Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: juleand  (Læst 12520 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy1

• Passiv bruger
juleand
« Dato: 15 ſeptember , 2009, 11:18 »
hvad for en "slags" ænder er gode spise ænder?  prøvede en moskusand sidste jul og den var da lidt sej i kødet ???
og er der nogle der har nogle små spise ænder, tilsalg  i syd/vestjylland?
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Leif Gammelgård

• Passiv bruger
Sv: juleand
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2009, 11:37 »
Det har også taget mig et par forsøg at lave mine egen ænder før jeg var tilfreds med resultatet.

Der er stor forskel på hvordan en industriand og en fritgående and skal tilberedes. En industriand er ca 3 måneder gammel, og har ikke brugt musklerne ret meget. En fritgående hobby-and får normalt lov til at leve noget længere og får mere motion.

Det kan være en god ide at lade ande modne et par dage i køleskabet inden den kommer i ovnen. For at gøre den rigtigt mør skal den have lang tid ved lav varme. F.eks 140 grader i nogle timer (jeg vil umiddelbart gætte på en min. time pr kg) og så 225 grader til skindet er sprødt. Lav den gerne dagen før den den skal spises - så er der ikke så meget tidspres på.

En moskusand er det samme som en berberiand og er en glimrende juleand - den er mere kødfuld og mindre fed en en traditionel dansk and.
10,1 moskusand + ællinger
4 gæs
0,1 Grand danois
2,0 Kat
0,4 Degu
2,0 Børn

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2009, 12:20 »
Industriænder er normalt pekingænder. Dem prøver vi i år (ikke at vi er utilfredse med vores moskusænder, men bare for at prøve noget nyt.) Næste år vil vi lave moularder - dvs. krydsning mellem pekingand og moskusand. De bliver sterile, men skulle smage rigtig godt.

Og i alle tilfæde, som Leif siger, fritgående ænder, der har levet et mere naturligt liv, har brug for at modne, ligesom vildt.

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2009, 13:57 »
Takker. så tror jeg jeg vil prøve og finde mig et par moskusænder eller tre. hvor gamle skal de sådan cirka være, før de er slagte klar?
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2009, 14:00 »
Tjae.. De må efter min mening gerne være 6-7 mdr. De første fire måneder vokser de bare skelet..
og man vil jo gerne have lidt kød også :)

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2009, 00:13 »
jeg skal hente 1 stor hun moskusand og 5 ællinger på lørdag, nøj det bliver spændende  ;D
men de når jo nok ikke at blive færdige til jul. så juleanden må vel købes i år ::)
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2009, 00:15 »
Snotten: Hvis du gerne vil prøve moskusand til jul, så har jeg nogle som er slagteklar ultimo novemer - ultimo december
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2009, 01:20 »
det lyder sa super tina, hvor bor du henne af ?
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2009, 09:03 »
7270 Stakroge.
Prisen afhænger af hvornår du vil hente den/dem (ved jo ikke om du skal bruge mere end en ;) ), da de virkelig har appetit på livet  ;D
De bliver fodret på en blanding af foderpiller til svin, havre, hvede og majs. Derudover har de adgang til en del af haven i dagtimerne.

Jeg har en gammel kogebog, fra 1964, som jeg bruger flittigt til egne høns og ænder. Dengang slagtede man jo også selv ;) Får lige smidt en opskrift på juleand ind under opskrifter senere i dag.

Har lige vedhæftet et foto af dem 12 uger gamle. På billedet er mine 3 voksne piger med, og de kan næsten kun spottes på deres røde "briller".

« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2009, 09:17 Fra Tina Holmberg »
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless

Offline Tommy1

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2009, 10:22 »
åh tina, bare en to stykker kan jeg da nøjes med. men nu jeg jo har lige læst, de nye regler om høns og ænder ikke, må gå ved siden af hinanden  ???, og da alle dyrne er på vej ind i den lune stald, efterlader det mig i et logistisk helved. og da der er kun en andegård tilbage og som er optaget , som ligger 15 meter fra de andre tre gårde, som er fyldt op med orpington høns, og franske/belgiske væddere.  så ja tak til at hente 2 stk slagteklar når den tid kommer ;D
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 ſeptember , 2009, 18:11 »
Snotten: Jeg sender dig lige en PM så vi kan aftale nærmere.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless