Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: dette er ikke en HC Andersen historie... og dog?!?! :O  (Læst 2930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
dette er ikke en HC Andersen historie... og dog?!?! :O
« Dato: 20 ſeptember , 2009, 00:44 »
Kære alle!!
I må hjælpe mig - jeg ved ikke om det her er et problem, men det var i hvert fald en meget speciel oplevelse.

Jeg lå i dag på vores trampolin sammen med min labrador og kiggede på vores høns (vi har ikke lige en havebænk op af volieren) Nå, men altså... hønsene de "gamle" barneveldere, primadonnaen og de helt nye dotter trisser rundt, kratter i flis og bladgulvet og så gør den ene barnevelder et mindre(?) udfald mod den sorte dotte og får fat i 2 fjer - sådan hiver dem ud med næbet  .... nå, tænker jeg... de skal jo lige finde rangordenen  :-\... og hvis det er det hele så er det da fredeligt... MEN så ÆDER barnevelderen sørme dottens fjer... ja ja... der var kun to... men ÆDE dem... når der ligger æbler, blommer, byg og mælkebøtter (som de iøvrigt er helt tossede med ::) ) ... ja så bliver jeg jo lidt bekymret ... kan disse to fjer... udvikle sig til 5 høns :o... eller bare en... NOGEN her der har en IDE?!? ???

Finn har DU en forklaring?? ... jeg kan jo forstå at det er dig man henvender sig til med problemer... både store og små... jeg ved ikke rigtig hvilken kategori det her hører under... håber jo at de to fjer var det og at der ikke sker yderligere.. :-[
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: dette er ikke en HC Andersen historie... og dog?!?! :O
« Svar #1 Dato: 20 ſeptember , 2009, 01:36 »
Er ikke ekspert indenfor dette område, men har også observeret det i vores gård. Det er ikke specielt en høne der æder fjer, det kan de alle finde på. Vores unghane f.eks. har haft svært ved at fatte hvordan man betræder damerne, mange gange har han haft en ide om, at det vist gik ud på at hive hønsene i nakkefjerene og så stod han tilbage med næbbet fuld af fjer. Derpå har han ædt dem eller også andre høns der var i nærheden har snuppet dem ud af næbbet på ham.
Jeg ved at man siger, at nogle racer gør det med fjerplukning mere end andre, det er derfor der er f.eks. briller til fjerkræ der har den tendens.
Men hvorfor fjerkræ i almindelighed æder hinandens fjer en gang imellem ved jeg ikke.

Kan det ikke tænkes, at det bare er en uløst gåde, ligesom hunde der kan finde på at æde deres aff. ?
I hundenes tilfælde er der jo mange teorier om mangel på vitaminer, dårlig vane o.l.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 20 ſeptember , 2009, 06:57 »
Det sker også her. Og altid med "nyplukkede" fjer, aldrig dem der er fældet. Kender ikke årsagen, men der er da ingen der går nøgne rundt ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2009, 11:34 »
ja jeg blev jo godt nok noget nervøs :o... for så da lige hele herligheden gå rundt uden fjer... ville selvfølgelig være praktisk hvis de skulle i fryseren... så kunne man nøjes med at tage "motoren" ud.. men de skal altså helst bare gå derude og sige gåårk ... ;) og om muligt så med fjer...

men det er altså ganske normalt... de mangler nu da heller ikke rigtig noget, så pyyhh... ;) vi lader roen falde på så ;)
 TAK for svar i øvrigt - rart med hjælp, jeg har jo stadig så meget at lære :)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)