Plymouth Rock!
Ja - jeg ved det godt. Men hvem ville ikke anbefale den race de selv har? Men vi valgte altså Plymouth Rock først og fremmest fordi de netop lægger en del æg og samtidig er meget gode slagtedyr. Og så er det jo ikke en ulempe at de er fantastisk flotte (okay - det sidste var måske en anelse subjektivt
)
Da jeg købte mine Plymouth Rocker fik jeg at vide at de lægger ca. 1,75 æg på to dage, dvs. ca. 300 æg om året. Så er der selvfølgelig pauser, hvor de ikke lægger æg (bl.a. skrukken og fældning). Men jeg tror såmænd sagtens man kan få 250 æg pr. år ud af dem, hvis det er det det handler om. Dertil kommer at Plymouth Rocken skulle være så god en slagtefugl, at nogle betaler svimlende summer for slagtekødet (hvor meget ved jeg ikke lige, og jeg kan ikke lige finde den tråd, hvor "Hanegalgak" fortalte om sin søster, der havde købt et par Plymoer hos slagteren...)
Vi har kun haft vores siden maj, den første skal slagtes til uge 42, så jeg har ikke selv gjort erfaringer med slagtekvaliteten endnu...