Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine fine nye duer  (Læst 11454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline katrinepigen

• Passiv bruger
Mine fine nye duer
« Dato: 18 ſeptember , 2009, 20:01 »
Juhuu, så har jeg fået fire smukke brevduer (og to tilhørende unger, som skal slagtes om nogle uger). De er bare så fine. De er selvfølgelig lukket inde nu, men er der nogen der har erfaring med, hvor længe sådan nogle duer skal være lukket inde, før de ikke flyver hjem til deres tidligere hjem igen?? De skal vel have nogle unger først (det er to par).
Mine duer vil ikke gå ind i deres tilhørende hus fra folden om aftenen. Skal jeg mon sætte dem ind? eller finder de mon selv ud af det på et tidspunkt?

og så lige et helt andet spørgsmål: Er der nogen der kan hjælpe med link eller information om avlere / forhandlere af tropeduer / prydduer ( altså mindre duer). jeg har nemlig en anden voliere med hvide trylleduer, men kunne godt tænke mig lidt flere farver at kigge på. På forhånd tak.  :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine fine nye duer
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2009, 20:09 »
Jeg kan huske, Bjarne skrev, om nogle brevduer han havde til låns til hjælp til udrugning af nogle andre duer. Da han havde haft dem knap et år, lukkede han dem ud, og de fløj hjem.  :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lis nielsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2009, 12:06 »
du skal lade dine duer ruge et hold æg ud. inden du lukker dem ud for eller er der stor sansynlighed for at de flyver væk....er ihvertfald mine erfaringer

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2009, 23:56 »
Hvis det er rigtig gode brevduer er et par hold unger ikke nok. De flyver hjem alligevel. Mine havde halvstore unger og fløj hjem alligevel. Om det var fordi de ikke brød sig om logiet meldte de ikke noget om.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2009, 10:55 »
Jeg har kendt brevduefolk, der holdt dem inde i et år for at være sikre...

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2009, 10:58 »
Så kan man da tale om forsinket breve...
Jeg rider forbi en brevdue forening når jeg er på vej til skoven, det er et storslået syn at se duerne flyve i flok.
Jeg kan godt forstå at du glæder dig over dem. Held og lykke med dem.

Offline duen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2009, 15:53 »
jeg vil sige hold de gamle inde og så lav nogle unger på dem og så fåå fat i nogle æg fra en brevdue avler eller nogle pibeunger og sæt sammen med dine egne unger disse vil således vendes til de bor der og blive og bagefter kan du evt slagte de gamle så lade de andre flyve løs

mvh michael sørensen

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2009, 23:38 »
Jeg har kendt brevduefolk, der holdt dem inde i et år for at være sikre...

Som tidligere brevduemand har jeg oplevet at duer jeg solgte i 1994 kom tilbage på mit slag i 1997, altså 3 år efter.

Der findes kun en "sikker" metode hvis brevduerne skal blive i dit slag, køb dem inden de går på vingerne, eller køb dem som æg, så bliver de hos dig, har de haft en flyvetur som unger i fødeslaget er det nok til at du mister dem.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Oktober , 2009, 10:25 »
tre år?? Hold da op.
Bliver brevduer simpelthen præget på fødestedet, ligesom de bliver artspræget på andre duer, når de klækker?

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #9 Dato: 21 Oktober , 2009, 13:09 »
tre år?? Hold da op.
Bliver brevduer simpelthen præget på fødestedet, ligesom de bliver artspræget på andre duer, når de klækker?

Brevduer har, i modsætning til raceduer, en indbygget GPS, som bliver indprentet i deres hjerne når de flyver første gang.

Raceduer skal "bare" sidde i en voliere i 1-2 mdr. før du lukker dem ud, og de flyver kun lige omkring dit slag.
De kan ikke selv finde hjem hvis du lukker dem ud på en flyvetur ovre i nabo byen.

Om de ligefrem bliver artspræget ved jeg ikke, jeg forstår ikke helt dit spørgsmål med det

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2009, 15:03 »
Lars@
Så må jeg da prøve, om jeg kan udtrykke mig lidt bedre.
Det jeg tænkte på var; at når fugle klækker, så bliver de ifølge min skolelærdom, inden for de første par timer præget på deres art - sådan så de ved, hvad slags dyr de er, og hvem de skal parre sig med osv.
Konrad Lorenz blev jo meget berømt på sit forsøg med at være det allerførste levende væsen et kuld gæslinger så - de voksede op og troede, han var deres mor og fulgte ham hele livet, som var han det.

Det svarer (i mit hoved) meget godt til din beskrivelse af brevduernes GPS-system. Deres første hjem er simpelthen hjem (ligesom "den første man ser er mor! Uanset hvem det er".)

Måske er den sammenligning kun indlysende for mig :D men du fik ihvertfald svaret på mit spørgsmål og på en forskel, der har undret mig.

Jeg er "af brevdue-familie", men har selv kun haft raceduer (hvide mookees) og undret mig over, at de, netop som du beskriver, flyver på en helt anden måde og let kan blive væk hjemmefra.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2009, 15:20 »
Det svarer (i mit hoved) meget godt til din beskrivelse af brevduernes GPS-system. Deres første hjem er simpelthen hjem (ligesom "den første man ser er mor! Uanset hvem det er".)

Korrekt  ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2009, 17:21 »
Ja, min ene mookee blev jo netop 'væk' 4-500 meter borte! Den er dog kommet hjem igen, i en transportkasse...  :D
Mvh Marianne