, kan du sagtens bruge ægget til bagning m.v..
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2009, 20:18 »
Prøv evt. at gi dem lidt hønseguf med lidt levertran i. Det skulle også være godt til dem.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2009, 23:02 »
Jeg fik også 2 af dem på et tidspunkt, da mine høner startede æglægningen :)

Offline morildvej320

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2009, 07:01 »
ok. synes bare det er underligt at de ligger de æg nu, de har nemlig lagt æg i snart 2 måneder nu /o
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns