Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønseløb marineret i hvidløgsolie  (Læst 4344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
Hønseløb marineret i hvidløgsolie
« Dato: 14 ſeptember , 2009, 22:17 »
Vi har lige dummet os...
I går aftes købte vi 2 hvide italienere, Det var mørkt, vi havde kørt langt og i lommelygtens skær så de fine ud.
Men da vi kom hjem så vi at de havde kalkben. ØV <W

Nu har jeg været på nettet og set forskellige ting. Jeg startede med at se her på forum og tog så i matas efter svovl. Men ak. Matas er ikke en materialist. De burde ændre deres slogan til " Matas - Hårshampo og Elisabeth Arden creme".
Nå men så på apoteket, ... men droppede det så, da de 200 foran mig ikke kunne komme hen til maskinen hvor man trækker et nummer.

På nettet igen. Og der har jeg mange steder set at folk anbefaler at smøre eller dyppe hønsenes fødder og løb i madolie. Og ligeså mange steder set at hvis man giver hvidløg i vandet så forsvinder de.
Og jeg har set at Rejnfan og Thuja indeholder giftstoffer der dræber mider og lus.

Så nu er slagplanen som følger.

Vi smører hønsenes løb og fødder med en blanding af madolie og knust hvidløg. Det har vi gjort her til aften og udover nogle indignerede "skråårk" og lidt surt "bok BOK"  da jeg lagde dem om på ryggen så ingen problemer. (jeg behandler alle hønsene samtidig selvom dem vi havde i forvejen ikke fejler noget."

Vores høns kan godt lide rå hvidløg i sig selv, så der er ikke nogen grund til at vi skulle putte det i vandet. Vi giver bare lidt hver dag. Med mindre hanen æder det hele (kæmpe egoist som han er) så ryger det i vandet.

I morgen tømmer vi hønsehuset og sprayer hvidløgsolie rundt ved sprækkerne. Derefter ligger vi nogle kviste Thuja ind under redematerialet og hænger lidt op også og så skal alt renses.

Derefter lidt Diatomé jord i bunden af redekassen.

Så burde det virke.

Og hvorfor besværer vi så det ærede forum med dette nu hvor alt alligevel er besluttet??

Fordi det er meningen at vi så vil opdatere lidt i dette emne når vi kan begynde at se nogle resultater. De ting vi her vil anvende er alle "alternative" til at ringe til dyrlægen og få noget behandling. Og det er vel ikke nødvendigt at sige at vi ikke arbejder med tilbagehold på æg og kød når vi behandler med hvidløg og thuja.

Mvh Lisa & Klaus
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Hønseløb marineret i hvidløgsolie
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2009, 22:33 »
Hej Lisa og Klaus.
Jeres lille projekt lyder spændende og interessant. Lad os endelig vide hvordan det spænder af. Det er altid dejligt med lidt alternativt.
Har også opdaget lidt kalkben hos nogle af mine høns så skal selv i gang med noget behandling.
Jeg kan så konkludere at hvidløg alene ikke er nok, da jeg tilsætter hvidløg i vandet jævnligt og desuden disker op med 'hønseguf' hver weekend.
Vi prøver lidt olier i tillæg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2009, 23:09 »
Spændende projekt, som jeg ser frem til at høre mere om.
Jeg kan så fortælle, at jeg ikke bruger madolie, men smøre et tykt lag almindelig vaseline på. Det er også rigtig effektivt, men selvfølgelig en del dyrere end madolie.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2009, 07:14 »
At olien virker er jeg sikker på, men jeg glæder mig til at høre om erfaringerne med rejnfang og thuja. Ambra ogl avendel skulle også være godt mod utøj, men jeg har ikke prøvet selv.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2009, 12:15 »
Og så var der lige mig som troede at jeg skulle til at flytte denne tråd over i opskrifter ud fra overskriften.. :D

Hvis det er kalkben tidligt i forløbet, så har jeg selv kureret et angreb udelukkende med madolie.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2009, 13:04 »
LOL Finn Jeg tænkte også lige at "det må sq da være en sprød snack" ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2009, 23:02 »
Vi har lige været ude og se nærmere på hønsene her i dag igen.
Og vi er enige om at der er sket meget tydelige fremskridt.
Der er ikke længere store knolde af opsvulmet tør hud at  se.
Nu er det mere et jævnt fordelt hvidligt lag.
Vi har desuden bemærket at hønen nu er meget mere aktiv. Dejligt.

I alt har den fået 2 gange med en stærk hvidløgsolie.
Og det har de andre i flokken også.
Og så har de fået lidt hønseguf et par gange.

Vi følger fortsat sagen fremover.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2009, 23:48 »
Studsede lidt over det med thuja, for den busk er faktisk giftig.
Håber hønsene har et fra naturens side instinkt for hvad der er giftigt/smager skidt og ikke. Ellers ville jeg være lidt forsigtig med brugen af diverse planter.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Oktober , 2009, 08:02 »
Studsede lidt over det med thuja, for den busk er faktisk giftig.

Det er helt rigtigt.
Det ved dyrene bare ikke altid.
Foreksempel spiser vore kaniner det somme tider når de går på fold, men tager ikke skade af det.

Og som opfølgning kan jeg sige at hønsenes løb bliver pænere og pænere men vi er stadig ikke helt ovre at de har lidt kalkben så vi fortsætter.
Nu smører vi en gang i ugen og det virker fint nok. Hønsene er vist også ved at begynde at finde sig i det.