Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg???  (Læst 7284 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
Æg???
« Dato: 21 ſeptember , 2009, 13:49 »
Hej, jeg er nybegynder med høns. Har haft dem siden den 1. august.
Indtil for 14 dage siden kom det ca. 10 æg om dagen, med maks. 12 stk. en gang i mellem.
Fra en dag til anden, er de nede og lægger mellem 4 - 6 æg.
Mine spørgsmål er:
* Er klar over at de lægger mindre æg om vinteren, men er det vinter nu?
* Fik skiftet foder fra DLG´s fuldfoder til Aarhusegnens tilskudsfoder. Blandingen er 50% tilskudsfoder, 30% hvede og 20% byg. Kan dette være årsagen?
* Har også hørt at de ikke lægger æg, når de fælder. Godt nok fælder de, men det synes jeg nu de gjort næsten hele tiden. Er dette årsagen?
* Har I andre ideér om hvad det kan være?

Meget glad for svar.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

hoejberg

• Gæst
Sv: Æg???
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2009, 15:26 »
Hej Thomas.
Her kommer der heller ikke mange æg lige nu, tror det skyldes fældning.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2009, 16:18 »
Jeg ville også tro, det er fældningen, som gør sig gældende nu, for vinter er det da først om et par måneder :D
Fodringen lyder fin. De kan stoppe æglægning, hvis de bliver fede, men de burde ikke blive fede, med det foder :)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2009, 16:21 »
Vi er vist en del herinde, som ikke får så mange æg for tiden.
Vores fælder stadig helt ekstremt, specielt silkernes gård er næsten helt hvid  ;D
Det er lidt surt, at de fælder nu når vinteren snart kommer, men sådan er det at have racehøns :)

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2009, 16:41 »
Så må vi vente og se hvad der sker. Synes bare ikke de fælder så meget, men lidt fjer her og der er det da.
Hvis de er for fede, kan jeg ikke rigtig bedømme. De har jo foderautomat og er altid sultne. Det er ikke sådan at de går inde særlig meget af tiden. De har flere hundrede kvadratmeter og gå på ude. Der går de og skraber dagen lang.
Tak for jeres svar.
/Thomas

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2009, 17:15 »
Jeg stemmer også for fældning.  Vores to høns har ikke lagt æg i næsten to måneder  :-\  Til gengæld lagde en af dem æg hele sidste vinter - jeg tænkte den kom fra den sydlige halvkugle - vi havde lige fået dem i eftersommeren.  8)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2009, 18:31 »
Jeg tror at du skal på hønserede jagt. Hvis de har flere hundrede kvadrat meter at boltre sig på er sansynligheden for at de har fundet et andet sted at lægge æg, ret stor.

Når de går i fældning er det ikke alle høns der fra den ene dag til den anden holder op med at producere æg.

Det kan også være at der er en i blandt dem der har fundet ud af at hakke hul i æggene og at der så kommer noget godt spiseligt ud af det. Så æder alle med og det er skallen og det hele.

God jagt og lad os endelig høre om løsningen på mysteriet.

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2009, 18:42 »
Jeg har været på hønserede jagt, og kan slet ikke finde noget.
Hvis de spiser æggene, er de gode til og se forskel. Jeg bruger almindelige æg, som snydeæg. De mangler aldrig....
Jeg skal nok holde jer opdateret.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 21 ſeptember , 2009, 18:54 »
Ser lige at dine høns er nye i gården.
En flytning kan godt stresse dem til at stoppe æg productionen, men de æg der er undervejs inde i hønen skal jo lige ud !

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #9 Dato: 21 ſeptember , 2009, 21:00 »
Hej Lene. Det er bare det at de har lagt ca. 10 om dagen i 1,5 mån. Det gik ned til det halve fra en dag til en anden...

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 21 ſeptember , 2009, 21:10 »
Hmmm... <A <A <A
Meget mystisk så...

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #11 Dato: 21 ſeptember , 2009, 21:14 »
Jeg tror du skal lede lidt grundigere! :D Prøv at gå ud og kikke, hvis de begynder at kagle, mens de er ude :)

Jeg manglede nemlig også æg, og kunne ikke forstå hvorfor, da jeg nemlig først lukker mine ud om eftermiddagen. Men en dag synes jeg det var lidt midtænksomt at min ene høne altis virkede til at være så glad for kompostbunken ::) Og da jeg tjekkede efter, lå der sandelig en rede med hele 7 æg i! :D Inde i brændeskuret lå græsopsamleren til græsslåmaskinen, og sandelig om der ikke var en høne som havde lagt 2 æg nede i den! *g

Nå, men det kan også være at det er skader som stjæler æggene. Det er der flere herinde som har oplevet  :-\ Du må holde øje, og husk at opdatere os ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 21 ſeptember , 2009, 22:43 »
Jeg stemmer helt klart for at fældning er årsagen. Du får stadig lidt æg hvilket stemmer overens med at de ikke alle stopper æglægning samtidigt pga fældning.
I mit tilfælde er vi gået ned gradvist fra ca 10 æg dagligt til i øjeblikket 1-3 æg dagligt.
Det kommer igen af sig selv meget snart.
Med det tiltagende mørke kan det dog godt være at du skal holde lyset tændt i hønsehuset til kl 20 eller 21. Lys er med til at stimulere æglægningen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #13 Dato: 21 ſeptember , 2009, 22:47 »
Om ikke andet er det en god undskyldning for at sidde og glo på sine høns med en dejlig kop kaffe dagen lang.

Hvem der ellers har ro i kroppen til det <J

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 ſeptember , 2009, 23:36 »
Om ikke andet er det en god undskyldning for at sidde og glo på sine høns med en dejlig kop kaffe dagen lang.

Hvem der ellers har ro i kroppen til det <J

Det har jeg Lene  ;D, men det er også en af de eneste goder der er ved førtidspension  ;)