Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Storebror varmer med  (Læst 2201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
Storebror varmer med
« Dato: 16 ſeptember , 2009, 22:28 »
Høne-mor har fået "stort barn i sengen". Det er jo noget vi forældre godt kender til  ;) men er det også normalt for høns?
Helt konkret har høne-mor 5 kyllinger på 2-3 uger og om aftenen kommer hendes 18 ugers hanekylling og møver sig ind i reden. Jeg hiver ham så troligt ud, men i går så det faktisk ud som om nogle af kyllingerne lå mellem mor og "storebror" og varmede sig.
Skal jeg bare lade ham være, eller hvad ville I gøre?

Mvh. Alma
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Storebror varmer med
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2009, 22:50 »
Jeg ville lade ham være :) Det lyder da vildt hyggeligt, og hvis hønemor (som nok skal beskytte de små! ;)) er ok med det, så er det da bare sødt :)

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2009, 08:48 »
Vi havde en høne der lagde og rugede i sommers, da vi "kom til" at købe 6 ca 10 ugers kyllinger. En af dem mistede hovedet samme aften. Den pillede fjer af de andre kyllinger, så 5 tilbage. Om aftenen klumpede de sig sammen tæt ved den kasse mutter skrap rugede i. Efter en uges tid var det som om hun havde adopteret dem. Da hendes egne kyller var ruget ud, gik hun ude med både de store og små. Hvis vi ville se nærmere på en af de store kyllinger og den skreg op, kom hun farende og gik til angreb på os. De fik også lov til at kravle op i kassen til hende og de små om aftenen. Der var nærmest ikke plads til de små, så vi begyndet at sætte dem på en børne pind vi satte tæt på mutters kassen.Det blev accepteret, men der var jo så også lidt flere store kyllinger der ville kravle på i kassen.

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2009, 22:50 »
@hoejberg, Sikke en sød historie :D Her kan de store sidde lige over hendes kasse - så langt fra mor er de ikke ;).

@Christina, Jeg lod ham være i går, og det gik fint.

Så må jeg se om jeg er doven og lader ham ligge, eller om jeg er emsig og flytter ham hver aften.
Han sviner jo en del i den kasse... >:(
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )